مطالب مشابه

هیچ مطلب مشابهی یافت نشد

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

معیارهای تشخیص سندروم نفروتیک

| تعداد بازدید : 6171

سندروم نفروتیک (Nephrotic syndrome) یکی ازشناخته شده ترین علایم بیماری کلیوی دراطفال وبزرگسالان می باشد. اگر چه علت اصلی سندروم نفروتیک نامشخص است اما به نظر می رسد با اختلال در سیستم ایمنی بدن مرتبط است عود بیماری ممکن است با بیماری های سیستم تنفسی فوقانی همراه باشد اما صرف نظر از علت بروز بیماری، اختلال اصلی در این سندروم، افزایش نفوذپذیری دیواره مویرگ گلومرول های کلیه نسبت به آلبومین (پروتئین خون) است. به این ترتیب مقدار زیادی از پروتئین مورد لزوم بدن از کلیه ها دفع می شود.

 

معیارهای تشخیص سندروم نفروتیک

سندروم نفروتیک (نفروز) چیست؟

 مجموعه علائم و نشانه هایی که در نتیجه آسیب به غشای پایه گلومرول های کلیه ایجاد می شود را سندروم نفروتیک(نفروز) می گویند. این اختلال در جنس مذکر شایع تر است و در هر سنی ظاهر می شود اما در سن دو تا شش  سالگی از شیوع بیشتری برخوردار است از هر صد هزار نفر تقریباً یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.  

 

علل و عوامل سندروم نفروتیک یا نفروز :
موارد سندروم نفروتیک اغلب به شکل های زیر ظاهر می شود:
1- با علت ناشناخته
2- ثانویه به اختلالاتی از جمله دیابت، لوپوس و اختلالات عروقی
3- مادرزادی که بلافاصله پس از تولد بروز می کند

اگر چه علت اصلی سندروم نفروتیک نامشخص است اما به نظر می رسد با اختلال در سیستم ایمنی بدن مرتبط است عود بیماری ممکن است با بیماری های سیستم تنفسی فوقانی همراه باشد اما صرف نظر از علت بروز بیماری، اختلال اصلی در این سندروم، افزایش نفوذپذیری دیواره مویرگ گلومرول های کلیه نسبت به آلبومین (پروتئین خون) است. به این ترتیب مقدار زیادی از پروتئین مورد لزوم بدن از کلیه ها دفع می شود.

انواع سندروم نفروتیک

سندروم نفروتیک (Nephrotic syndrome) یکی ازشناخته شده ترین علایم بیماری کلیوی دراطفال وبزرگسالان می باشد. طبقه بندی علل اتیولوژیک سندروم نفروتیک عبارتند از :

  1. علل اولیه یا ایدیوپاتیک :

  2.  علل ثانویه :

سندروم نفروتیک عمدتاً  به صورت زیر تعریف می شود:

پروتئینوری شدیدبیش از ۳-۳/۵ گرم درادرار۲۴ ساعته یا نتیجه ی ۳+ یا ۴+ در بررسی شیمیایی ادراربا نوارادرار ی (“M”assive Proteinuria) ادم  گوده گذار ([piittig] E”dema”) با درجات مختلف یپوآلبومینمی کمتراز ۲/۵ گرم بردسی لیتریا هیپو پروتیئنمی کمتر از ۵/۵ گرم بردسی لیتر(H”ypoalbuminemia“)هیپر کلسترولمی بیش از ۲۰۰ میلی گرم بردسی لیتر(H”ypercholesterolemia”)

 با استفاده از متدهای یادافزایی  حافظه ( mnemonics devices) می توان برای به خاطر سپاری معیارهای سندروم نفروتیک از فرمول “MEHH” بهره برد .

فرمول دیگرکه بااستفاده  از متدهای یادافزایی حافظه ( mnemonics devices) تهیه شده ومی توان برای به خاطرسپاری علایم و سمپتوم ها ی سندروم نفروتیک از آن بهره بر واژه ی “NAPHROTIC”  می باشد :

 

 

معیارهای تشخیص سندروم نفریتیک

سندروم نفریتیک ( Nephritic syndrome) به کمپلکسی از علائم وسمپتوم هایی اطلاق می شود که طی واکنش های پاتوژنیک التهابی کلیه ها رخ می دهند. به طوری که به دنبال پروسه ی التهابی فونکسیون کلیوی مختل می گردد و با کاهش GFR ، اندکس های BUN و کراتینین سرم  افزایش یافته وحجم ادراربه علت احتباس آب و سدیم دربدن کاهش می یابد ( Oliguria). سندروم نفریتیک درگروه سندروم های آسیب گلومرولی قراردارد که متعاقب آسیب التهابی گلومرولی ( Glomerulonephritis) وورود خون به کپسول بومن ودرنهایت ادرار (gross hematuria)به وجود می آید.در۹۰ درصد موارد سندروم نفریتیک پس از عفونت و رسوب ایمیون کمپلکس ها اتفاق می افتد. اِدِم خفیف به همراه پروتئینوری کم ( Low grade) و غیر انتخابی (Non selective ) در بیماران مشاهده می شوند.دررسوب ادراری سیلندرهای RBC و پروتئینی به وفور قابل شناسایی می باشند.افزایش فشارخون ازمعیارهای اصلی ودیاگنوستیک سندروم نفریتیک می باشد. شایعترین علائم سندروم نفریتیک شامل موارد زیر می شوند :

بااستفاده از متدهای یادافزایی ِ حافظه ( mnemonics devices) می توان برای به خاطر  سپاری علایم ، سمپتوم ها و برخی از علل پاتوژنیک سندروم نفریتیک از واژه ی“ PHAROH”  بهره برد:

تفاوت‌های شاخص دیاگنوستیک سندروم های نفروتیک و نفریتیک در جداول زیر ارائه شده اند .

 


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270