دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

پرسش و پاسخ های رایج درباره زگیل تناسلی

| تعداد بازدید : 43306

زگیل‌ها، زائده‌های پوستی غیر سرطانی‌ای هستند که به علت یک عفونت ویروسی بر روی سطح پوست ایجاد می‌شوند. ویروس‌های عامل ایجاد زگیل، ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) نامیده می‌شوند. زگیل‌ها معمولاً به رنگ پوست و برجسته و سخت هستند، اما آن‌ها می‌توانند تیره، مسطح و نرم هم باشند. ظاهر زگیل به محل رشد آن بستگی دارد.

پرسش و پاسخ های رایج درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟
زگیل آلت تناسلی، زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شوندعامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسـانی(Human Papillomm Virus) استکه ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی ویا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می شود .

 

از آلوده شدن به ویروس تا ظهور علائم چقدر طول میکشد؟
از هفته ها تا ماهها وگاهی نیز سالها.حتی در بعضی از افراد ممکن است علائم اصلا ظاهر نشود و در حقیقت ناقل بدون علامت باشند.به همین علت ممکن است در ارتباط جنسی با فرد به ظاهر سالم این بیماری منتقل گردد و یکی از دلائل انتشار بیماری همین امر می باشد.

 

علائم بیماری چیست؟
زگیلهای تناسلی به صورت بر جستگی های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم رنگ تر ویا پر رنگ تر روی سطح خارجی فرج ( ولو ) ویا دیواره های داخلی واژن ونبز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم ( سرویکس ) رشد می کنند . در آقایان ، آنها ممکن است که در نوک آلت تناسلی و یا در طول بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و نیز مقعد رشد کنند سطح آنها ممکن است صاف و یا کمی زبر باشد. گاهی ممکن است به هم پیوند بخورند و ضایعات بزرگ گل کلمی تشکیل دهند.

زگیل تناسلی چقدر شایع است؟
زگیلهای ـتناسلی از شایعترین عفونتهای آمیزشی به شمار می روند تخمین زده می شود که ۶۶۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به شایع ترین عفونت ویروسی مجاری تناسلی یعنی عفونت های HPV تناسلی هستند و متاسفانه این بیماری در ایران نیز به سرعت در حال انتشار است به صورتی که رئیس انجمن سرطان های زنان ایران از بروز یک بیماری ویروسی آمیزشی در شهرتهران خبر داده و گفته: این بیماری ویروسی زگیل تناسلی مردان و زنان است که یکی از دلایل بروز آن می تواند روابط آزاد جنسی باشدگفته می شود تا یازده درصد زنان جوان ایرانی دارای زگیل  تناسلی هستند.

 

زگیل تناسلی چقدر مسری است و احتمال انتقال آن چقدر است؟

زگیل تناسلی بسیارمسری می باشد .احتمال ابتلا به زگیل تناسلی ،تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی ۶۰% می باشد.و معمولا در حدود ۶۵% افرادی که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی ،ارتباط جنسی دارند در مدت ۳ ماه مبتلا خواهند شد .

 

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی ویا مقعدی لازم است؟
متاسفانه زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه واژنی ومقعدی، حتی با تماس سطحی پوستی ناحیه تناسلی نیز میتواند منتقل گردد.


آیا تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی است؟
خیر.به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده ،همچنین از مادر آلوده به نوراد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.


آیا زگیل تناسلی همیشه علامت دار است؟
خیر.یعنی ممکن است در ظاهر،فرد علائمی نداشته باشد ولی ویروس عامل زگیل تناسلی را بدون هیچ علامتی دفع کند.در خانمها نیز ممکن است زگیل در قسمت داخلی دستگاه تناسلی باشد و گاهی با خونریزی خود را نشان دهد.

 

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟
این بیماری خوشخیم است ولی از حدود ۱۵۰ نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن حدود ۱۵ نوع با سرطانهای دهانه رحم و آلت مردان در ارتباط است.تیپ ۱۶ و ۱۸ از HPV به عنوان عامل عمده ای در ایجاد سرطان ، تیپ ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۳، ۸۲ به عنوان عامل خطر متوسط و تیپ های ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۴، ۶۱، ۷۰، ۷۲، ۸۱ با خطر کمتری در ایجاد سرطان های مخاطی مورد توجه قرار گرفته اند .همچنین این بیماری به علت اینکه ممکن است زخمی شود احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر نا زیبا اثرات روحی روانی بدی دارد.بنابراین حتما باید درمان شود.

 

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟
در موارد علامت دار آن ، متخصصین پوست یا متخصصین زنان با تجربه در این زمینه با معاینه آن را تشخیص می دهند و در موارد مشکوک با تست اسید استیک ۵% و در موارد خیلی نادر نهایتا با بیوپسی تشخیص امکان پذیر است.همچنین پزشک متخصص پوست و یا متخصص زنان می تواند با نمونه برداری از ترشحات واژینال ویا به همراه تست پاپ اسمیر و ارسال آن به آزمایشگاه های معتبر در این زمینه به روشPCR نسبت به کشف ویروس و نیز تعیین نوع آن (کم خطر یا پر خطر) اقدام نماید.

 

آیا ممکن است ضایعات ما زگیل نباشد وتشخیصهای دیگری مطرح باشد؟
بله زگیل های تناسلی در ظاهر تشخیصهای افتراقی دیگری هم دارد که بیمارو یا پزشکی که تجربه کافی در تشخیص زگیل تناسلی نداشته باشد به اشتباه آن را زگیل تشخیص دهد. از جمله این موارد،pearly penile papulesدر مردان وvestibular papillomatosisدر خانمها میباشد که به صورت برجستگیهایی انگشت مانند است که زگیل نبوده و طبیعی است.همچنین در زنان غدد سباسه لب بزگ وکوچک به صورت لکه ها یا برجستگی های کوچک سفید-خاکستری تا زرد ممکن است به اشتباه زگیل تناسلی تشخیص داده شود.آنژیوکراتوم و استئوسایتوم و کیست اپیدرموئید نیز به ندرت ممکن است با زگیل اشتباه شود..bowenoid papulosisومولوسکوم آتیپیک نیز از مواردی دیگر است که ممکن است به اشتباه زگیل تشخیص داده شود ،که در تمامی این موارد تجربه پزشک کار کرده در این موضوع و گاها روشهای مکمل تشخیصی اساس تشخیص صحیح را تشکیل می دهد.

 

درمانهای زگیل تناسلی چیست؟
بنابر محل و نوع کلینیکی و صلاحدید و تجربه پزشک راه های درمان زگیل تناسلی  متنوعی شامل:مصرفداروی زگیل تناسلی، کرایوتراپی ،تری کلرواستیک، پدوفیلین ، لیزر،الکترو سرجری،ایمونوتراپی و غیره وجود دارد. زگیل تناسلی برخی بیماران به سرعت محو می‌شود، اما بعضی زگیل‌ها مقاوم است و باید برای از بین بردن زگیل تناسلی درمان چند بار تکرار شود.


آیا بعد از درمان احتمال عود وجود دارد؟
بلی با هر روشی که درمان شود باز هم تا حدودی احتمال عود وجود دارد.


آیا استفاده از کاندوم از ابتلای به زگیل تناسلی جلوگیری می کند؟
میزان سرایت را کاهش می دهد ولی چون انتقال از طریق پوست به پوست است، احتمال انتقال از سایر مناطق آلوده پوست از بین نمی رود.

 

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد؟
بلی درحال حاضر برای زگیل ناحیه تناسلی واکسن وجود دارد. از آنجایی که ویروسهای HPV نوع ۱۶ و ۱۸در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم ، مهبل ،فرج و مقعد و در آقایان سرطان آلت و مقعد را افزایش میدهند، این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است توصیه به خانمها و آقایان به خصوص کسانی که روابط جنسی با اشخاص متعددی دارند اینست که این واکسن را تزریق کنند.بهترین سن تزریق واکسن ۱۲ تا ۱۵ سالگی و نهایتا زیر ۲۶ تا ۳۰سال می باشد . 

 

آیا این واکسن بر علیه تمام انواع ویروسهای عامل زگیل تناسلی ایمنی ایجاد می کند؟
این واکسن علیه ۲ نوع اصلی HPV با ریسک بالا(۱۶،۱۸) و ۲ نوع شایع با ریسک پایین (۶،۱۱) برای فردی که هنوز آلوده نشده است،مصونیت ایجاد می کند.


آیا واکسن در ایران موجود است؟
بله واکسن گاردازیل در ایران موجود است.باید ۳ بار تزریق شود. ۱ نوبت بار اول-سپس۲ماه بعد از تزریق اول-و نوبت سوم۶ ماه بعد از تزریق اول

 

زگیلهای تناسلی تا چه موقع عود می کنند؟
عود زگیلهای تناسلی به علت وارد شدن کد ژنتیکی ویروس در کد ژنتیکی سلولهای زایای سطح پوست و ایجاد مخزنی برای تولید ویروس می باشد.به همین علت عود از مشخصات این بیماری است و فواصل بین عودها و این که تا چه زمانی این عودها پایدار است ، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و قابل پیش بینی نیست .البته سیگار، استرس و شرکای جنسی متعدد از عوامل افزایش عود و کاهش فواصل آن می باشد.

 

آیا زگیلهای تناسلی سرطانی می شوند؟
زگیلهای تناسلی به خودی خود ضایعاتی خوش خیم هستند و تبدیل آنها به ضایعات سرطانی نادر است .ولی ویروسهای پاپیلوم انسانی (HPV) که انواعی از آن موجب زگیل تناسلی می شوند انواع دیگری هم دارند که زگیل تناسلی ایجاد نمی کنند ولی با بدخیمی های دهانه رحم ،واژن ، آلت و مقعد در ارتباط هستند.

 

آیا لزومی به تعیین نوع ویروس توسط روش PCR وجود دارد؟
در آقایان مبتلا به زگیل تناسلی توصیه ای به انجام آزمایش PCR برای تعیین نوع ویروس نگردیده است .لیکن در خانمها، به خصوص بالای سی سال سوای از بیماری زگیل تناسلی ، تعیین تیپ ویروسی با روش PCR به همراه پاپ اسمیر سالیانه تاکید شده است.

 

آیا مبتلایان به زگیل تناسلی می توانند ازدواج کنند ؟
مبتلایان به زگیل تناسلی ، منعی برای ازدواج کردن ندارند ،لیکن به علت اینکه این بیماری به شدت مسری است ، در صورتی که فردی که می خواهند با وی ازدواج کنند هنوز آلوده نشده است ، حتما باید واکسن گاردازیل تزریق نماید .

 

آیا زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن است ؟
زگیل تناسلی در باروری و بچه دار شدن هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.


آیا زگیل تناسلی در بارداری به جنین منتقل می شود ؟
ویروس زگیل تناسلی ویروسی سطحی است و شواهدی از ورود آن به خون مشاهده نشده و در حین بارداری نیز به شرط سلامت کیسه آب مادر به جنین منتقل نمی شود.لیکن در هنگام زایمان طبیعی چنانچه نوزاد از کانال زایمان آلوده عبور کند احتمال ورود ویروس به حنجره نوزاد و ایجاد پاپیلوم حنجره وجود دارد به همین علت عده ای از متخصصین معتقدند که زایمان در این افراد بهتر است به روش سزارین باشد.

 

اگر یکی از زن وشوهر مبتلا به زگیل تناسلی باشند ،چقدر احتمال دارد دیگری هم مبتلا شود ؟
اگر یکی از زوجینی که با هم رابطه جنسی دارند ، مبتلا به زگیل تناسلی باشد احتمال آلودگی دیگری نزدیک به یقین است ، لیکن ممکن است بدون علامت باشد.


آیا زن وشوهری که زگیل تناسلی دارند می توانند رابطه جنسی داشته باشند ؟
زن و شوهری که یکی یا هردو مبتلا به زگیل تناسلی هستند و قبل از ابتلا یا مشاهده ضایعات با هم رابطه جنسی داشته اند ، منعی برای رابطه جنسی ندارند ، چرا که اگر قرار بر انتقال ویروس باشد به احتمال خیلی زیاد این انتقال انجام شده است.

 

کدام یک از زوجین مبتلا دیگری را آلوده نموده است ؟
توصیه اکید بنده به تمامی زوجین مبتلا به این بیماری آن است که در این مقوله وارد نشوند چرا که اولا هیچ نفع تشخیصی و درمانی در آن وجود ندارد و کمکی نیز از نظر مدیریت درمان به شما و پزشکتان نمی کند.ثانـیا ً این قضیه اثبات پذیر نمی باشد ، درست مانند آن است که شما بخواهید اثبات کنید که اول مرغ بوجود آمده یا تخم مرغ ! ضمن اینکه به یاد داشته باشید که پزشک شما، پزشک است و نه قاضی دادگاه خانواده.
 

مبتلایان به زگیل تناسلی در خانه چه مواردی را رعایت کنند ؟

مبتلایان به این بیماری در خانه به جز جدا سازی لباس زیر ، حوله ، لیف ، صابون و تیغ که از بدیهیات اولیه بهداشت فردی است نیاز به اقدامات بهداشتی وسواس گونه ندارند . به یاد داشته باشید که این ویروس از طریق دستگیره در، شیرآب و سایر تماسهای روزمره منتقل نمی شود.اگر همه اعضای خانواده از یک توالت فرنگی (نه ایرانی ) مشترک استفاده می کنند بهتراست از پد های یکبار مصرف مخصوص که بر روی توالت فرنگی قرار ی گیرد استفاده کنند.و اگر در این خانواده ها افراد بالای ۱۲ سال زندگی می کنند تزریق واکسن گاردازیل به آنها توصیه می شود.

.

آیا مبتلایان به زگیل تناسلی می توانند واکسن بزنند ؟

واکسن زگیل تناسلی برای قبل از ابتلا به بیماری است و برای افراد مبتلا به آن از این بابت نفعی ندارد لیکن به واسطه وجود چهار گونه مختلف از ویروس پاپیلوم انسانی در واکسن گاردازیل ، سوای از قضیه زگیل تناسلی ، تزریق آن برای خانمهای زیر سی سال به جهت پیشگیری از آلودگی با تیپهای ۱۶ و ۱۸ ویروس که با سرطان رحم ارتباط دارند ، مفید است .

 

چرا باید زگیل تناسلی را درمان کنیم ؟

به طور خلاصه زگیل تناسلی را به سه علت درمان می کنیم ۱- برطرف شدن ظاهری ضایعات ۲- کاهش انتقال ۳- کمک به سیستم ایمنی در مبارزه با ویروس 

 

آیا لیزر کردن از سایر روشهای درمانی زگیل تناسلی بهتراست ؟

بله .در صورتی که متخصص پوست بنا بر معاینه تشخیص دهد که می توان لیزر انجام داد و این کار توسط پزشک متخصص متبحر انجام شود درمان با لیزر بسیار دقیق تر ، کم عارضه تر و عود کمتر می باشد .ولی بدیهی است که هزینه آن بالا تر است.

آیا زگیل تناسلی درمان خانگی موثری دارد ؟

درمانهای خانگی زگیل تناسلی ، زمانبر و کم تاثیر هستند . متاسفانه به کرات مشاهده نموده ام عده ای از همکاران ، پودوفیلین را که روشی مطبی است و باید توسط پزشک برای درمان زگیل تناسلی به کار رود به صورت خانگی برای بیماران تجویز می کنند ، که در این راستا بیماران مبتلای زیادی با عوارض شدید آن که تا حد سوختگی درجه سوم هم می تواند باشد ،همه روزه به مطب اینجانب مراجعه می نمایند.

 

آیا زگیل تناسلی درمان خوراکی هم دارد؟
خیر. زگیل تناسلی درمان خوراکی ندارد . دقت داشته باشید که داروی آسیکلویر که در درمان تبخال تناسلی به کار می رود جایگاهی در درمان این بیماری ندارد . به علت نقش دفاع سیستم ایمنی در این بیماری و جهت ارتقا آن و نیز کاهش عود از داروهایی نظیر سایمتیدین ، مبندازول ، زینک و سلنیوم در تحقیقات و مطالعات به خصوص در کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند ،استفاده گردیده که نتایج متغیری داشته ولی این داروها ، درمان اصلی زگیل تناسلی محسوب نمی شود


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270