• سرطان دهانه رحم
  • سرطان پروستات
  • سرطان سینه
  • سرطان خون
  • سرطان ریه
  • سرطان تیروئید
  • سرطان دستگاه گوارش
  • سایر سرطان ها

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

لیست مطالب

  • سرطان کلیه و تشخیص زودهنگام  آن

    با وجود اینکه مواردی از سرطان کلیه در جمعیت جوان جامعه مشاهده می‌شود، اما در سنین بالای 60 سال شایع‌تر است. شایع‌ترین علامت اولیه، وجود خون در ادرار است. این سرطان، چنانچه درمرحله اولیه تشخیص داده شود، شانس خوبی برای درمان دارد. اما با پیشرفت سرطان (رشد و انتشار آن)، این شانس درمان کاهش می‌یابد. در هر صورت درمان، باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری می‌شود

  • شیوه‌نامه جدید غربالگری و پیگیری ویروس hpv در مردان و زنان

    ویروس پاپیلومای انسانی دارای  بـیش از 200 نوع  مـی باشد که 40 نوع از آن‌ها از طـریـق جنسـی و تمـاس پـوسـت با پوسـت می تواند منـتقـل شود. اکثر زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در معرض آلودگی با این ویروس قرار دارند. بعضی از انواع پر خطر این ویروس ها (14نوع) ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند.  در این مقاله که در مجله هنر تشخیص آزمایشگاه اریترون هم منتشر شد، شیوه‌نامه جدید غربالگری و پیگیری ویروس hpv در مردان و زنان معرفی می شود.

  • درمان سرطان کلیه

    روش‌های درمانی این سرطان شامل: جراحی، پرتودرمانی، آمبولیزاسیون شریانی و ایمنی درمانی است. به طور کلی شیمی درمانی به اندازه‌ای که برای سایر انواع سرطان کارا و مؤثر است برای سرطان سلول کلیوی کارآمد نیست، بنابراین در این مورد از آن به عنوان روش درمان انتخابی استفاده نمی‌شود. درمانی که برای هر ‌مورد تجویز می‌شود، بستگی به فاکتورهای متعددی دارد. ازجمله: مرحله سرطان (اندازه توده سرطانی و آیا اینکه پخش شده یا خیر)، زیرگروه دقیق یا درجه سرطان و وضعیت عمومی سلامت فرد بیمار.

  • بیماری کرون (Crohn's disease) یک بیماری التهابی روده

    بیماری های التهابی روده  (Inflammatory bowel disease=IBD) ازجمله بیمار های مهم دستگاه گوارشی انسان است. پیدایش بیماری التهابی روده تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی و عوامل محیطی است این دو عامل باعث عملکـرد نامناسـب سیـستم ایمنـی مخـاطی در اثـر وجـود باکتریهای طبیعی روده می شود شایعترین شکل های IBD شامل بیماری کولیت اولسرو و کرون مـی باشـند. کولیـت اولـسرو بـا التهاب داخلی ترین لایـه مخـاطی روده مـشخص مـی شـود. در حالی که بیماری کرون بـا التهـاب تمـام لایـه هـای روده بـروز می نماید.  بیماری کرون معمولاً در قسمت تحتانی روده کوچک که به آن ایلئوم گفته می شود و ابتدای روده بزرگ رخ می دهد.

  • اختلالات TPO و تاثیر آن بر بارداری

    بارداری طبیعی و تغییرات هورمونی و متابولیکی متعدد مربوط به آن منجر به یکسری تغییرات فیزیولوژیک در بدن می گردند که از جمله این تغییرات تأثیر عمیق بر روی غده تیروئید و عملکرد آن می باشد. بارداری در واقع یک حالت تحریک بیش از حد تیروئید و در نتیجه تغییر در مقادیر هورمون تیروئید است و این در حالیست که در زمان بارداری نیاز به هورمون های تیروئید ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد تا بتواند نیازهای مادر و جنین در حال رشد را تامین نماید.

    اندازه تیروئید در طول یک بارداری طبیعی، در کشورهای مملو از ید ۱۰ %و در مناطق دارای کمبود ید ۴۰-2۰ %افزایش می یابد. تولید تیروکسین T4 و تری یدوتریونین T3 تا 5۰ %افزایش می یابد. در واقع حاملگی همراه با تغییرات قابل توجه اما قابل برگشت در عملکرد تیروئید است در این مبحث در مورد اثرات متقابل سیستم ایمنی و تیروئیذ بر بارداری توضیحاتی مختصر داده می شود.

  •  آیا اتوآنتی بادی های تیروگلوبولین می تواند تومورمارکر سرطان تیروئید باشد؟

    کارسینوماهای پاپیلاری و فولیکولار شناخته شده ترین کانسرهای تیرویید هستند. معمولاً تیروگلوبولین [ Tg ] به عنوان یک تومورمارکر پس از تیرویید کتومی بیماران موردسنجش واقع می گردد..اندازه گیری Tg پیش از جراحی تیرویید نقشی در تشخیص کانسرهای تیرویید ندارد.اما دربسیاری از کیس ها با کانسر های تیروییدی تولیدکننده ی Tg ؛  تیروگلوبولین به عنوان تومور مارکر کاربرد دارد.درصد کمتری از کانسرهای تیروییدی تمایزیافته هستند که Tg تولید نمی کنند.بنابراین در کانسر های تیروییدی پیش از هرگونه مداخله ی جراحی باید توانایی تولید Tg توسط غده ی تیرویید بیمارتعیین گردد تابتوان پس از جراحی از آن به عنوان تومور مارکر استفاده کرد.

  • دستور العمل تشخیص، پیشگیری و مدیریت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

    ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papiloma Virus) سلولهای اپی تلیوم پوست و مخاط را درگیر می کند.این عفونت یکی از شایعترین بیماریهای منتقله از طریق تماس جنسی است.

     اغلب عفونت های HPV گذرا و بدون علامت هستند و مشکل بالینی ایجاد نمی کنند، اما برخی باعث بروز سرطان دهانه رحم می شوند. در صورت تشخیص، پیشگیری و مدیریت ویروس HPV  می توان از بروز سرطان جلوگیری کرد. 

  •  آلفافیتوپروتئین ( AFP) مارکر تشخیص سرطان کبد

    سرطان کبد یا هپاتوسلولار کارسینوما (HCC) سومین عامل مرگ و میر سرطان درسراسر دنیاست که درشرق وجنوب شرق آسیا شایع می باشد. ازریسک فاکتورهای اصلی آن ویروس HBV می باشد. چندین مانند متدهای غیر تهاجمی ِ Lipidol angiography MRI,CT scan ,US واستفاده ازتومورمارکرها ازجمله آلفافتوپروتئین AFP روش برای تشخیص HCC دردسترس می باشند در بررسی های اولتراسونوگرافیک توده ها (mass) ‌و ندول های کبدی، بالاتراز یک سانتی متر بویژه دربیماران غیرسیروتیک احتمال HCC باتوجه به ریسک فاکتورها وجود دارد.درهرصورت متدهای تصویربرداری محدودیت های خاص خود رادارند.

  • همه چیز درباره سرطان کولورکتال

    سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در دنیا می باشد که هر ساله در حدود 1.4 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند. که سهمی در حدود 9.7 درصدی در میان کل سرطان ها در سال دارا بوده است. همچنین هرساله بیش از ششصد هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان کولورکتال جان خود را از دست می دهند که در ایلات متحده آمریکا دومین عامل مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرطان می باشد.

    طبق آخرین گزارش WHO درسال 2018  درباره میزان شیوع سرطان در ایران بیش از صد و ده هزار نفر به سرطان مبتلا شده اند کهCRC جایگاه سوم را در هر دو جنس (زن و مرد) به خود اختصاص داده است. نرخ شیوع آن برابر با 25 مورد در هر صد هزار نفر می باشد.

  • کاهش علائم و تسکین کولیت اولسراتیو  با پیوند میکروبیوتای مدفوع

    کولیت اولسراتیو بیماری است که در آن سطوح داخلی رکتوم وروده بزرگ دچار التهاب شده اند. این التهاب سبب درد، خون در مدفوع و افزایش ریسک کانسر کولون می گردد و در نهایت می تواند سبب ایجاد اولسر در دستگاه گوارش شود . علایم کولیت اولسراتیو فعال با روش پیوند میکروبیوتای مدفوعی هترولوگ تسکین می یابد.

  • آزمایش Mammaprint و Blueprint  برای پایش درمان سرطان سینه

    انتخاب بهترین شیوه درمانی از الزامات اولیه برای بهبود بیمار است که در افراد مبتلا به سرطان سینه اهمیتی دو چندان به خود گرفته است. به دلیل پیچیدگی‌های موجود در برخورد با سرطان سینه، دانشمندان در تلاش برای ابداع روش‌های جدید و به روز هستند که اطمینان ما نسبت به روش درمانی انتخاب شده را افزایش دهد.

    یکی از روش‌های اصلی برای حل این مشکل، طبقه بندی جامع مولکولی تومور ها بر حسب بیان ژن‌ها است. با انجام آزمایش MammaPrint و BluePrint می‌توان احتمال عود مجدد بیماری و ساب تایپ‌های مولکولی دقیق‌تر را به دست آورد. سرطان سینه درمان می‌شود اگر روش‌های درمانی مناسب را انتخاب کنیم.

  • سلول های توموری درگردش (Circulatory Tumor Cells)CTC,s درغربالگری سرطان ها

    در فرآیند سرطانها، متاستازیک پروسه ی پیچیده ی بیولوژیکی است.CTC ها سلول هایی هستند که از تومورهای اولیه و توده های متاستاتیک سرطان ها جدا شده اند و به داخل جریان خون، سیستم لنفاتیک و یا قسمتهای دیگر بدن راه می یابند.

    یک تست خونی یا بیوپسی مایع این پتانسیل رادارد که سیر پیشرفت و گسترش تومور های جامد و توپُر را بدون وقفه به وسیله ی استخراج اطلاعات مولکولی از آنالیت های CTC,s یا ctDNA تعیین کند. با به کارگیری این آنالیت های ارزشمند، تحولی بزرگ در تشخیص و درمان بدخیمی ها ایجاد شده است.

  • راهنمای غربالگری سرطان های شایع

    تست های غربالگری  به عنوان روشی پیشگیرانه برای شناسایی مشکل سلامتی یا بیماری در افراد ی که فاقد علامت ( sign) یا شکایتی (symptom) اند به کارمی رود.اهداف تست غربالگری عبارتنداز تشخیص زودرس ( early diagnosis) بیماری ها، کمک به کاهش ریسک بیماری ها،  کاهش میزان مرگ ومیر بیماری ها و تعیین وضعیت یک ناهنجاری یا اختلال و آغاز درمان به منظور کاهش مرگ ومیر.

  • نکات کلیدی درباره سرطان دهانه رحم

     غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان باید از ۲۱ سالگی به طور منظم آغاز گردد. در این غربالگری ویروس (Human papilloma virus)HPV که سبب تغییرات دیس پلاستیکِ سلول های سرویکس می شود را جستجو می کند.USPSTF برای زنان با ۳۰ سال ‌و بالاتر تست  HPVرابه همراه پاپ اسمیر توصیه می کند که به Co- Testing شناخته می شود.

  • سرطان از دیدگاه ژنتیک

    بیماری سرطان بر پایه و اساس اختلالات ژنتیکی بنا نهاده شده است. به همین دلیل امروزه نقش بسیار مهم در این دسته از بیماریها؛ شناسایی و درمان این اختلالات توسط تکنیک های ژنتیکی است. این اختلالات می تواند بزرگ در (مقیاس مولکولی) ؛در حد کروموزوم و یا بسیار کوچک در حد نوکلئوتید باشد؛ که نهایتا منجر به تغییرات غیر قابل بازگشت در سلول می گردد. روش های تکنیکی مرسوم در ژنتیک سرطان عمدتا بر پایه بررسی های مولکولی و یا سیتوژنتیکی می باشد.

  • تشخیص آسیب های پانکراس (پانکراتیک) با آزمایش آمیلاز

    پانکراس یا لوزالمعده غده بزرگی است که بخشی از دستگاه گوارش می باشد.این غده حدود ۱۵ سانتی متر طول دارد و در تولید آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز نقش دارند.  آمیلاز به‌طورطبیعی از سلول‌های آسینار پانکراس به مجرای پانکراس و سپس دوازدهه ترشح می‌گردد و در روده به تجزیه نشاسته کمک می‌کند.سطح خونی این آنزیم در آسیب سلول‌های پانکراس در بیماری پانکراتیت و سایر بیماری‌های پانکراس مانند انسداد مجاری پانکراس در خون افزایش میابد بنابراین در موارد وجود علائم مربوط به بیماریهای پانکراس مانند درد شدید شکمی، تب، کاهش اشتها و استفراغ این تست درخواست می‌شود.

     

  • سرطان ریه مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

    بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) سرطان مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است و همچنان بیشترین قربانیان را به خود اختصاص داده است.

  • غربالگری و تشخیص سرطان ریه

    سرطان ریه، رشد بی‌رویه سلول‌های غیر طبیعی است که از بافت ریه منشأ می‌گیرند و معمولاً در لایه‌های سلولی که راه‌های هوایی را می‌پوشانند یافت می‌شوند. این سلول‌های غیر طبیعی، مسیر طبیعی رشد، تقسیم و مرگ سلولی یک سلول طبیعی را طی نمی‌کنند؛ آنها بدون کنترل تکثیر پیدا کرده و تشکیل یک یا دو توده سلولی را می‌دهند که بعنوان تومور شناخته می‌شوند. تومورها می‌توانند به بافت‌های سالم صدمه زده و آنقدر بزرگ شوند تا مشکل تنفسی ایجاد شود. سرانجام سرطان ریه می‌تواند پخش شده و به صورت متاستاز به غدد لنفاوی نزدیک خود، بافت‌ها و سایر اندام‌ها برسد.

  • تشخیص، علت و درمان سرطان پستان

    سرطان سینه یا پستان امروزه یکی از مهمترین نگرانی های خانم ها است که خیلی از افراد را نیز درگیر می کند. بسیار مهم است که سرطان پستان در همان ابتدا تشخیص داده شود. بنابراین شما باید علائم سرطان پستان را بطور کامل بشناسید و از راه های پیشگیری  و درمان این بیماری کاملا آگاه باشید. در واقع شایعترین سرطان مهاجم در زنان و دومین علت اصلی مرگ و میر در زنان پس از سرطان ریه است. پیشرفت در تشخیص و درمان از سال 1989 باعث کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان شده است. در سال 2017، در حدود 252710 مورد سرطان پستان در زنان تشخیص داده شده است که حدود 40610 خانم در اثر این بیماری مرده اند. آگاهی از علائم و تشخیص به موقع راه مهمی برای کاهش خطر است. سرطان پستان می تواند بر مردان نیز تاثیر بگذارد.

  • آیا امکان پاک شدن ویروس HPV از بدن وجود دارد یا خیر؟

    بحث بر سر اینکه  آیا واقعاً ویروس توسط سیستم ایمنی بدن کامل پاک می شود و یا تعدادش به حدی می رسد که از نظر آزمایشگاهی کمتر از حداقل میزانی است که قابل تشخیص توسط آن روش آزمایشگاهی است (کمتر از Detection limit آن تست) ، اختلاف نظر زیادی وجود دارد .

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270