دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

انواع تومورها و علل پیدایش آن ها

| تعداد بازدید : 5764

گاهی در بین فرایند تکثیر سلول، یک سلول معیوب تولید می شود. در این میان فرآیندهایی در بدن وجود دارد که این سلول معیوب را نابود کرده و اجازه تقسیم به سلول معیوب را نمی دهد. به هر علت اگر این فرآیند نابود شود یعنی سلول های معیوب بتوانند رشد کرده و تکثیر شوند و یا یک سلول سالم نظم تکثیر را از دست داده و به طور مستمر تکثیر شود، نطفه تومور یا سرطان به وجود خواهد آمد

انواع تومورها و علل پیدایش آن ها

رشدبافت تومور نسبتا سریع می باشد.اغلب زمان بین به وجود آمدن یک بافت تومورال و تشخیص آن بسیار طولانی است:به دلیل آنکه 1,000,000سلول تنها یک گرم وزن دارد ، بیمار بسیار دیر به وجود تومور پی برده وبه علت گستردگی تومور گاهی هیچ راه درمانی وجود نخواهد داشت .
یکی از ژنهایی که مسئول نظارت بر تقسیم سلول است ژن P53 می باشد.این ژن به صورت کدی بر روی DNA قرار دارد.
آسیب مستقیم براین ژن در اثر تابش اشعه یا عوامل دیگر،باعث نابودی ژن خواهدشد. نابودی این ژن منجربه از بین رفتن فرایند نظم تقسیم شده و بافت تومورال در بدن بوجودخواهد آمد.
توجه به برخی عوامل احتمالی به وجود آمدن سرطان و به یاد داشتن نشانه ها ما را در تشخیص زودرس بافتهای سرطانی یاری خواهد کرد.

 تومور
تومورها با توجه به نحوه رشد ، نوع پراکندگی در بدن و شکل ظاهری به 2 دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند.

1.  تومورهای خوش خیم:
 تومورهایی که شباهت بیشتری به سلولهای اولیه داشته، رشدی منظم تر دارند و در اطراف خود کپسول تشکیل می دهند. این نوع تومور متاستاز نمی دهد یعنی از یک بافت به بافت دیگر مهاجرت نمی کند و اغلب می توان با یک جراحی آن را نابود نمود.

2. تومور بدخیم:
این تومورها شباهت کمتری به سلول های پایه یا مادر دارند، خیلی سریع تکثیر می شوند، شکلی بسیار نامنظم داشته، اغلب متاستاز می دهند یعنی از یک بافت به بافت دیگر مهاجرت می کنند. به عنوان مثال تومور پستان می تواند به مغز استخوان نیز سرایت کندوتمام بدن رادرگیر سازد. تومورهای بدخیم در مراحل اولیه قابل درمان می باشند، اما در مراحل بالاتر، درمان آنها بسیار مشکل وگاهی غیر ممکن است. اصولاً تومورهای بدخیم را به نام سرطان می شناسند. تومور بدخیم می تواند به خوش خیم تبدیل شود .

علت های ایجاد سرطان

علت های زیرمی تواند دربوجود آمدن تومورنقش داشته باشد.تاثیربرخی اثبات شده وبرخی دیگر درمرحله تحقیق می باشد.
برخی ژنها:
 وجود برخی ژنها در بدن باعث سرطان می شود (proto – oncogen) همچنین از دست دادن برخی ژنها مثل P53 ، RBI (رتینو بلاستوما) باعث ایجاد سرطان خواهد شد.برخی از دانشمندان سرطان را ارثی دانسته آنرا به ژنهایی خاص ربط می دهند.


نور آفتاب:
 قرارگیری در معرض نور شدید آفتاب به علت تشعشات UV (ماوراء بنفش) و یا تأثیرات مخرب نور می تواند عامل ایجاد سرطان باشد. امروزه سرطان پوست حدود 4000 مرگ در سال به جا می گذارد. این تأثیرمخرب در سفید پوستان به نسبت دیگران بیشتر است.90درصدسرطانهای پوست درنقاطی از بدن بروز می کند که با آفتاب تماس دارد.ماوراءبنفش حاصل از قوس جوشکاری،میکروب کش اتاقهای عمل ولیزر نیز عامل سرطان می باشند.

 

مواد شیمیایی:
کار با مواد شیمیایی به طور مرتب، استنشاق و لمس آنها می تواند عامل ایجاد سرطانهای بی شمار در بدن باشد. موادی مثل نفت،آسفالت، قیرو روغنهای سیلیکیونی می توانند باعث ایجاد سرطان پوست شوند. برخی ترکیبات اسپری های حشره کش، مواد شوینده، داروهای شیمیایی – صنعتی و گازهای شیمیایی می توانند عامل سرطان ریه باشند.

 

آلودگی هوا:

 به علت وجود ذرات معلق در هوا، وجود گازهای سمی و نیمه سمی، وجود سرب و تأثیرات مخرب این مواد بر سیستم ایمنی بدن، هوای آلوده را باید از جمله عوامل بسیار مؤثر دربروز بیماریهای مختلف از جمله سرطانهادر زندگی ماشینی امروز دانست.

 

سیگار:
از عوامل عمده ایجاد سرطانهای لب، دهان، سینوس، تراشه و ریه می باشد، همچنین می تواند در بروز سرطانهای خون و سیستم گردش خون نیز موثر باشد. پیپ و مابقی مواد دخانی نیز به طور میانگین از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه شایع ترین سرطان در جوامع غربی سرطان ریه می باشد. 4% کل سرطانها نیز به سرطان دهان اختصاص دارد. همچنین سرطان حنجره اغلب در افراد سیگاری دیده می شود و مردان 10 برابر زنان مبتلا به سرطان حنجره می باشند.


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270