دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

سرطان ریه ی سلول کوچک چیست؟

| تعداد بازدید : 9669

سرطان ریه زمانی آغاز می­شود که سلول­های ریوی غیرطبیعی شده و شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. هنگامی­ که سلول­های سرطانی بیشتری ایجاد شدند، می­توانند به صورت یک تومور درآیند و به دیگر نقاط بدن پخش شوند.

سرطان ریه ی سلول کوچک چیست؟

انواع سرطان ریه

دو نوع اصلی سرطان ریه:

  • سرطان ریه با سلول­های کوچک (SCLC): این نوع سرطان که گاهی اوقات سرطان سلول­های سرطانی جو مانند نیز نامیده می­شود، حدود 10 تا 15 درصد موارد سرطان ریه از این نوع هستند.

  • سرطان ریه بدون سلول­های کوچک (NSCLC): این گروه حدود 80 تا 85 درصد موارد سرطان ریه را شامل می­شود. سه نوع اصلی این نوع سرطان ریه شامل آدنوکارسینوما، کارسینوم سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول بزرگ می­باشد.

سرطان ریه با سلول­های کوچک و بدون سلول­های کوچک به شیوه­ ی متفاوتی درمان می­شوند. در اینجا تمرکز اطلاعات بر روی سرطان ریه با سلول­های کوچک است.

 

تومورها

تومورهای کارسینوئید ریه: کمتر از 5% تومورهای ریه از نوع تومورهای کارسینوئید هستند. بیشتر آن­ها به آرامی رشد می­کنند.

انواع دیگر تومورهای ریه: انواع دیگر سرطان ریه مانند کارسینومای آدنوئید کیستی، لنفوماها و سارکوماها، مانند تومورهای خوش­خیم ریه (مثل هامارتوم­ها) نادر هستند. این­ها به شیوه­ی متفاوتی نسبت به سرطان­های رایج ریه درمان می­شوند که در اینجا مورد بحث قرار نمی­گیرند.

سرطان­ هایی که به داخل ریه­ ها گسترش پیدا می­کنند: سرطان­هایی که از اندام­های دیگر ( مانند پستان­ه، پانکراس، کلیه یا پوست) آغاز می­شوند، گاهی اوقات می­توانند به داخل ریه­ها گسترش پیدا کنند (متاستاز دهند)، با این­حال اینها سرطان ریه محسوب نمی­شوند. برای مثال سرطانی که از پستان آغاز می­شود و به داخل ریه­ها گسترش پیدا می­کند، همچنان سرطان پستان محسوب می­شود، نه سرطان ریه. درمان سرطان­های متاستاز شده به ریه براساس محل آغاز سرطان (موقعیت سرطان اولیه) درمان می­شوند.

 

در مورد ریه­ ها

ریه­ های شما دو اندام اسفنجی­ شکل در قفسه­ ی سینه­ ی شما هستند. ریه ­ی سمت راست دارای 3 بخش است که لوب نامیده می­شود. ریه­ ی سمت چپ دارای 2 لوب است. ریه­ ی سمت چپ کوچک­تر است به این دلیل که قلب در آن قسمت بدن، فضای زیادی را اشغال می­کند.

وقتی­ که شما نفس می­کشید (فرایند دم)، هوا از طریق دهان و بینی وارد می­شود و سپس از راه نای وارد شش­ها می­شود. نای به لوله­ هایی تقسیم می­شود که به آن­ها نایژه گفته می­شود. نایژه­ ها وارد ریه­ ها می­شوند و به لوله ­های کوچک­تری به نام نایژک تقسیم می­شوند. در انتهای نایژک­ها کیسه­ های هوایی قرار دارند که آلوئل نامیده می­شوند.

آلوئل­ها اکسیژن را از هوای دم به داخل خون جذب می­کنند و کربن ­دی­اکسید را از خون خارج می­کنند. کربن­ دی­اکسید در نهایت طی فرایند بازدم از بد خارج می­شود. وارد کردن اکسیژن به بدن و خارج کردن کربن­ دی­اکسید از آن، وظیفه­ ی اصلی شش­هاست.

سرطان ریه معمولا از سلول­ها پوشاننده­ ی نایژه­ ها و برخی از بخش­های شش مانند نایژک­ها و آلوئل­ ها آغاز می­شود.

 

یک پوشش نازک به نام پرده­ ی جنب شش­ها را احاطه می­کند. پرده­ ی جنب از شش­ها محافظت می­کند و به آن­ها کمک می­کند در برابر قفسه ­ی سینه که در طی تنفس منبسط می­شود، به جلو و عقب حرکت کنند.

در زیر شش­ها، یک عضله­ ی نازک و گنبدی­ شکل به نام دیافراگم وجود دارد که قفسه­ ی سینه را از شکم جدا می­کند. زمانی که نفس می­کشیم دیافراگم به بالا و پایین حرکت می­کند و باعث می­شود که هوا به شش­ها وارد شود و از آنها خارج شود.

 

Reference

https://www.cancer.org/cancer/small-cell-lung-cancer/about/what-is-small-cell-lung-cancer.html


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270