دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

پرسش و پاسخ درباره مصرف داروی متفورمین

| تعداد بازدید : 24612

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود. متفورمین دیابت را درمان نمی‌کند، بلکه کمک می‌کند تا سطح قند خون در رنج نرمال بماند.اگر از قرص متفورمین استفاده می کنید ممکن است سوالات و نگرانی های زیادی در مورد مصرف این دارو داشته باشید.در این مقاله سوالات رایجی که درباره مصرف قرص متفورمین مطرح می شود را پاسخ داده ایم.

پرسش و پاسخ درباره مصرف داروی متفورمین

1- اگر یک وعده قرص متفورمین را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد ؟

به محض این که به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید (دارو را با غذا مصرف کنید). اگر نوبت به قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را کنار بگذارید. هیچ گاه برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص با هم نخورید.

 

2- اگر متفورمین بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد متفورمین باعث اسیدوز لاکتیک می شود که ممکن است کشنده باشد.

 

3- آیا متفورمین باعث کاهش وزن می شود؟

متفورمین بیشتر به عنوان دارویی برای حساس کردن بدن به انسولین کاربرد دارد تا یک داروی کاهش وزن در واقع کاهش وزن یکی از عوارض جانبی است که متفورمین در بدن به همراه دارد. استفاده از دارویی مانند متفورمین بدان معنا نیست که بعد از مصرف هرچیزی دلتان خواست بخورید و انتظار کاهش وزن داشته باشید. خوردن دارویی مانند متفورمین باید در کنار یک برنامه غذایی سالم و سبک زندگی فعال می‌تواند موثر باشد. با این حال، تحقیقات دیگر، کاهش وزن چشمگیری را در افرادی که مشکل قند خون نداشتند نشان نمی‌دهند، به همین دلیل تحقیقات بیشتری برای تاثیر متفورمین روی کاهش وزن نیاز است.

 

4-آیا از متفورمین به عنوان داروی ضد پیری استفاده می شود؟

متفورمین باعث می‌شود تعداد اکسیژن بیشتری در هر سلول آزاد گردد و این امر ظاهراً طول عمر و استحکام بدنی را بالا خواهد برد؛ لذا متفورمین بهترین کاندید به‌عنوان یک داروی ضدپیری می باشد.

 

 5- بهترین زمان برای مصرف متفورمین چه زمانی است؟

 برای اکثر بیماران، دو بار در روز تجویز می شود. این قرص باید صبح و عصر با غذا مصرف شود (با معده پر).

 

6- آیا بهتر است متفورمین را قبل از غذا مصرف کنید یا بعد از غذا؟

متفورمین باید با غذا مصرف شود تا به کاهش عوارض جانبی معده و روده کمک کند. قرص را با یک لیوان آب پر قورت بدهید. قرص را له نکنید، نشکنید یا نجوید.

 

7- زمان اوج اثر متفورمین چیست؟

 اوج اثر متفورمین بین 4 تا 8 ساعت بعد از مصرف می باشد.

 

8- اگر متفورمین بیش از حد مصرف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 در شرایط خاص، قرص متفورمین بیش از حد می تواند باعث ایجاد اسیدوز لاکتیک شود. اگر نشانه های اسیدوز لاکتیک اتفاق بیفتد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متفورمین می تواند باعث کاهش میزان قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

9- چه افرادی نباید متفورمین استفاده نمایند؟

دارو در مواردی مانند بیماری های کبدی و کلیوی، بیماری های قلبی، استعداد ابتلا به اسیدوز لاکتیک، عفونت شدید، سوختگی شدید، جراحی، تروما، دهیدراتاسیون، اغمای دیابتی و کتواسیدوز نباید مصرف شود.

 

9- چه مدت طول می کشد تا متفورمین اثر کند؟

 متفورمین یک داروی خوراکی است که سریع عمل میکند. معمولا اثر دارو را 48 ساعت بعد از شروع مصرف مشاهده خواهید کرد. حداکثر اثر حدود چهار تا پنج روز طول می کشد، اما این مسئله بستگی به دوز دارو دارد.

 

10-  آیا متفورمین باعث آسیب کبد می شود؟

 متفورمین ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کبدی چربی غیرالکلی  و هپاتیت مزمن سودمند باشد. متفورمین تنها در بیماران مبتلا به سیروز پیشگیرانه خطرناک است زیرا خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش می دهد.

 

11-  آیا متفورمین باعث از دست دادن حافظه می شود؟

 FDA هشدار می دهد داروهای کاهش دهنده کلسترول به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض برگشت پذیری داشته باشد. این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمینی که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود نیز مشکلات حافظه را ایجاد می کند.

 

12- آیا متفورمین باعث ریزش مو می شود؟

 بسیاری از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند اما متفورمین علت ریزش مو نیست.

 

13-آیا متفورمین برای استفاده بی خطر است؟

کمی، اما نه به صورت کامل. تحقیقات نشان داده متفورمین برای درمان مشکل اضافه وزن در افراد چاق، بی خطر است. با این حال شاید دریافت متفورمین برای همه انتخاب مناسبی نباشد، مخصوصا آن‌هایی که اضافه وزنشان آن چنان بالا نیست.

 

14-اگر مشکل قند خون نداشته باشید، می‌توانید از متفورمین استفاده کنید؟

متفورمین می‌تواند به کسانی که مشکل مقاومت به انسولین دارند و کسانی که سالم هستند در کاهش وزن کمک کند. همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارند و عامل تغییر در شمارش وکیفیت و حرکت پایین در اسپرم آنها گردیده است، مصرف می شود.


نویسندگان

دکتر محمدرضا عزیزی (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی)، زهرا کاظم زاده ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270