دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

انجمن بین المللی تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد

| تعداد بازدید : 8654

انجمن بین المللی تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد (International Society for Prenatal Diagnosis (ISPD  در سال 1996 با هدف گرد هم آوردن گروه های مختلف متخصصین علوم تشخیصی و درمان پیش از تولد از سراسر جهان تاسیس شد. با اینکه این انجمن در تمام زمینه های مربوط به تشخیص و درمان پیش از تولد فعالیت می کند ،ولی تمرکز آن بیشتر بر روی غربالگری ژنتیکی پیش از تولد و باروری است.

انجمن بین المللی تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد

مقدمه

خوشبختانه پیشرفت علم و فناوری به خصوص در حوزه پزشکی این امکان را برای والدین فراهم نموده است که از تولد نوزادانی که اختلالات  کروموزومی دارند، یا به هر نحوی باعث بروز مشکلات عاطفی و مالی در خانواده و جامعه می شوند جلوگیری شود. طب پیشگیری با انجام روش ها و آزمایش های استاندارد برای جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به اختلالات کروموزومی و ژنتیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بخش غربالگری سلامت جنین آزمایشگاه اریترون با پیروی از پروتکل های استاندارد تشخیصی و با همکاری متخصصین طب جنین و به کارگیری سیستم های پیشرفته آزمایشگاهی  و  انجام تست های تخصصی در این زمینه از قبیل تست های غربالگری سلامت جنین سه ماهه اول بارداری (First trimester combined screening)، غربالگری سه ماهه دوم بارداری (Second trimester quad screen) و تست های ترکیبی Integrated prenatal screen و تست تشخیص نقص لوله عصبی (Maternal Alpha fetoprotein;AFP) و همچنین آزمایش  NIPT (سل فری DNA) هارمونی  در تلاش است کامل ترین روش های غربالگری سلامت جنین را برای خانم های باردار ارائه نماید.

آزمایشگاه اریترون با عضویت در انجمن بین المللی تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد(ISPD)  در تلاش است با آگاهی بخشی نومادران برای انجام به موقع و صحیح آزمایش های غربالگری سلامت جنین در پیشگیری از بروز ناهنجاری ها و اختلالات کروموزومی و همچنین پیشگیری از عوارض نامطلوب بارداری نقش به سزایی را ایفا نماید.

تاریخچه انجمن 

جامعه بین المللی تشخیص های پیش از تولد در سال 1996 تاسیس شده است. این جامعه از مجمع کنگره بین المللی تشخیص های  زود هنگام پیش از تولد (International Congresses on Early Prenatal Diagnosis) مشتق شده است.کنگره اصلی بین المللی تشخیص های زود هنگام پیش از تولد با هدف  تبادل روش های نوین نمونه گیری از پرزهای جفتی  chorionic villus samplingدر انگلستان تشکیل گردید. هدف اولیه آن  نظم بخشیدن  به روش های تشخیص های پیش از تولد بود. در سال 1988 دکتر آریس آنتساکلیس[1] چهارمین کنگره که یک نشست بزرگ با مخاطبان بسیار در آتن، یونان بود را میزبانی نمود. سایر کنگره های دوسالانه موفق به شرح زیر میباشند:

  • Prague, 1990, hosted by Milan Macek
  • Milan, 1992, hosted by Bruno Brambati
  • Jerusalem, 1994, hosted by Haim Zakut
  • Goa, 1996, hosted by R.P. Soonawala
  • Los Angeles, 1998, hosted by Lawrence D. Platt, Mark I. Evans and Joe Leigh Simpson
  • Barcelona, 2000, hosted by Albert Fortuny
  • Buenos Aires, 2002, hosted by Enrique Gadow and Lucas Otano
  • Budapest, 2004, hosted by Zoltan Papp
  • Kyoto, 2006, hosted by Kaoru Suzumori
  • Vancouver, 2008, co-Chaired by Sylvie Langlois and R. Douglas Wilson
  • Amsterdam, 2010, co-Chaired by Karen Sermon and Jan van Lith
  • Miami 2012, co-Chaired by Alessandro Ghidini and Yuval Yaron
  • Lisbon, 2013, co-Chaired by Vincenzo Cirigliano and Alexandra Matias
  • Brisbane, 2014, co-Chaired by Jon Hyett and Greg Rice
  • Washington DC, 2015, co-chaired by Louise Wilkins-Haug and Alessandro Ghidini

 

در طول کنگره های اولیه، شرکت کنندگان مفتخر بودند که  به عنوان یک اجتماع رسمی قانونی با هدف تبادلات علمی دور هم جمع شده اند. اگرچه این قاعده در گذشته بطور نسبی موفق بود، اما کاملا آشکار شد که فقدان یک سازمان رسمی ، موسسان محلی را از کار باز میدارد. بنابراین در سال 1994 برای تاسیس یک انجمن بین المللی رسمی با هدف پرورش تبادلات بین المللی در تشخیص های ژنتیکی پیش از تولد تصمیم گرفته شد. مسئولین اولیه توسط کمیته مشاوره علمی کنگره گوآ انتخاب شدند.  اعضای اولیه هیئت مدیره شامل برونو برام باتی[5](ایتالیا)، مالکوم فرگوسن-اسمیت[6](انگلستان)، انریکه گادو[7] بودند. با حمایت مارس دیمز[8] در آمریکا، طبق قانون، مدارک آماده شدند و انجمن بطور رسمی در ایالات متحده آمریکا (ایلینوی[9]) در سال 1996 ثبت شد. هیئت مدیران علاوه برجلسات حضوری سالانه ، کنفرانس های بین المللی، دوره های سه ماهه و کنفرانسهای تلفنی برگزار میکنند.

در سال 2005، ISPD با شرکت مدیریتی متحدش، گروه مدیریت مرسوم، درشارلوتسویل[10]، ویرجینیای آمریکا قرادادی منعقد نمود. طبق این قرارداد، انجمن یک مدیر اجرایی، ﻳﻚ ﻣﺪﻳﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﻳﻚ ﻣﺪﻳﺮ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺷﺒﻜﻪ، ﻳﻚ ﻣﺪﻳﺮ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻋﻀﻮﻳﺖ و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺗﻠﻔﻦ و اﻳﻤﻴﻞ به دست آورد. ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 2012, ISPD  ﺣﻖ ﻋﻀﻮﻳﺖ ﺭا ﺑﺮاﻱ اﻋﻀﺎﻱ ﻗﺒﻠﻲ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮﻱ ﭘﻴﺶ اﺯ ﺗﻮﻟﺪایجاد کرد. ISPD خبرنامه مشهور خودش را  با نام دیدگاههای پیش از تولد[12]،  برای اولین بار در سال 2013 منتشر کرد.

 

 مزایای عضویت در انجمن :

  •  برگزاری دوره های آموزشی سه ماهه، برای اعضای ISPD   به صورت آنلاین 
  •  دسترسی به کتابچه های راهنما
  •  تخفیف جهت شرکت در کنفرانس های بین المللی و فعالیت های آموزشی
  •  دسترسی رایگان به مجله های آنلاین تشخیص پیش از تولد
  •  تخفیف جهت خرید مجله هایی که قابل کپی کردن ، نیستند.
  •  عضویت در گروه های علمی مورد علاقه و مرتبط
  •  داشتن حق رای
  •  واجد شرایط انتخاب شدن در موقعیت های مختلف

 

وبسایت این انجمن : www.ispdhome.org

 

[1] Aris Antsaklis

[2] Joe Leigh Simpson

[3] Haim Zakut

[4] Henri Goldstein

[5] Bruno Brambati

[6] Malcolm Ferguson-Smith

[7] Enrique Gadow

[8] March of Dimes

[9] Illinois

[10] Charlottesville

[11] Prenatal Maternal Screening Specialty Interest Group (SIG)

[12] Prenatal Perspectives


نویسندگان

به کوشش مرکز آموزش های تخصصی آزمایشگاه اریترون، دکتر محمدرضا عزیزی (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی)، عاطفه یدالهی، فیروزه ربیعی، نیلوفر نقشینه

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270