دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص ایمونولوژیک رتینوپاتی اتوایمیون (بخش اول)

| تعداد بازدید : 6577

رتینوپاتی اتوایمیون (AIR)  مجموعه بیماریهایی ایمونولوژیک هستند که  طی انها انتی ژنهای رتینال به عنوان اتوانتی ژن شناسایی می شوند که منجر به تخریب رتینا می شوند. این بیماری ها با انواع دیگر بیماری ها و به ویژه بدخیمی ها می توانند همراه باشند .

تشخیص ایمونولوژیک رتینوپاتی اتوایمیون (بخش اول)

رتینوپاتی اتوایمیون (AIR) شامل  موارد زیر است:

 رتینوپاتی همراه با سرطان (CAR) ملانوما همراه با رتینوپاتی  (MAR) تکثیر ملانوسیت اووال منتشر دوطرفه احتمالی (BDUMP (  و همچنین دسته بزرگتری از AIRs که دارای جنبه های بالینی و ایمونولوژیک مشترکی هستند  ولی  با بدخیمی همراه نیستند و به عنوان رتینوپاتی اتوایمیون غیر نئوپلاستیک  احتمالی (npAIR) شناسایی می شوند. تشخیص AIR شامل شناسایی انتی بادی های رتینال  به همراه شواهد بالینی و الکتروفیزیولوژیکال می باشد.  

اتوآنتی بادی های مرتبط با رتینوپاتی مرتبط با سرطان

در  این نوع رتینوپاتی که در سال 1976 توصیف شد، رسپتور نوری ( فوتورسپتور) تخریب می شود. که می تواند به دلیل تاثیر بدخیمی هم باشد.

 

آنتی ریکاورین

در فوتورسپتور ریکاورین (Recoverin)  که پروتئینی متصل شونده به کلسیم است شناسایی می شود.مطالعات نشان داده اند که این پروتئین در تومورهای بیماران مبتلا به رتینوپاتی همراه با سرطان (CAR)  نیز یافت می شود. این یافته منجر به ایجاد این فرضیه شده است که CAR   می تواند به دلیل ریکاورین بیان شده در تومور و به دنبال آن تولید اتوآنتی بادی علیه ان تولید شود که به دنبال این پدیده،  واکنش اتوانتی بادی با فتورسپتور نیز صورت می گیرد. آنتی ریکاورین در بیماری هایی مانند کارسینوما ریه سلولی کوچک، کارسینوما گردنه رحم و تخمدان، تومورهای مولرین مختلف، کارسینوما اندومتریال، سرطان سینه، تایمومای مهاجم  و سارکومای رحم نیز مشاهده شده است.

 

آنتی آنولاز آنتی بادی

آنولاز آنزیمی به وزن 46 کیلو دالتون است که خاصیت گلیکولیتیک دارد.  این آنزیم دارای سه ایزوفرم الفا آنولاز، که در بسیاری از بافتها بیان می شود، بتا آنولاز که غالبادر ماهیچه بیان می شود و  گاما آنولاز که عمدتا در نورون ها و بافتهای نورواندوکرین بیان می شود، می باشد.

در بیماران مبتلا به CAR اتوآنتی بادی علیه الفا آنولاز یافت شده است. مطالعات نشان داده اند که ممکن است همانند ریکاورین  در بیماران مبتلا به  CAR    الفا آنولاز  در تومور بیان شود که اتوآنتی بادی علیه آن تولید شود که به دنبال این پدیده واکنش اتوانتی بادی با فتورسپتور نیز صورت می گیرد.

آنتی آنولاز آنتی بادی در  بیماری های اتوایمیون سیستمیک مختلف مانند بیماری لوپوس اریتروماتوز  سیستمیک، در بیماران مبتلا به سرطان و همچنین در 10 درصد از افراد سالم نیز شناسایی شده اند.

 

Tubby like protein 1

Tubby like protein 1  یا  (TULP)  برای عملکرد طبیعی فوتورسپتور ضروری است  که در انتقال  سیگنال مجموعه ای از پروتئینهای فتو رسپتور دخیل می باشد. آن پروتئین منحصرا در فوتورسپتور مخروطی و میله ای بیان می شود. سکانس  آمینو اسیدی در TULP1   با سکانس متصل شونده به پروتئین کلسیم در رکاورین همولوژی ندارد. این آنتی ژن یکی از آنتی ژنهای دخیل در پاتوژنز رتینیت پیگمانتوزومای مغلوب اتوزومال نیز می باشد.

 

پروتئین شوک حرارتی 70

آنتی بادی ها  علیه پروتین شوک حرارتی به وزن 65 کیلو دالتون  در بیماران مبتلا به CAR شناسایی شده اند. پروتئین های شوک حرارتی در پاسخ به استرسهای مختلف سلولی ساخته می شوند و در سلولهای نرمال استرسی هم وجود دارند .اتوآنتی بادی علیه پروتئین های شوک حراراتی  در بیماران دچار بیماری اتوایمیون مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید شناسایی شده است.

 

تکنیک های تشخیصی در تشخیص آنتی بادی های  رتینال

تکنیک های آزمایشگاهی مختلفی شامل ایمونوهیستوکمیستر (IHC) ، وسترن بلات و آزمون الایزا به منظور شناسایی آنتی بادی های در گردش خون شناسایی شده اند.

 

منابع

 Polans AS, et al. Recoverin, a photoreceptor-specific calciumbinding protein, is expressed by the tumor of a patient with cancer-associated retinopathy. Proc Natl Acad Sci U S A 1995; 92:9176–9180.

2. Thirkill CE, et al. The cancer-associated retinopathy antigen is a recoverin-like protein. Invest Ophthalmol Vis Sci 199233:2768–2772.

Weleber RG, et al. Clinical and electrophysiologic characterization of paraneoplastic and autoimmune retinopathies associated with antienolase antibodies. Am J Ophthalmol 2005; 139:780–794

        Jampol LM, et al. Multiple serous retinal detachments and subretinal deposits as the presenting signs of metastatic melanoma.     2004;24:320–322.


نویسندگان

دکتر الهام عبدالهی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270