دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

هفتم آبان ماه (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس

| تعداد بازدید : 5380

هفتم آبان ماه (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران، عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد این بیماری پوستی است. خطر ابتلا به ام اس ،دیابت، سکته قلبی، قند و چربی خون در مبتلایان به پسوریازیس بیشتر است. بیماران پسوریازیس 2 تا 3 برابر افراد سالم در معرض ابتلا به بیماری قلبی - عروقی قرار دارند.

هفتم آبان ماه (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس

پسوریازیس زمینه ساز ابتلا به کدام بیماری ها است

در سال های گذشته تصور می شد، پسوریازیس فقط بیماری پوستی است اما در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیدند که فرد مبتلا ممکن است بیشتر در معرض بیماری های قند و چربی خون، دیابت، قلبی - عروقی و سکته قلبی قرار گیرد.
همراهی پسوریازیس با بیماری ام اس گزارش شده است،همچنین مطالعاتی نشان می دهد که این افراد در معرض خطر ام اس قرار دارند.
پسوریازیس (ریشهٔ لغت پسوریازیس از یک کلمهٔ یونانی به معنای خارش است)، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال ‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست می‌شود.
پسوریازیس بیماری التهاب پوستی است که چرخه تولید سلول های آن را برهم می زند و با افزایش سرعت ساخت سلول ها بر سطح پوست، سبب بوجود آمدن لکه های قرمز رنگ و خشک پوشیده شده با فلس های نقره ای و ایجاد ضخامت در ناخن ها و تغییر شکل آنها می شود.
این لکه ها که بیشتر در اطراف پوست سر، آرنج ها و زانوها ظاهر می شود، با خارش و گاهی با درد همراه است.
در موارد شدید ابتلا به بیماری پسوریازیس، بیمار دچار درد و ورم مفاصل می شود و در صورتی که این بیماری به موقع کنترل نشود، از کارافتادگی مفاصل را ایجاد می کند.

 


 ابتلای حدود 2 میلیون ایرانی به پسوریازیس
 شیوع این بیماری را یک تا 3 درصد جامعه یعنی از هر 100 نفر 1 یا 3 نفر به این بیماری مبتلا می شوند، در ایران برآورد می شود که حدود 2 میلیون نفر به این بیماری مبتلا باشند.
 پراکندگی این بیماری در کشور ما یکسان است و شیوع بیماری هم در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد و به عبارتی یکسان است. بیشترین بروز این بیماری در 30 تا 40 سالگی است.
 پسوریازیس یک نوع بیماری خود ایمنی محسوب می شود، که کشنده نیست اما فرد بیمار را دچار مشکلاتی می کند و همچنین ظاهر خوبی ندارد.

 بیماران پسوریازیس روغن ماهی و عسل مصرف کنند
با توجه به اینکه روغن ماهی، میوه و سبزیجات و عسل از شدت این بیماری می کاهد به این بیماران توصیه کرد که از این مواد غذایی استفاده کنند.
همچنین به بیماران پسوریازیس توصیه می شود که کمتر نمک و چربی کمتر بخورند.
 این بیماری درمان دارد ولی ریشه کن نمی شود. افراد مبتلا به این بیماری با مصرف دارو، ضایعات برروی بدنشان بهتر می شود ولی ممکن است پس از سپری شدن مدتی این بیماری در برخی از مبتلایان دوباره عود کند. این بیماری مسری نیست. اگر ضایعات بر روی بدن محدود و کم باشد با پمادهای موضعی برطرف می شود؛ اما اگر بیماری گسترده باشد نیاز به داروهای خاص یا نور درمانی است.

 برخی از داروها پسوریازیس را تشدید می کند
 برخی از داروها هم می توانند ضایعاتی شبیه به پسوریازیس ایجاد کنند یا بیماری را تشدید کنند. داروهایی مانند فشارخون، هورمونی و آرام بخش می توانند این بیماری را تشدید کنند.

 ژنتیک مهمترین عامل ابتلا به پسوزیاریس
 مهمترین عامل ابتلا به این بیماری ژنتیک است. هرچند علت اصلی بیماری مشخص نیست ولی قطعا عوامل ژنتیک نقش بسزایی در ابتلا به آن دارند.
 پسوزیاریس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است، استرس، سیگار و الکل از جمله عواملی هستند که در ابتلا و حتی تشدید این بیماری نقش دارند.
 تاکنون مشخص نشده چرا در سن خاصی ژن این بیماران فعال می شود. این بیماری قابل کنترل است اما عود، شدت و روند این بیماری قابل پیش بینی نیست.


نویسنده

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270