دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

دستگاه طیف سنج جرمی – کروماتوگرافی گازی(GC-MS)

| تعداد بازدید : 5874

در این روش ترکیبات موجود در نمونه‌های پیچیده توسط کروماتوگرافی گازی جداسازی و سپس توسط اسپکترومتر جرمی، شناسایی و اندازه‌گیری می‌شوند. طیف های جرمی حاصل از آنالیز همانند اثر انگشت می‌توانند بطور حساس و قابل اطمینان برای شناسایی ترکیبات آلی استفاده گردند. ترکیباتی که نسبتا فرار و پایدار حرارتی هستند به سادگی توسط این دستگاه قابل آنالیز می‌باشند.

دستگاه طیف سنج جرمی – کروماتوگرافی گازی(GC-MS)

GC-MS QP2020

دستگاه  GC-MS مدل QP2020 با استفاده از ابزارهای آنالیزی پیشرفته می تواند مقادیر بسیار کم ترکیبات آلی را شناسایی و اندازه‌گیری کند. با مقایسه طیف جرمی ترکیبات با طیف‌های مرجع نرم افزار، با اطمینان بسیار زیادی نمونه‌های مجهول شناسایی می گردند. از خصوصیات این دستگاه می توان به حساسیت و تکرارپذیری بالا، استفاده از نرم افزار با کاربری ساده، کتابخانه غنی طیف‌های جرمی مرجع و سیستم تزریق خودکار نمونه اشاره کرد.

از دستگاه GC MS در حوزه های مختلفی از جمله پزشکی و داروئی، تحقیقات زیست محیطی، آنالیز مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و اسانس‌ها، بررسی موارد جنایی و پزشکی قانونی، آزمایش مواد بیولوژیکی بدن و آفت کش ها، آنالیز هیدروکربن ها، عوامل شیمیایی، تحقیقات ژئوشیمی و کاربرد های صنعتی استفاده می شود که در ادامه به اختصار توضیح داده می شوند.

 

پزشکی و داروسازی

ده‌ها بیماری متابولیک ارثی وجود دارد که در حال حاضر در تست غربالگری نوزادان با استفاده از دستگاه GC-MS قابل تشخیص می باشند. دستگاه GC-MS می‌تواند ترکیباتی که موجب اختلالات متابولیکی و ژنتیکی می شوند را در غلظت های کم در ادرار، خون و سرم تشخیص دهد.

در صنایع داروسازی از دستگاه کروماتوگرافی گازی اسپکترومتر جرمی در بخش های تحقیقاتی، تولید، کنترل کیفیت و تضمین کیفیت دارو استفاده می شود. دستگاه GC-MS معمولاً برای تشخیص ناخالصی دارو های سنتزی جدید در شیمی دارویی و بیوتکنولوژی داروئی استفاده می شود.

 

جرم شناسی

از کاربرد های دستگاه کروماتوگرافی گازی اسپکترومتر جرمی در پزشکی قانونی و جرم شناسی می توان به آنالیز نمونه ‌های مشکوک، بررسی بقایای ناشی از آتش سوزی، تشخیص مواد انرژی زا در بدن ورزشکاران از طریق آزمایش ادرار و همچنین یافتن سموم و استروئید ها در نمونه های بیولوژیکی بدن مظنونین و قربانیان اشاره کرد.

 

تحقیقات محیط زیست

دستگاه GC-MS ابزاری کارآمد و مقرون به صرفه در ردیابی و اندازه گیری آلاینده های آلی موجود در محیط زیست مانند فنول ها و کلروفنول‌ها، هیدروکربن های آروماتیکی چند حلقه ای PAHs، بنزین بدون سرب، دیوکسین ها، دی بنزوفوران ها، آفت‌کش‌ها و علف کش‌ها در هوا، آب و خاک می باشد.

 

صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها

مواد غذایی و نوشیدنی ها به طور طبیعی دارای ترکیبات آروماتیک و معطر هستند و یا اینکه طی فرآیند تولید، این ترکیبات در آن ها به وجود می آیند. امکان اندازه گیری مقدار دقیق این ترکیبات در مواد غذایی با GC-MS وجود دارد. علاوه بر آن این دستگاه به طور گسترده ای برای آنالیز استرها، اسید های چرب، الکل ها و آلدهید ها در موادغذایی استفاده می شود. برای تشخیص آلاینده های مواد غذایی، تشخیص تقلب در روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن استوخودوس و تعیین مقدار اسانس های افزودنی، منتول، عصاره ها، کره تری گلیسیرید و باقیمانده سموم کشاورزی استفاده می شود.

 

آنالیز مواد بیولوژیکی

از دستگاه GC-MS می توان برای آنالیز مایعات بیولوژیکی بدن مانند خون و ادرار در تشخیص مواد مخدر، باربیتورات ها، الکل ها و داروهای ضدتشنج، دارو های بیهوشی، آنتی هیستامین ها، دارو های آرام بخش و ضدصرع استفاده کرد. همچنین برای تشخیص آلودگی های خون، متابولیت‌ها در سرم، اندازه گیری اسید چرب، بررسی حضور استروئید آزاد استفاده کرد.

 

بررسی عوامل شیمیایی و امنیتی

از GC-MS می توان در شناسایی عوامل شیمیایی و تشخیص عوامل منفجره مانند سومان و سارین جهت پیش بینی خطر انفجار و افزایش امنیت اشاره کرد.

 

کاربرد های صنعتی

از کاربرد های دستگاه قدرتمند GC-MS در صنایع مختلف می توان آنالیز گاز های معدنی و آلی، حلال های معطر و آروماتیک، تشخیص ناخالصی هایی مانند استایرن، زایلن، دیول، گلایکول و ترکیبات آلرژیک در مواد آرایشی، آمینو الکل ها در آب، تعیین فرمیک اسید موجود در اسید استیک را نام برد.

 

آنالیز هیدروکربن‌ها در پتروشیمی

از دستگاه GC-MS  برای شناسایی طیف گسترده ای از مواد پتروشیمی، سوخت ها، مخلوط های هیدروکربنی مانند بنزین، نفت سفید، گازوئیل، انواع روغن موتور مانند بیودیزل، موم و روغن ترانس استفاده نمود.

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، از دستگاه GC-MS می توان در تحقیقات دانشگاهی با هدف شناسایی و آنالیز ترکیبات سنتزی جدید در علوم شیمی، پلیمر، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی استفاده کرد. همچنین در بخش انرژی و سوخت از کروماتوگرافی گازی اسپکترومتر جرمی برای آنالیز ترکیبات آروماتیک، سولفور، ناخالصی ها در پلی پروپیلن، گوگرد در متان، آنالیز گاز طبیعی،1 و 3 بوتادین، اتیلن، گازوئیل، بنزین بدون سرب و پلی اتیلن استفاده می شود.

 


نویسندگان

دکتر محمد سراجی ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270