دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش کاریوتایپ چیست؟

| تعداد بازدید : 13081

کاریوتایپ تصویری از کروموزوم‌ها را نشان میدهد.  اکثر موجودات زنده کروموزوم ها یا واحد اطلاعات ژنتیکی را در سلول هایشان دارند. تعداد و نوع کروموزوم ها در میان گونه ها متفاوت است. کاریوتیپ تعداد، اندازه و شکل کروموزوم ها در یک موجود است.

آزمایش کاریوتایپ چیست؟

 

کروموزوم‌ 

کروموزوم‌ها ساختارهایی هستند که ژن‌های ما را حمل می‌کنند. ژن‌ها چگونگی رشد و نمو ما را تعیین می‌کنند. همه انسانها باید از ۴۶ کروموزوم برخوردار باشند.  تعداد کروموزوم های کمتر یا بیشتر باعث اختلال میشود. این روش بررسی ژنتیکی یک روش استاندارد است که سالها  در حال انجام است.

 

کاریوتایپ معمولی چیست؟

کریوتایپ طبیعی انسان دارای 22 جفت کروموزوم اتوزومو یک جفت کروموزوم جنسی (آلوزوم) است. زنان دارای دو کروموزوم X هستند و به ترتیب 46,XX  و مردان دارای یک کروموزوم  X و و یک کروموزوم Y می باشند که با فرمول 46, XY توصیف می شوند.

 

چرا کاریوتایپ در متافاز انجام می شود؟

کروموزوم ها و کاریوتایپ در یک سلول به طور معمول توسط میکروسکوپ نوری قابل مشاهده نیستند، زیرا کروماتین در سراسر هسته پخش می شود. در طول متافاز تقسیم سلولی، کروماتین به حداکثر تراکم دست می یابند و به عنوان کروموزوم قابل مشاهده می شود.

 

چه نوع اختلالاتی می تواند با یک کاریوتیپ تشخیص داده شود؟

اختلالات ژنتیکی ناشی از کروموزوم های از جمله:

سندرم کلاینفلتر (XXY)

سندرم ترنر (X)

سندرم داون (Trisomy 21)

جابجایی های کروموزومی

حذف ها و یا اضافه های بزرگ کروموزومی

 

  آزمایش کروموزوم برای چیست؟

تجزیه و تحلیل کروموزومی یا کریوتایپ یک آزمایش برای تعیین تعداد و ساختار کروموزوم های فرد به منظور تشخیص ناهنجاری های کوموزومی  می باشد. کروموزومها ساختارهای مشابهی در داخل هسته سلول هستند و حاوی طرح ژنتیکی بدن هستند. باید توجه نمود مانند هر آزمایش ژنتیک دیگر، کاریوتایپ دارای اندیکاسیون است و آن را نمی توان به عنوان یک تست چک آپ به همه بیماران توصیه کرد!


نویسندگان

سحر صادقی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

اطلاعات مسیر پیدا نشد

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270