دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

عفونت Clostridium perfringens (جوانه کافه تریا)

| تعداد بازدید : 4631

Clostridium perfringens که قبلاً با نام C. welchii یا باسیلوس welchii شناخته می شد یک باکتری گرم مثبت، میله ای شکل، بی هوازی و اسپور سازمی باشد که اسپور از جنس Clostridium است. C. perfringens در طبیعت همیشه وجود دارد و می توان آن را به عنوان یک جزء طبیعی گیاهان پوسیده، رسوبات دریایی، دستگاه روده انسان و سایر مهره داران، حشرات و خاک دانست. این باکتری کمترین زمان تولید نسل را نسبت به هر ارگانیسم(6 تا3 دقیقه)، در محیط تیوگلیکولات دارد.

عفونت Clostridium perfringens (جوانه کافه تریا)

 یکی از شایع ترین دلایل مسمومیت غذایی در ایالات متحده، در کنار نوروویروس، سالمونلا، کامپیلوباکتر و استافیلوکوکوس اورئوس است. در انگلستان و ایالات متحده، باکتری های C. perfringens سومین عامل اصلی بیماری ناشی از غذا با گوشت و مرغ و یا غذاهای آماده که به طور مناسب تهیه شده اند ولی تاریخ مصرف آن گذشته است می باشند.

 

نحوه انتشار این باکتری به چه صورت است؟

از آنجا که C. perfringens اسپورهایی را تشکیل می دهد که می توانند در برابر دمای پخت و پز مقاومت کنند، اگر مواد غذایی پخته شده به مدت طولانی نگهداری شود ، جوانه زنی می تواند رخ دهد و کلونی های باکتریایی عفونی ایجاد شود.

 

بیماری با چه علائمی ظاهر می شود؟

: عفونت های ناشی از C. perfringens شواهدی از نکروز بافت، همچنین استفراغ، گرفتگی شکم و اسهال و تب می باشد. کل دوره معمولاً طی 24 ساعت برطرف می شود، اما می تواند تا 2 هفته در میزبان مسن تر یا ناتوان ادامه یابد. C. perfringens می توانند در عفونت های بی هوازی چند میکروبی شرکت کنند. تعداد زیادی از C. perfringens در روده ها رشد می کنند و اگزوتوکسین ترشح می کنند. این اگزوتوکسین باعث نکروز روده ها ، خونریزی و سوراخ شدن در سطوح مختلف روده ها شود. التهاب معمولاً در بخش هایی از ژوژنوم (وسط روده کوچک) رخ می دهد. این بیماری درنهایت به شوک سپتیک و مرگ منجر می شود. C. perfringens شایعترین ماده باکتریایی ایجاد کننده گانگرن گازی است که برخی علائم آن شامل تاول، تاکی کاردی، تورم و زردی است. گونه ای از C. perfringens ممکن است در ضایعات پوستی مولتیپل اسکلروزیس (MS) نقش داشته باشد.

تشخیص بیماری

 به طور معمول از علائم مسمومیت با C. perfingens برای تشخیص آن استفاده می شود. با این وجود ، تشخیص قطعی با استفاده از آزمایش کشت مدفوع انجام می شود. C. perfringens را می توان با واکنش ناگلر تشخیص داد، که در آن ارگانیسم مظنون در یک صفحه محتوی زرده تخم مرغ کشت داده می شود. یک طرف صفحه حاوی آنتی آلفا سم است، در حالی که طرف دیگر آن را ندارد. رگه ای از ارگانیسم مظنون را در هر دو طرف ظرف قرار داده، ناحیه ای از کدورت در اطراف آن شکل خواهد گرفت که فاقد ضد سم آن باشد، نشان دهنده فعالیت لسیتیناز است. علاوه بر این، آزمایشگاه ها می توانند با تعیین تعداد باکتری موجود در مدفوع، باکتریها را تشخیص دهند. در طی 48 ساعت از زمان شروع بیماری، اگر فرد بیش از 106 اسپور باکتری در هر گرم مدفوع داشته باشد، بیمار به عنوان مسمومیت غذایی C. perfringens تشخیص داده می شود.

 

جهت درمان چه اقداماتی انجام می شود؟

مهمترین جنبه درمان، جراحی سریع و گسترده ناحیه درگیر و برداشتن کلیه بافت های دارای انحراف است که اصطلاحا به این روش سم زدایی گفته می شود. مصرف داروهای ضد میکروبی، به ویژه پنی سیلین، همزمان شروع می شود. اکسیژن هایپربار ممکن است در مدیریت پزشکی عفونتهای بافت کلستریدیال کمک کننده باشد.

 

تصویر میکروسکوپی از C. perfringens در نمونه مدفوع



تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270