دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

اندازه گیری سطح فریتین

| تعداد بازدید : 6951

فریتین یک پروتئین حاوی آهن است و نوع اولیه آهن موجود در داخل سلول است. مقدار کمی فریتین که به خون منتقل می شود بازتاب مقدار کل آهن موجود در بدن است. این آزمون مقدار فریتین خون را اندازه گیری می کند. آزمایش فریتین به منظور ارزیابی ذخایر آهن بدن فرد انجام می گردد این آزمایش گاهی با آزمایش آهن و TIBC برای تشخیص حضور و شدت کمبود آهن یا آهن اضافه در بدن انجام می شود.

اندازه گیری سطح فریتین

چه زمانی این تست درخواست داده می شود؟

آزمایش فریتین ممکن است به همراه سایر آزمون های آهن انجام شود، زمانی که تست CBC معمولی نشان می دهد که هموگلوبین و هماتوکریت فرد کم است و گلبول های قرمز آنها کوچکتر و کمرنگ تر از حد نرمال (میکروسیتیک و هیپوکلوم) هستند، که نشان دهنده کم خونی فقر آهن است، درخواست داده می شود.

در مرحله اولیه کمبود آهن، هیچ اثر فیزیکی مشاهده نمی شود. اگر فرد سالم باشد، علائم به ندرت قبل از اینکه هموگلوبین در خون پایین تر از حد مشخص (10 گرم در دسیلیتر) باشد بروز می کند. با این حال، به عنوان کمبود آهن پیشرفت می کند و علائم در نهایت شروع به پیشرفت می کنند و پزشک ممکن است فریتین و همچنین سایر آزمایش های مربوط به آهن را درخواست دهد. شایعترین علایم کم خونی فقر آهن عبارتند از:

  • خستگی / خستگی مزمن

  • ضعف

  • سرماخوردگی

  • سردرد

  • رنگ پریدگی پوست

همانطور که ذخایر آهن تخلیه می شوند، ممکن است ضعف نفس، صدای زنگ زدن (وزوز گوش)، خواب آلودگی و تحریک پذیری وجود داشته باشد. اگر کم خونی پیشرفت کند، درد قفسه سینه، سردرد، درد پا، شوک و حتی نارسایی قلبی ممکن است رخ دهد و در کودکان ممکن است معلولیت های یادگیری (شناختی) توسعه یابد. علاوه بر علائم عمومی کم خونی، علائم خاصی وجود دارد که مشخصه کمبود آهن هستن که شامل احساس سوزش در زبان یا زبان صاف، زخمهایی در گوشه های دهان و انگشت و ناخن قاشق شکل می باشند.

سطح فریتین ممکن است زمانیکه که افزایش آهن در بدن اتفاق می افتد نیز درخواست داده شود،  نشانه های افزایش  آهن از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و در طول زمان تمایل به بدتر شدن دارد که به دلیل تجمع آهن در خون و بافتها می باشد.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دردمفاصل

  • خستگی، ضعف

  • کاهش وزن

  • کمبود انرژی

  • درد شکم

  • از دست دادن قوای جنسی

  • از دست دادن موهای بدن

  • مشکلات قلب مانند نارسایی احتقانی قلب (CHF)

برای تایید حضور بیش از حد آهن، ممکن است تست های دیگر آهن (آهن، TIBC ) و یک آزمایش ژنتیکی برای هموکروماتوز ارثی نیز ارائه شود.

 

نتایج این تست به چه معنا است؟

سطح فریتین اغلب در رابطه با سایر آزمایشات آهن مورد بررسی قرار می گیرد. خلاصه ای از تغییرات آزمایش های آهن در بیماری های مختلف و وضعیت آهن در جدول زیر نشان داده شده است.

 

Disease

Iron

TIBC/Transferrin

UIBC

%Transferrin

Saturation

Ferritin

Iron Deficiency

Low

High

High

Low

Low

Hemochromatosis

High

Low

Low

High

High

Chronic Illness

Low

Low

Low/Normal

Low

Normal/High

Hemolytic Anemia

High

Normal/Low

Low/Normal

High

High

Sideroblastic Anemia

Normal/High

Normal/Low

Low/Normal

High

High

Iron Poisoning

High

Normal

Low

High

Normal

 

 

فریتین یک پروتئین واکنش فاز حاد است و می تواند در افراد مبتلا به التهاب، بیماری کبد، عفونت مزمن، اختلالات خود ایمنی و برخی انواع سرطان افزایش یابد. فریتین به طور معمول برای تشخیص یا نظارت بر این شرایط استفاده نمی شود.

به طور معمول، بیشتر فریتین درون سلول ها با مقدار کمی در خون یافت می شود. هنگامی که آسیب به اندام هایی که حاوی فریتین هستند مانند کبد، طحال و مغز استخوان وارد شود، سطح فریتین می تواند افزایش یابد حتی اگر مقدار کل آهن در بدن طبیعی باشد.


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270