دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

سرطان پروستات چیست؟

| تعداد بازدید : 7781

سرطان زمانی ایجاد می شود که رشد سلول ها از کنترل بدن خارج شود. تقریبا تمام سلول های بدن می توانند سرطانی شده و به سایر بافت های بدن انتشار پیدا کنند. سرطان پروستات زمانی ایجاد می شود که سلول های غده پروستات به صورت غیرقابل کنترل شروع به رشد و تکثیر نمایند.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات

پروستات بافتی است که تنها در مردان وجود داشته و ترشحات آن بخشی از مایع منی را تشکیل می دهد. پروستات در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. اندازه پروستات برحسب سن متغیر بوده و در افراد جوان در حدود اندازه یک فندق و در افراد مسن تر می تواند بسیار بزرگتر باشد. دقیقا در قسمت پشتی پروستات غددی به نام وزیکول های سمینال وجود داشته که بخش اعظم مایع منی را ایجاد می کنند.  میزراه که ادرار و مایع منی را به سمت خارج بدن هدایت می کند، از میان بافت پروستات عبور می کند.

 

انواع سرطان های پروستات:

تقریبا تمام سرطان های پروستات از نوع آدنوکارسینوما می باشند. این نوع سرطان از بافت ترشحی (سلول هایی که مایع پروستات را می سازند تا به مایع منی اضافه شود) ایجاد می شود.

 

سایر انواع سرطان های پروستات شامل گروه های زیر می باشند:

  • سارکوما

  • کارسینومای سلول های کوچک

  • تومورهای سلول های درون ریز عصبی

  • کارسینومای سلول های انتقالی

 

انواع ذکر شده بسیار نادر بوده و افراد مبتلا به سرطان پروستات عموما دارای نوع آدنوکارسینومایی می باشند. برخی از انواع سرطان های پروستات به سرعت رشد و انتشار می یابند اما اکثرا رشد کند دارند. مطالعات کالبد شکافی نشان می دهد که تعداد بسیار زیادی از مردان فوت شده به دلایل مختلف مبتلا به سرطان پروستات نیز بوده اند که هرگز در روند زندگی و مرگشان تاثیر چندانی نداشته است در واقع گاهی نه خود بیمار و نه پزشک هرگز از نوع بیماری او آگاهی نیافته است.

 

شرایط پیش سرطانی ممکن در سرطان پروستات:

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که بسیاری از سرطان های پروستات از یک سری شرایط پیش سرطانی آغاز می شوند که هنوز به طور قطعی شناسایی نشده اند.

برخی از این شرایط زمانی قابل مشاهده می شوند که فرد تحت بیوپسی پروستات قرار بگیرد.

 

نئوپلازی درون اپیتلیالی پروستات (PIN):

در حالت  PINبا مشاهده  سلول های پروستات در زیر میکروسکوپ تغییراتی رویت می شوند اما این تغییرات مشابه وضعیت سلول های سرطانی نبوده و برخلاف آن ها، PIN به سایر بخش های پروستات انتشار نمی یابد.  برحسب الگوی ظاهر غیرطبیعی سلول ها آن ها را به انواع زیر طبقه بندی می کنند:

  • درجه پایین: در این حالت عموما سلول های بافت پروستات طبیعی به نظر می رسند.

  • درجه بالا: در این حالت اکثریت سلول های بافت پروستات ظاهر غیرطبیعی دارند.

گاهی علائم PIN در مردان جوان حدود 20 ساله نیز ظاهر می شود. بسیاری از مردان علائم PIN را در سنین پایین نشان می دهند اما این به معنای بروز سرطان در سنین بالاتر نمی باشد. درواقع ارتباط بین سرطان پروستات و PIN درجه پایین هنوز نامعلوم است. اگر  PINدرجه بالا در نمونه بیوپسی شده فردی مشاهده شود، احتمال ابتلای آن فرد به سرطان پروستات به میزان 20% بالاتر می رود.

 

آتروفی التهابی تکثیر شونده (PIA):

در حالت PIA سلول ها ظاهری کوچک تر از حد طبیعی داشته و نشانه هایی از التهاب در آن محل دیده می شود.   PIAبه معنای سرطان نیست اما محققان معتقدند که این حالت ممکن است به PIN درجه بالا و یا سرطان منجر شود.

 

Reference

https://www.cancer.org/cancer/prostate-cancer/about/what-is-prostate-cancer.html


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، نرگس شاهسونی ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270