دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

مشاوره ژنتیک بیماری شارکوت ماری توث

| تعداد بازدید : 6287

به دلیل آنکه بیماری شارکوت ماری توث از قواعد توارثی مندلی تبعیت می کند، مشاوره ژنتیک برای بیماری شارکوت ماری توث نوع 1 و نوع 2 (CMT1 .CMT2) در صورتی که سابقه خانوادگی برای فرد بیمار شناسایی شده باشد نسبتا ساده است.

مشاوره ژنتیک بیماری شارکوت ماری توث

به دلیل تنوع داخل فامیلی در بیان این بیماری، تعیین وضعیت بیماری در خانواده نیاز به انجام آزمایش ژنتیکی برای فرد بیمار دارد و اگر موتاسیون در فرد بیمار شناسایی نشود نیاز به تست NCS می باشد.

والدین با الگوی توارثی اتوزومال غالب یا وابسته به X غالب CMT1 یا CMT2  دارای ریسک 50 درصد، برای داشتن فرزندی مبتلا با همان موتاسیون می باشند.

اینکه در چه سنی یک بچه دارای موتاسیون از لحاظ بالینی علایم را نشان میدهد ،شناخته نشده است زیرا میزان نفوذ این بیماری از نظر ژنتیکی در جمعیتهای مختلف به خوبی شناسایی نشده است.

برای بیماریهایی با الگوی توارثی غالب ،پدیده ای به نام میزان نفوذ مطرح است. این بدان معنی است که اگر نفوذ بیماری کامل نباشد فرد حتی در صورت داشتن موتاسیون ممکن است علائم بیماری را نشان ندهد.

 

به طور کلی،تنها تعداد اندکی از بیمارانی که دارای الگوی توارثی اتوزومال غالب (AD) برای شارکوت ماری توث نوع1 (CMT1) و شارکوت ماری توث نوع 2(CMT2) هستند در سن زیر 50 سال ، دارای مشکلات شدید برای راه رفتن می باشند و اغلب بیماران در دهه 60 زندگی خود علائم بیماری را بروز می دهند.

در الگوی توارثی وابسته به X در صورتی که پدر مبتلا باشد ریسک ابتلا پسران به بیماری بسیار ناچیز و در حد صفر است (زیرا پسر از پدر کروموزومY  را دریافت میکند.) در صورتی که خطر ابتلا دختران به این بیماری 100 درصد می باشد.

در صورتی که مادر به فرم وابسته به X بیماری شارکوت ماری توث مبتلا باشد، شانس ابتلا برای فرزندان پسر و دختر با هم برابر و معادل 50 درصد می باشد.

درغیاب تشخیص ژنتیکی در بیماران مبتلا به الگوی توارثی اتوزومال غالب در بیماران شارکوت ماری توث نوع 1(CMT1)  بررسی سرعت هدایت عصبی (NCV)در سن 2 الی 5 سال، قابل تشخیص است.

بنابراین اگر یک جوان بالغ، NCV (هدایت عصبی)  نرمالی داشته باشد، ریسک داشتن شارکوت ماری توث نوع 1 با الگوی توارثی اتوزومال غالب بسیار ناچیز است و در صورت داشتن NCV  غیر نرمال،ریسک ابتلا به بیماری شارکوت ماری توث در طول زندگی شخص 90 درصد می باشد.

در مورد مبتلایان به شارکوت ماری توث نوع 2 ،با الگوی توارثی اتوزومال غالب (AD) تغییرات الکتروفیزیکی یا تست NCV  تنها با پیشرفت بیماری حاصل میشود. بنابراین تنها نیمی از بیماران میتوانند تا سن 20 سالگی شناسایی شوند.

براساس مطالعه ای که قبل از انجام تستهای مولکولی بر روی 15 خانواده نامرتبط انجام گرفته است ،مشخص شده که متوسط سن بروز بیماری حدود 12 سال میباشد و مشخص شده که نفوذ بیماری در دهه اول زندگی ، حدود 28 درصد و در دهه سوم تقریبا کامل است.

 

اگردر خانواده ای، والدین، مبتلا نبوده و دارای یک فرزند مبتلا به شارکوت نوع 1 (CMT1) یا شارکوت ماری توث نوع 2 (CMT2)  باشد 4 احتمال وجود دارد:

  1. موتاسیون جدید در فرزند بیمار

  2. بیماری شارکوت با الگوی توارثی اتوزومال مغلوب

  3. بیماری شارکوت با الگوی توارثی وابسته به X

  4. مرتبط نبودن فرزند با والدین از لحاظ ژنتیکی (به دلایل مختلف)

 

 

تشخیص افتراقی بین حالتهای بالا، نیازمند شناسایی موتاسیون درگیر یا شناسایی خواهر و برادرهای مبتلا می باشد.

شناسایی موتاسیون  فرضی هتروزیگوس غالب، ریسک کمی برای عود مجدد در خانواده میدهد، هر چند این ریسک نسبت به جمعیت عمومی بالاتر است زیرا احتمال وجود موزاییسم در سلولهای زایشی والدین وجود دارد.

در یک فرد بیمار که موتاسیونی با الگوی توارثی غالب دارد احتمال داشتن فرزند بیمار 50 درصد میباشد و برای الگوی توارثی اتوزومال مغلوب ریسک داشتن فرزند بیمار برای والدین 25 درصد است زیرا نفوذ بیماری تقریبا کامل است.

 

تشخیص بیماری شارکوت ماری توث (بخش اول)

تشخیص بیماری شارکوت ماری توث (بخش دوم)

تشخیص بیماری شارکوت ماری توث (بخش سوم)

 

منابع:

https://www.nature.com/articles/ejhg-


نویسندگان

سحر صادقی ، دکتر محمد امین طباطبائی فر (متخصص ژنتیک پزشکی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270