دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

سرطان کولورکتال چیست؟

| تعداد بازدید : 8280

سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول ها بدون کنترل شروع به رشد و تقسیم می کنند. تقریبا تمام انواع سلول های بدن می توانند به سلول های سرطانی تبدیل شده و می توانند به سایر بافت های بدن نیز انتشار یابند. سرطان کولورکتال سرطانی است که از کولون یا راست روده آغاز می شود که برحسب محل شروع می تواند سرطان کولون یا سرطان راست روده نیز نامیده شود. این دو سرطان به سبب شباهت های ساختاری زیاد معمولا جزء یک دسته طبقه بندی می شوند.

سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال چگونه ایجاد می شود؟

اکثر سرطان های کولورکتال به سبب رشد سلول های  داخلی بافت کولون یا راست روده موسوم به پولیپ ایجاد می شوند. برخی  از پولیپ ها و نه همه در طی سالیان طولانی می توانند به بافت سرطانی تبدیل شوند. شانس تبدیل شدن به بافت سرطانی به نوع پولیپ بستگی دارد. پولیپ ها شامل 2 دسته زیر می باشند.

  • پولیپ های آدنوماتوز (Adenomas): این پولیپ ها معمولا به سرطان تبدیل می شوند به همین سبب به آن ها "پولیپ های پیش سرطانی" اطلاق می شود.

  • پولیپ های هایپرپلاستیک و التهابی: این پولیپ ها شایع تر هستند اما به سرطان تبدیل نمی شوند.

علاوه بر موارد یاد شده سایر عواملی که سبب افزایش احتمال سرطانی شدن یک پولیپ می شود شامل اندازه (بزرگتر از 1cm)، تعداد پولیپ های یافت شده (بیشتر از2) و احتمال مشاهده دیسپلازی بعد از حذف پولیپ می باشند.  دیسپلازی نوع دیگری از شرایط پیش سرطانی، محلی است در پولیپ ها یا سلول های بستر کولون یا راست روده که سلول ها در آن محل غیرطبیعی باشند. اگر سرطان در یک پولیپ ایجاد شود می تواند نهایتا در دیواره های بافت کولون و راست روده نیز انتشار بیابد.

دیواره کولون و راست روده از لایه های متعددی تشکیل شده است. سرطان کولورکتال از داخلی ترین لایه ( لایه موکوس) ایجاد شده و می تواند به برخی یا همه لایه ها انتشار پیدا کند. سلول های سرطانی موجود در دیواره می توانند به عروق خونی و لنفی انتشار یافته و پس از آن به گره های لنفی و متعاقبا به بافت های دور دست انتقال یابند. درجه (stage) سرطان کولورکتال به میزان رشد آن در دیواره و نیز انتشار آن به خارج از کولون یا راست روده بستگی دارد.

کولون و راست روده طبیعی:

کولون و راست روده بخشی از سیستم گوارشی محسوب شده و جمعا روده بزرگ را تشکیل می دهند. بیشترین بخش روده بزرگ را کولون تشکیل داده و به صورت یک لوله ماهیچه ای با 4 فوت طول می باشد. بخش های مختلف آن برحسب نوع ماده غذایی انتقال یافته در آن  نام گذاری شده است.

  • اولین بخش کولون بالارو نامیده می شود که با یک کیسه کوچک موسوم به روده کور، جایی که مواد غذایی هضم نشده از روده باریک وارد می شوند، آغاز شده و به سمت بالا در طرف راست شکم گسترش می یابد.

  • بخش دوم کولون عرضی نامیده می شود زیرا عرض بدن را از راست به چپ می پیماید.

  • بخش سوم کولون پایین رو نامیده شده زیرا به سمت پایین طرف چپ بدن قرار گرفته است.

  • بخش چهارم کولون سیگموئیدی است زیرا S شکل بوده و به راست روده ختم می شود.

بخش های اول و دوم کولون تحت عنوان "کولون مجاور" و 2 بخش آخر به عنوان "کولون دوربرد" شناخته می شود.

کولون وظیفه جذب آب و نمک را از باقی مانده غذایی که از روده کوچک عبور کرده را دارد. مواد زائدی که حاصل عبور مواد غذایی در کولون هستند نهایتا به راست روده، 6 اینچ انهایی سیستم گوارشی، منتقل شده و در آن جا با قی می مانند تا در زمان مناسب از طریق مقعد از بدن دفع شوند.

 

انواع سرطان های کولون و راست روده:

  • آدنوکارسینوما: بیش از  95%از سرطان های کولورکتال را تشکیل می دهند. این سرطان ها از سلول های موکوسی که وظیفه ایجاد موکوس به منظور نرم کردن فضای داخلی بافت را به عهده دارد، ایجاد می شود. وقتی پزشک در رابطه با سرطان کولورکتال صحبت می کند، در واقع این نوع سرطان مدنظر می باشد. برخی از زیرمجموعه های این سرطان مانند signet ring و mucinous دارای پیش آگهی بسیار ضعیف هستند.

سایر انواع کمتر شایع سرطان کولورکتال شامل موارد زیر است:

  • تومورهای کارسینوئیدی از سلول های خاص هورمون ساز در بافت روده ایجاد می شوند.

  • تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GISTs) از سلول های ویژه ای در دیواره کولون به نام interstitial cells of Cajal ایجاد می شوند. برخی از آن ها خوش خیم بوده و در تمام دستگاه گوارش ایجاد می شوند اما در کولون چندان رایج نیستند.

  • لنفوما سرطان سلول های سیستم ایمنی هستند که به طور معمول از گره های لنفاوی ایجاد شده اما در کولون، راست روده و سایر بافت ها نیز ایجاد می شوند.

  • سارکوما از عروق خونی، بافت ماهیجه ای و سایر بافت های هم بند در دیواره کولون و راست روده ایجاد می شوند اما در این دو بافت کمتر رایج هستند.

 

 

Reference

https://www.cancer.org/cancer/colon-rectal-cancer/about/what-is-colorectal-cancer.html


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، نرگس شاهسونی ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270