دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

ژنتیک سرطان ریه

| تعداد بازدید : 8467

سرطان ریه بیماری است که ناشی از تکثیر کنترل نشده و رشد سلول­ها در بافت ریه است و در اثر تغییر در ژن­های مشخصی در بدن ایجاد می­شود. در برخی از موارد، این جهش­های ژنی ممکن است از یکی از افراد خانواده که به این بیماری مبتلا است، به ارث برسد. هرچند در بیشتر بیماران مبتلا به سرطان ریه، جهش ژنتیکی در اثر مواجهه با عوامل سرطان زای محیطی، ایجاد می­شود. در ادامه، دو مورد از رایج­ترین  ژن­هایی که جهش در آن­ها با سرطان ریه مرتبط هستند ( شامل EGFR و KRAS) توضیح داده می­شود. علاوه براین، چند ژن دیگر که آن­ها نیز احتمالا در این مسیر نقش دارند، معرفی می­شوند.

ژنتیک سرطان ریه

جهش­ های ژنی سوماتیک و ارثی:

جهش­ های ژنی سوماتیک، به گروهی از جهش­ها اطلاق می­شود که فرد در طول زندگی خود آن­ها را به دست آورده است، نه اینکه در هنگام تولد آن­ها را از والدین خود به ارث برده باشد. این­ جهش­ها شامل تغییراتی هستند که ازعوامل محیطی مانند    آسیب ­های ناشی از مواجه شدن با دود سیگار ناشی می­شوند.

اگر یک جهش ژنتیکی از یکی از والدینی که مبتلا به بیماری هستند به ارث برسد، به نظر می­رسد که این بیماری با یک الگوی وراثتی غالب اتوزومی به ارث می­رسد. به این معنی که کافی است فقط یکی از والدین حامل این جهش ژنتیکی باشد، و تنها یک کپی از این ژن برای بالا بردن خطر بروز بیماری کافی است.

این نکته شایان ذکر است که همه­ ی افرادی که جهش ژنتیکی مربوط به سرطان ریه را به ارث می­برند، الزاما به این بیماری مبتلا نمی­شوند. علت این موضوع، عوامل محیطی هستند که بر روی بیماری زایی این سرطان نقش دارند.

 

گیرنده­ ی فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR)

EGFR یک ژن کلیدی درایجاد سرطان ریه است و حدودا در نیمی از موارد مبتلا به سرطان ریه، این ژن درگیر است. این ژن در تولید یک پروتئین گیرنده که در داخل غشای سلول قرار می­گیرد، دخیل است و وظیفه­ی آن تنظیم مسیرهای سیگنالینگ رشد و تکثیر سلولی می­باشد.

جهش در ژن EGFR می­تواند سبب تغییر پروتئین تولیدی شود که ممکن است منجر به فعالیت دائم مسیر سیگنالینگ و درنهایت رشد خارج از کنترل این سلول­ها می­شود. بنابراین ژن EGFR یک هدف مناسب برای درمان این بیماری محسوب می­شود به طوری که تاکنون چندین دارو که سبب تغییر فعالیت این ژن از نظر تولید پروتئین می­شود، مانند gefitinib، erlotinib و cetuximab اثرات سودمندی در درمان نشان داده­اند.

همولوگ انکوژن ویروسی سارکومای موشی Kirsten (KRAS)

مانند جهش­هایی که در ژن EGFR رخ می­دهند، KRAS یک GTPase است که در نسبت بالایی از بیماران مبتلا به سرطان ریه، دخیل است. وظیفه­ی این ژن، تولید پروتئین KRAS است که تنظیم کننده­ی تقسیم سلولی از طریق مسیرRAK/MAPk  می­باشد.

زمانی که در ژن KRAS جهشی وجود داشته باشد، تقسیم سلولی یه صورت غیر کنترل شده انجام می­شود که باعث شکل گیری تومور و ایجاد سرطان ریه می­شود.

دیگر جهش­ های ژنی

تعداد دیگری از ژن­ها نیز وجود دارند که با ایجاد سرطان ریه مرتبط هستند. در زیر لیستی از ژن­هایی که به طور خاص جهش در آن­ها سبب بروز این بیماری می­شود آورده شده است:

  • MET

  • LKB

  • BRAF

  • PIK3CA

  • ALK

  • RET

  • ROS1

هریک از این ژن­ها در تنظیم رشد و تکثیر سلول­هادر بافت ریه نقشی ایفا می­کنند. به همین دلیل است که جهش در هریک از این ژن­ها سبب رشد غیرطبیعی این سلول­ها و ظهور بافت سرطانی می­شود که آغازگر سرطان ریه است.

 

Reference

https://www.news-medical.net/health/Lung-Cancer-Genetics.aspx


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270