دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تاریخچه شناخت بیماری MS در جهان

| تعداد بازدید : 9261

تاریخچه شناخت بیماری ام اس به بیش از یک قرن پیش می رسد. به طوریکه در سال ۱۸۶۸ جان مارتین شارکو که پدر نورولوژی نامیده می شود مطالعات و شناخت بیشتری نسبت به این بیماری حاصل نمود و بعد از جنگ جهانی اول مطالعات و تحقیقات ام اس را در سطح گسترده تری به عمل آورد. در افراد مبتلا به بیماری MS  ( بیماری نورونی سیستم عصبی مرکزی )  سیستم ایمنی بدن  به اشتباه به غشای اطراف سلولهای عصبی( میلین) در مغز، ستون مهره ها و اعصاب بینایی  حمله می کند.

تاریخچه شناخت بیماری MS در جهان

سال 1421: اولین موارد شناخته شده MS

در سال 1421 دختری به نام ساینت لیدوینا که  درشهر  اسکیدام کشور هلند اسکیت باز بود در سن 15 سالگی ناگهان در اثر ضعف  به زمین افتاد و دنده اش شکست.  افتادن او اولین نشانه بیماری اش بود . این بیماری پیشرفت کرد تا جایی که  هر دو پایش فلج شد. محققان  لیدوینا را اولین بیمار مبتلا به MS د ر نظر گرفتند.

 

سال 1830: اولین نشانه های MS

در سال 1830 اناتومیست فرانسوی، Jean Cruveilhier و پاتولوژیسیت اسکاتلندی  Robert Carswell به طور مستقل ولی همزمان ، اولین کسانی بودند که  لزیونهای گسترش یافته در سیستم عصبی در بیماری MS را توصیف کردند.

 

سال 1868: تشخیص بالینی بیماری MS

در سال 1868 دکتر  Jean-Martin Charcot پروفسوری در دانشگاه پاریس،  زنی با لکنت زبان را درمان کرد. هنگامی که این زن مرد او پلاکهایی در مغز او یافت و این پلاکها را  پلاکهای اسکلروز نامید. اوبین این پلاکها  با سایر  مشاهدات بالینی خود ارتباط برقرار کرد. این دکتر اولین شخصی بود که بیماری MS را تشخیص داد.

 

سال 1878: کشف میلین

در سال 1878 دانشمند فرانسوی ، Louis Ranvier میلین را کشف کرد. میلین از سلولهای عصبی محافظت می کند و تخریب ان در بیمارن مبتلا به MS مشاهده شده است.

 

سال 1916:پاتولوژی بیماری  MS

در دانشگاه ادینبرگ پاتولوژیستی به نام  James Dawson با توصیف تخریب میکروسکوپیک میلین و التهاب رگ های خونی ایجاد شده در مغز نقطه عطف در پاتولوژی MS در سال 1916 ایجاد کرد.

 

سال 1933: مطالعه جدید

در سال 1933 ، دانشمند امریکائی  دکتر Thomas Rivers ثابت کرد که بیماری Ms یک  بیماری ویروسی نیست زیرا او نشان داد که  علائم MS  در حیواناتی که به انها میلین سالم تزریق شده است ایجاد می شود که منجر به  پاسخهای اتوایمیون می شد.  این بیماری در حیوانات به عنوان انسفالومیلیت  الرژیک تجربی (EAE) شناخته شد.

 

سال 1959: نقش سلولهای T کشف شد

در سال 1959 نوروایمونولوژیست امریکائی دکتر  Philip Paterson مشخص کرد که سلولهای T در ایجاد EAE دخیل هستند او نشان داد که این بیماری با انتقال این سلولها از یک حیوان به حیوان دیگر  ایجاد می شود.

 

سال 1960: نقش سلولهای B به صورت ناشناخته بود.

در سال 1960 گروهی از دانشمندان گروهی دیگر از سلولهای ایمنی  به نام سلولهای B در مایع مغزی نخاعی (CSF)  در افراد مبتلا به MS را شناسایی کردند  که مرحله مهمی در تشخیص بیماری MS بود.

 

دهه 1960 و 1970نقش سیستم ایمنی بیشتر شناخته شد.

در طول دهه 1960 و 1970 به نقش سیستم ایمنی در پاتوژنز بیماری MS بیشتر پی برده شد. بین دهه 1960 تا 1970  دانشمندان تائید کردند که بیماری MS یک بیماری با واسطه سیستم ایمنی است. اولین بار روش MRI  درتشخیص بیماری MS به کار گرفته شد.

 

سال  1981: تشخیص بیماری MS با MRI 

درسال  1981 محقق بریتانیایی ، دکتر  Ian. R. Young از تکنیک  تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) جهت  بررسی مغز افراد مبتلا به MS استفاده کرد. به دنبال اولین اسکن  مشخص شد که اگرچه بیماران مبتلا به MS علائمی نداشته باشند ولی  تکنیک MRI می تواند نشانه هایی از این بیماری را شناسایی کند.

 

سال 1983: استاندارد جدید برای سنجش ناتوانی

در سال 1983 نورولوژیستی با نام John Kurtzke، مفهوم Expanded Disability Status Scale (EDSS) که به منظور دسترسی به بیماران مبتلا به MS در کاربرد بالینی و مطالعات بالینی است را پایه گذاری کرد. برخی از سنجشها شامل بررسی وضعیت بینایی  و سختی حرکات لیمب است.

 

دهه 1990: اولین درمان بیماری MS

در دهه 1990 روش اولیه درمانی به منظور کنترل  علائم و نشانه ها ی بیماری ولی نه معالجه قطعی بیماری گسترش یافت.  چندین درمان مبتنی بر تزریق  به منظور کاهش فراوانی حملات سیستم عصبی در بیماران مبتلا به ریلاپس MS (RMS) که رایجترین فرم بیماری است پدیرفته شد. پس از ان درمانهای دیگری که ناتوانی در بیماری را کند می کرد نیز گسترش یافت.

 

دهه 2000: روش های درمانی مختلف برای MS 

در دهه 2000 درمانهای  جدید با عملکردهای متفاوت و روشهای مختلف برای درمان RSM گسترش و مورد پذیرش  قرار گرفت.  بیشتر درمانها عملکرد سلولهای T را مورد هدف قرار دادند برخلاف موفقیت در درمان RSM درمان پذیرفته شده ای برای  فرم اولیه پیش رونده MS  وجود نداشت.

امروزه:

در دو دهه گذشته ،دانشمندان  مطالعه در مورد بیماری MS را ادامه دادند اخرین تحقیقات پیشنهاد می کنند که  سلولهای B نقش مهمی در پیش روندگی بیماری MS ایفا می کنند.


نویسندگان

به کوشش مرکز آموزش های تخصصی آزمایشگاه اریترون، دکتر الهام عبدالهی

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270