دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

با بیماری ایدز (HIV) بیشتر آشنا شوید

| تعداد بازدید : 6624

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) ده حقیقت درباره بیماری ایدز عبارت است از:

با بیماری ایدز (HIV) بیشتر آشنا شوید

حقیقت اول:
HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی)سلولهای سیستم ایمنی را آلوده می کند.عفونت موجب تخریب پیشرونده سیستم ایمنی بدن می شود و توانایی بدن را برای دفاع در برابر برخی عفونتها وسایر بیماریها کاهش میدهد. ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) به پیشرفته ترین مراحل عفونت HIV اطلاق می گردد که با وقوع بیش از 20 عفونت فرصت طلب یا سرطان های مرتبط به آن مشخص می گردد.


حقیقت دوم:
ویروس HIV از راههای متعدد می تواند منتقل شود. ویروس HIV از راه های زیر منتقل می گردد:
•ارتباط جنسی (واژن یا مقعد) یا رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به صورت غیرمحافظت شده
•انتقال از طریق خون یا محصولات آلوده خونی یا از طریق پیوند بافتی آلوده
•استفاده مشترک از وسایل و تجهیزات تزریقی آلوده (مانند سوزن و سرنگ) یا تجهیزات خا لکوبی (تاتو)
•استفاده از تجهیزات جراحی و سایر ابزار تیز آلوده
•انتقال از مادر به نوزاد در حین بارداری، زایمان و دوران شیردهی


حقیقت سوم:
راه های جلوگیری از انتقال ایدز
راه های اصلی برای پیشگیری از انتقال HIV عبارتند از:

  • رفتار جنسی ایمن مانند استفاده از کاندم

  • انجام آزمایش و درمان برای عفونت های منتقل شونده از راه تماس جنسی شامل ایدز برای پیشگیری از انتقال عفونت به دیگران

  • اجتناب از مواد مخدر تزریقی؛ یا اگر شخصی آن را مصرف م یکند، استفاده همیشگی از سوزن و سرنگ استریل یک بارمصرف

  • اطمینان از ای نکه همه خون یا محصولات آن، که شما ممکن است نیاز داشته باشید از نظر HIV آزمایش شده اند.

  • درکشورهایی که امکا نپذیر است، افراد مذکر به صورت داوطلبانه و تحت الزامات پزشکی ختنه شوند.

  • اگر شما دچار HIV شده اید، تا حد امکان درمان ضد ویروسی را هرچه زودتر برای سلامتی خودتان و برای پیشگیری از انتقال HIV به شریک جنسی خود یا کسی که با او به صورت مشترک مواد مخدراستعمال می کنید، شروع نمائید و همچنین درصورت یکه حامله بوده یا در دوران شیردهی می باشید برای پیشگیری از انتقال ویروس به نوزادتان درمان ضدویروسی را آغاز کنید.

  • قبل از انجام رفتار پرخطر، از ملزومات پیشگیری کننده استفاده کنید. همین طور از موارد پیشگیری بعد از تماس درصورت یکه خطر تماس با عفونت HIV در مواقع فعالیتهای شغلی و غیرشغلی وجود دارد، استفاده نمایید.

 

حقیقت چهارم:
36.7 میلیون نفر از مردم سراسر جهان در حال همزیستی با بیماری ایدز هستند. تخمین زده می شود در سطح جهان تا سال 2015 تعداد 7. 36 میلیون نفر ( 8. 39 - 34 میلیون) مبتلا به بیماری ایدز در حال گذران زندگی بوده اند و 8. 1 میلیون نفر (2- 5. 1 نفر) از اینها کودکان بوده اند که بیشتر این گروه بزرگ در کشورهای فقیر یا متوسط زندگی می کنند.
همچنین تخمین زده می شود تاکنون 35 میلیون نفر به علت بیماری ناشی از ویروس HIV از دنیا رفته اند که از این تعداد 1. 1 میلیون ( 940000 تا 3. 1 میلیون) در سال 2015 به HIV مبتلا شده اند.


حقیقت پنجم:
ترکیبی از درمانهای ضد رتروویروسی ( ART ) مانع از تکثیر HIV در بدن می شود.
اگر تولید ویروس ایدز متوقف شود، سلول های ایمنی بدن قادر به زندگی طولانی تر می شوند و بدن را از عفونت محافظت می کنند. تأثیر درمان ضد رتروویروسی ( ART ) موجب کاهش بار ویروس HIV در بدن میگردد که به مقدار زیاد خطر انتقال  ویروس به شرکای جنسی شخص را کاهش می دهد. اگر درمان ضد رتروویروسی در فرد HIV مثبت مؤثر باشد، احتمال انتقال ویروس به شریک جنسی HIV منفی او به میزان 96 درصد کاهش می یابد. گسترش پوشش درمانی HIV به کوشش های مربوط به پیشگیری از HIV بستگی دارد.


حقیقت ششم:
در سال 2016 ، حداقل 2/ 18 میلیون نفر درمانهای ضد رتروویروسی ( ART ) را در سراسر جهان دریافت کردند.
از این تعداد بیش از 16 میلیون نفر در کشورهای کم درآمد و یا متوسط زندگی می کنند. در سال 2016 ، سازمان جهانی بهداشت ویرایش دوم از "دستورالعمل های تلفیقی در مورد درمان های ضد رتروویروسی، برای درمان و پیشگیری از عفونت HIV " را منتشر کرد. این دستورالعمل ها چند توصیه جدید را بیان می کند؛ شامل توصیه به ارائه درما نهای ضد رترو ویروسی ( ART ) در طول عمر برای تمام کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از جمله همه زنان باردار و شیرده که با بیماری ایدز زندگی م یکنند، بدون در نظر گرفتن تعداد سلول های CD4 و پس از تشخیص در اسرع وقت سازمان جهانی بهداشت همچنین قبلاً توصیه هایی را برای پیشگیری از ابتلا به HIV پیش از تماس با این ویروس جهت افراد در معرض خطر ابتلا به HIV منتشرکرده است.


حقیقت هفتم:
آزمایش HIV می تواند به مطمئن شدن از درمان افراد نیازمند کمک کند.
به منظور رسیدن به هدف پایان ایدز تا سال 2030 ، دسترسی به آزمایش HIV و داروها باید به طور چشمگیری تسریع شود. دسترسی به آزمایش HIV هنوز محدود است، تخمین زده شده است که در 40 % افراد مبتلا به HIV یا بیش از 14 میلیون نفر، هنوز ابتلا تشخیص داده نشده و وضعیت عفونت آن ها مشخص نیست.
سازمان جهانی بهداشت انجام داوطلبانه آزمایش HIV در افراد و شریک جنسی آنها در بین مبتلایان تشخیص داده نشده را توصیه می کند.

 

حقیقت هشتم:
برآورد شده است که 8. 1 میلیون کودک با HIV زندگی می کنند.
با توجه به آمارهای سال 2015 بسیاری از این کودکان که در جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند، از طریق انتقال ویروس از مادران HIV مثبت در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی آلوده شد هاند. نزدیک به 150000کودک ( 190000 - 110000 ) در سال 2015 به ویروس HIV آلوده شده اند.


حقیقت نهم:
حذف انتقال HIV از مادر به کودک به یک واقعیت تبدیل شده است.
دسترسی به اقدامات پیشگیرانه در بسیاری از کشورهای کم درآمد و متوسط محدود است، اما پیشرفت در برخی از زمینه ها مانند جلوگیری از انتقال ویروس HIV از مادران به فرزندان و حفظ زندگی مادران امکا ن پذیرشده است. در سطح جهانی در سال 2015 تقریباً 8 نفر از 10 نفر زن باردار مبتلا به 1/1( HIV میلیون زن) از داروهای ضد رتروویروسی استفاده کردند. در سال 2015 ، کوبا اولین کشوری بود که توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد انتقال ویروس HIV و سیفلیس از مادر به کودک در آن کشور حذف شده است. در ماه ژوئن 2016 ، در سه کشور ارمنستان، روسیه سفید و تایلند حذف موارد انتقال ویروس HIV از مادر به فرزند مورد تأیید قرار گرفت.


حقیقت دهم:
HIV بزرگ ترین عامل خطر برای توسعه بیماری سل فعال است.
در سال 2015 تخمین زده شد که 2. 1 میلیون(11 %) از 4. 10 میلیون نفری که در سراسر جهان به سل مبتلا بودند، HIV مثبت بوده اند. در همان سال تقریباً 390000 مورد مرگ ومیر ناشی از بیماری سل در میان مبتلایان با HIV رخ داد. سازمان جهانی بهداشت در منطقه آفریقا گزارش داد که حدود 75 % از افراد HIV مثبت که به بیماری سل دچار شد ه بودند، فوت کرده اند.


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270