دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

بیماری شارکوت ماری توث

| تعداد بازدید : 9490

شارکوت ماری توث (Charcot-Marie-Tooth)  یک نوع نوروپاتی حسی حرکتی ارثی است که اعصاب محیطی را درگیر میکند.. اعصاب محیطی بین مغز و نخاع وعضلات و سلول های حسی ارتباط برقرارمی کنند و انتقال احساساتی مانند لمس، درد، گرما، و صدا را برعهده دارند. آسیب به اعصاب محیطی منجر به از دست دادن حس و تحلیل عضلات پاها، ساق پا و دست می شود.  برای اولین بار در قرن نوزدهم سه پزشک بیماری را شناسایی کردند به همین دلیل بیماری شارکوت ماری توث نام گرفت. شارکوت ماری توث شایع ترین نورپاتی‌ ارثی است  و شیوعی در حدود 1 در هر 33 هزار نفر دارد.

 بیماری شارکوت ماری توث

علائم بیماری شارکوت ماری توث

 علائم بیماری شارکوت ماری توث معمولا در نوجوانی یا اوایل بلوغ پدیدار می شوند، با این حال بیماری ممکن است در هر زمان از دوران کودکی تا اواخر دوره بزرگسالی آشکار گردد. شدت بیماری حتی در میان اعضای خانواده متفاوت است. بعضی از افراد هرگز متوجه بیماری خود نمی شوند اما در اغلب موارد بیماریان دچار ناتوانی جسمی می شوند.

اولین علائم بیماری شامل مشکلات تعادل، کندی در حرکت و ضعف عضلات پاها می باشد. بیماران ممکن است اختلالاتی در پا مانند گودی زیاد کف پا،  صاف بودن گودی کف پا و یا انگشتان پا خمیده داشته باشند. با پیشرفت بیماری عضلات قسمت پائین پاها ضعیف می شود اما به ندرت باعث می شود که بیماران به ویلچر نیازمند شوند. در این بیماران ضعف عضلات دست ها نیزرخ می دهد و باعث اختلال در فعالیت های روزانه مانند نوشتن، بستن دکمه ها و چرخاندن دستگیره در می شود. بیماران معمولا دچار کاهش احساساتی مانند لمس کردن، حس گرما و سرما در کف پاها می شوند. در برخی موارد در بیماران سنگینی گوش، ناشنوایی و یا از دست دادن بینایی دیده می شود.

تغییر شکل دست ها،  لاغری ساق ، افزایش قوس کف پا  و  چرخش مچ پا به داخل در بیماری شارکوت ماری توث

انواع مختلف بیماری

بیماری شارکوت ماری توث انواع مختلفی دارد.

  • در شارکوت ماری توث نوع یک (CMT1) : در میلین (ماده لیپیدی که سلول های عصبی را پوشانده و آن ها را محفاظت کرده و به انتقال پیام های عصبی کمک می کند) اختلالاتی ایجاد می شود. این اختلالات باعث کند شدن انتقال پیام های عصبی می شوند.

  • در شارکوت ماری توث نوع 2 (CMT2) :  در آکسون (زوائد سلول های عصبی که وظیفه انتقال پیام های عصبی را بر عهده دارند) اختلال ایجاد می شود. این اختلالات شدت پیام های عصبی را کاهش  می دهند.

  • شارکوت ماری توث نوع  4(CMT4) : بر روی میلین ها یا آکسون ها تاثیر می گذارد و از انواع دیگر بیماری توسط الگوی وراثتش شناخته می شود.

  • در انواع حد واسط(intermediate) : پیام های عصبی هم کند شده و هم شدت آن ها کاهش می یابد که به علت اختلالاتی است که هم در آکسون ها و هم در میلین رخ می دهد.

  • بیماری شارکوت ماری توث نوع X (CMTX): توسط جهش هایی در یک ژن موجود روی کروموزوم X ایجاد می شود. در انواع مختلف بیماری ، زیر گروه ها (CMT1A و CMT1B و CMT2A و CMT4A و CMTX1)  توسط ژن خاصی که تغییر یافته از هم تشخیص داده می شوند.

  • شارکوت ماری توث نوع سه (CMT3) : گاهی اوقات  نام های قدیمی تری برای توصیف این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، سندرم راسی-لوی(Roussy-Levy)  نوعی بیماری شارکوت ماری توث می باشد که در این افراد لرزش های منظم دیده می شود. سندرم دژرین-سوتاس (Dejerine-Sottas)  برای توصیف نوع شدید و با شروع در کودکی بیماری شارکوت ماری توث استفاده می شود. این نوع از بیماری، شارکوت ماری توث نوع سه (CMT3) نیز نامیده می شود. این نوع شدید و با شروع زودهنگام بیماری بر حسب نوع ژنی که جهش می یابد خود به دو نوع  CMT1 یا  CMT4 نیز طبقه بندی می شود

  • CMTX5 تحت عنوان سندرم روزنبرگ-چوتوریان (Rosenberg-Chutorian)  نیز نامیده می شود. برخی محققان معتقدند که این حالت نوعی از بیماری شارکوت ماری توث نمی باشد و این اختلال را به عنوان یک بیماری مجزا می دانند که توسط علائمی مانند اختلالات اعصاب محیطی، کری و از دست دادن بینایی شناخته می شود.

.

 

نام بیماری

نوع سلول آسیب دیده

الگوی توارث

CMT1

میلین

اتوزومی غالب

CMT2

اکسون

اتوزومی غالب

نوع حد وسط

میلین و اکسون

اتوزوم غالب

CMT3

اکسون

اتوزومی مغلوب

CMT4

میلین

اتوزومی مغلوب

CMTX

اکسون همراه با میلین در مرحله دوم

وابسته به X

 

جدول انواع مختلف بیماری شارکوت ماری توث

 

تشخیص بیماری شارکوت ماری توث (بخش دوم)

تشخیص بیماری شارکوت ماری توث (بخش سوم)

Reference

https://ghr.nlm.nih.gov/condition/charcot-marie-tooth-disease


نویسندگان

سارا داوری، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270