مطالب مشابه

هیچ مطلب مشابهی یافت نشد

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

پرسش و پاسخ های رایج درباره بیماری کرونا

| تعداد بازدید : 6260

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند،  موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند.  ویروس کرونایی که اخیرا کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-19 است. با توجه به ناشناخته بودن این بیماری ممکن هاست سوالات زیادی برای شما پیش بیاید و در این مقاله پرسش و پاسخ های متادول درباره بیماری کرونا آورده شده است.

پرسش و پاسخ های رایج درباره بیماری کرونا

چقدر احتمال دارد به کووید-19 مبتلا شوم ؟

احتمال ابتلا به محل زندگی‌تان بستگی دارد. به‌خصوص اینکه آیا در منطقه شما طغیان کووید-19 گزارش شده است یا خیر. در محل سکونت بیشتر افراد، هنوز احتمال ابتلا به کووید-19 پایین است. با این وجود، در حال حاضر مناطق و شهرهایی در جهان با طغیان این بیماری مواجه هستند. دولت و مسئولین حوزه سلامت با تشخیص هر نمونه‌ جدید از ابتلا به کووید-19، اقداماتی اساسی انجام می‌دهند. مطمئن شوید که محدودیت‌های اعمال شده مرتبط با سفر، جابه‌جایی و دورهمی‌ها را می‌دانید و رعایت می‌کنید. همکاری با اقدامات کنترل بیماری‌ها، به کاهش احتمال ابتلای شما و کاهش روند انتشار ویروس کمک می‌کند. طغیان کووید-19 می‌تواند کنترل شده و انتشار آن متوقف شود، همانطور که در چین و چند کشور دیگر اتفاق افتاده است. متأسفانه امکان ظهور سریع طغیان‌های جدید نیز وجود دارد. آگاهی از شرایط محل زندگی و جایی که قصد رفتن به آن را دارید، مهم است. سازمان جهانی بهداشت روزانه اطلاعاتی مربوط به وضعیت کووید-19 درسرتاسر جهان منتشر می‌کند.

 

علائم کرونا چیست ؟ 

افراد مبتلا به COVID-19 دارای طیف وسیعی از علائم گزارش شده ، از علائم خفیف تا بیماری شدید هستند. علائم ممکن است 2-14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. افرادی که این علائم را دارند ممکن است COVID-19 داشته باشند:

  • تب یا لرز

  • سرفه

  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس

  • خستگی

  • درد عضله یا بدن

  • سردرد

  • از بین رفتن چشایی یا بویایی جدید

  • گلو درد

  • احتقان یا آبریزش بینی

  • حالت تهوع یا استفراغ

  • اسهال

این لیست تمام علائم احتمالی را شامل نمی شود. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد COVID-19 ، CDC همچنان این لیست را به روز می کند.

 

این ویروس تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟

هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که ویروس عامل بیماری کووید-19 تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، اما عملکرد این ویروس شباهت بسیاری به انواع دیگر ویروس‌های کرونا دارد. مطالعات نشان‌می‌دهند که ویروس‌های کرونا (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس عامل کووید-19) ممکن است از چندین ساعت تا چندین روز روی سطوح زنده بمانند. مدت زمان بقای ویروس در شرایط متفاوت، متغیر خواهدبود (مثلاً جنس سطح مورد نظر، دما و رطوبت محیط). اگر فکر می‌کنید سطحی به ویروس آلوده است، به راحتی می‌توانید با موادضدعفونی‌کننده تمیزش کنید تا از خود و دیگران در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کنید. دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

 
ذ

 

 آیا ماسک پارچه ای برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مناسب است؟

متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه «مک مستر» کانادا در این مطالعات میزان کارآیی ماسک‌های پارچه‌ای در مقابله با شیوع کروناویروس را بررسی کرده‌اند. بر اساس یافته‌های این متخصصان، پارچه به‌طور کامل مانع از نفوذ ویریون‌های جدا شده از ویروس نمی‌شود، اما بخش اصلی ویروس از طریق قطراتی که هنگام صحبت، غذا خوردن، سرفه و عطسه یا ذرات آئروسل ایجاد می‌شوند، منتقل می‌شود. هرچند ماسک‌های پارچه‌ای نمی‌توانند تمام محرک‌های ویروس را مسدود کنند، اما به هرحال بخشی از آنها را مسدود می‌کنند به ویژه اگر صحبت از شیوع ویروس توسط یک فرد آلوده باشد. پارچه می‌تواند قطرات و آئروسل‌ها را مسدود کند که لایه‌های ماسک نیز کارایی این گونه ماسک‌ها را افزایش می‌دهد. موثر بودن چنین ماسکی می‌تواند از ۴۳ تا ۹۴ درصد در مقایسه با ماسک های یکبار مصرف طبی با درصد از ۹۸ تا ۹۹ باشد. به گزارش اسپوتنیک، استفاده از شال و تی‌شرت و حوله از ۱۰ تا ۴۰ درصد می‌تواند نفوذ ویریون های جدا شده از ویروس را مسدود سازد. با وجود این متخصصان تاکید می‌کنند که استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای نباید باعث بروز احساس غلط امنیت و کاهش توجه به بهداشت شود. در هر صورت استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای هرچند فایده آن از ماسک‌های طبی کمتر است، اما می‌تواند سطح شیوع اپیدمی را کاهش بدهد.

 

چگونه باید لوازم شخصی  بیماران مبتلا به کووید-19 را تمیز کرد؟

تمام کسانی که با روتختی، حوله و لباس‌های کثیف بیماران کووید-19، سروکار دارند، باید موارد زیر را رعایت کنند:

  1.  قبل از دست زدن به ملحفه‌های کثیف، لباس‌های محافظ مناسب بپوشید؛ که عبارت از: دستکش‌های مقاوم، ماسک، ابزارهای محافظت از چشم‌ها شامل نقاب محافظ صورت یا عینک محافظ، لباس‌ (گان) آستین‌بلند و پیش‌بند برای لباس‌هایی که ضد آب نیست، چکمه یا کفش کاملاً رو بسته؛

  2. هرگز پارچه‌های کثیف را در بغل حمل نکنید. ملحفه‌های آلوده را در محفظه‌های کاملاً بدون نشتی (مانند کیسه یا سطل) قرار دهید که برچسب واضح دارند.

  3.  در صورت وجود آلودگی‌هایی مانند مدفوع یا استفراغ روی ملحفه‌های مورداستفاده بیمار، آلودگی‌ها را با دقت توسط یک شی صاف و کاردک مانند بتراشید و داخل توالت یا سرویس‌های بهداشتی که به این منظور تعیین شده است، تخلیه کنید؛ سپس ملحفه مورد نظر را در محفظه ویژه‌ قرار دهید. اگر سرویس بهداشتی در اتاق بیمار وجود ندارد، حتماً پارچه‌های آلوده را در سطل دربسته قرار داده و به نزدیک‌ترین سرویس بهداشتی منتقل کنید.

  4.  شستشو و ضدعفونی ملحفه‌ها: برای تمیز کردن و ضدعفونی ملحفه‌ها توصیه می‌شود، آن‌ها را در ماشین لباسشویی با آب گرم (60 الی 90 درجه سانتی‌گراد) و شوینده مناسب لباس بشویید. اگر شستن در ماشین لباس‌شویی امکان‌پذیر نیست، می‌توان ملحفه‌ها را در آب داغ و صابون در یک تشت بزرگ خیسانده و با استفاده از چوب یا میله‌ای بلند، ملحفه‌ها را در تشت گرداند. توجه کنید که در حین گرداندن، قطرات آب به اطراف پاشیده نشود. اگر آب گرم در دسترس نیست، ملحفه‌ها را در محلول0.05 درصد کلر (همان آب ژاول یا وایتکس پنج درصد معمولی که به نسیت یک به صد، 1:100، با آب رقیق شده باشد) برای مدت 30 دقیقه غوطه‌ور کنید، در آخر با آب تمیز بشویید و اجازه دهید ملحفه‌ها در نور آفتاب کاملاً خشک شود.

 

آیا مراکز اهدا و انتقال خون باید به‌طور مرتب فرآورده‌های خونی را برای کووید-19 آزمایش و غربال کنند؟

خیر، اگرچه بخش‌های آر ان ای (RNA) ویروس جدید کرونا در نمونه‌های خون بیماران دارای علائم بیماری کووید-19 مشاهده‌شده است؛ اما این موضوع بدان معنی نیست که این ویروس در خون قابلیت زنده ماندن و ایجاد بیماری دارد. به‌طورکلی، ویروس‌های تنفسی از طریق انتقال خون منتقل نمی‌شوند. البته در مراکز اهدا و انتقال خون باید مرتباً اهداکنندگان خون را از نظر علائم تنفسی و تب غربال کنند و از فرد دارای علائم خون نگیرند. برای احتیاط، مراکز انتقال و اهدای خون می‌توانند از اهداکنندگان بخواهند درصورتی‌که طی 14 روز گذشته به مناطق یا کشورهای دارای طغیان بیماری کووید-19 سفر کرده‌اند یا این بیماری در خود آن‌ها یا اطرافیانشان تشخیص داده‌شده است، از اهدای خون اجتناب کرده و آن را به بعد موکول کنند.

 آیا می‌توان ماسک‌های پزشکی یک‌بارمصرف را ضدعفونی و مجدداً استفاده کرد؟

خیر، ماسک‌های پزشکی یک‌بارمصرف، فقط برای یک‌بار استفاده کاربرد دارند. این ماسک‌ها پس از استفاده، باید به طور صحیح از روی صورت برداشته شوند (به‌عنوان‌مثال، بخش بیرونی ماسک را لمس نکنید، با کشیدن کش یا بندهای پشت گوش، ماسک را از صورت خود جدا کنید). پس از برداشتن ماسک‌های یک‌بارمصرف از صورت، بلافاصله آن‌ها را در سطل دردار ویژه زباله‌های عفونی بیندازید و بلافاصله پس از دور انداختن ماسک، دست‌‌ها را بشویید و ضدعفونی کنید.

 

 آیا بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 و افراد مشکوک به این بیماری، می‌توانند در یک اتاق بستری شوند؟

در حالت ایده‌آل، افراد مبتلا به بیماری حاد تنفسی ویروس جدید کرونا و افراد مشکوک به این بیماری باید در اتاق‌های مجزا و یک‌نفره بستری شوند. با این‌حال، هنگامی‌که این امر امکان‌پذیر نیست (به‌عنوان‌مثال، به دلیل تعداد محدود اتاق‌های یک‌نفره)، گروه‌بندی و جداسازی بیماران مبتلا و مشکوک، گزینه قابل قبولی است. برخی از بیماران مشکوک به کووید-19 ممکن است درواقع بیماری‌های تنفسی دیگری داشته باشند، ازاین‌رو، این افراد باید از بیمارانی که ابتلا به کووید-19 در آن‌ها تأیید شده، جدا شوند. درهرصورت، به خاطر داشته باشید که همواره باید بین تخت بیماران حداقل یک متر فاصله باشد.

 

آیا بیمارانی که علائم خفیف ویروس را دارند باید در بیمارستان بستری شوند؟

برای بیمارانی که دارای علائم خفیف بیماری هستند، بستری شدن در بیمارستان لزومی ندارد مگر اینکه نگران وخامت سریع وضعیت بالینی در بیمار باشیم. به‌عنوان‌مثال بیمارانی که فقط علائمی چون تب پایین، سرفه، بیحالی، احتقان بینی،گلودرد دارند ولی هیچکدام از علائم هشداردهنده را ندارند نیازی به  بستری در بیمارستان ندارند. علائم هشدار دهنده عبارتند از تنگی نفس و مشکلات تنفسی مانند خلط یا خلط خونی (هموپتزی) ، تنفس سریع، علائم گوارشی مثل تهوع و/یا اسهال بدون تغییرات سطح هوشیاری. باید از این افراد که در منزل استراحت می‌کنند خواسته شود تا در صورت بدتر شدن علائم بیماری، به بیمارستان بازگردند.

 

حین استفاده از کلر برای ضدعفونی دست‌ها در رابطه با ویروس جدید کرونا چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

هنگامی‌که صابون یا محلول ضدعفونی‌کننده‌ حاوی الکل در دسترس نباشد، می‌توان از محلول رقیق شده کلر (غلظت 05/0 درصد) برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کرد. به‌طورکلی، استفاده از محلول کلر رقیق در هنگام وجود صابون و محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ حاوی الکل، توصیه نمی‌شود زیرا احتمال ایجاد ناراحتی‌های پوستی و اثرات نامطلوب در سلامت افراد در اثر تهیه و رقیق‌سازی محلول کلر، بیشتر است.

از سوی دیگر، محلول‌های حاوی کلر باید به‌صورت روزانه تهیه‌شده، در جای خشک و خنک، داخل ظروف دردار و به دور از نور آفتاب نگهداری شود. در غیر این صورت، ممکن است از اثربخشی و خاصیت ضدعفونی‌کننده آن کاسته شود. می‌توان از محلول (5/0 درصد) کلر به‌عنوان یک محلول ضدعفونی‌کننده مناسب برای تمیز کردن سطوح استفاده کرد و سپس سطوح مورد نظر را با آب و صابون شست.


آیا ویروس کرونا بر روی سطوح زنده می ماند ؟

 انتقال ویروس کرونا بین افراد عمدتا از طریق قطرات بزرگتر از عطسه و سرفه اتفاق می افتد، اما همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد ذرات کوچکتر به نام آئروسل ها می توانند مدت زمان بیشتری در هوا معلق باشند و مسافت بیشتری را طی کنند و روی سطوح مختلف قرار بگیرند. با توجه به مدت زمان زنده ماندم ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف این آئروسل ها همچنین ممکن است نقشی در انتقال داشته باشند. مطالعات مختلف در مورد زنده ماندن ویروس در سطوح مختلف بررسی شده است. هنوز مشخص نیست که آیا این احتمال انتقال را افزایش می دهد. از آنچه تاکنون می دانیم - خطر انتقال از سطح بسیار کمتر از شخصی به شخص دیگر است.هنوز هم اگر سطح یا جسمی را که ویروس روی آن است لمس کنید و سپس دهان ، بینی یا چشم خود را لمس کنید ، ممکن است ویروس گرفته شود (البته به احتمال زیاد).

 

 آیا کرونا ویروس کشنده است ؟ 

کرونا می تواند برای برخی از افراد کشنده باشد. افراد مسن و افراد دارای شرایط بهداشتی موجود بیشتر در معرض عوارض جدی هستند که می تواند زندگی را تهدید کند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، حدود 80٪ افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ، علائم خفیف تا متوسطی دارند و بدون نیاز به درمان در بیمارستان کاملا بهبود می یابند.تقریباً از هر 5 نفر 1 نفر بیماری جدی را تجربه می کند. افراد مسن ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند ، همچنین ممکن است افرادی که دارای شرایط سلامتی مداوم هستند ، مانند: فشار خون بالا، بیماری قلب و عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی، سرطان

 

 آیا کرونا از مادر به جنین منتقل می شود؟

ویروس کرونا در مایعات واژن، خون بند ناف یا شیرمادر دیده نشده.» با این‌حال اطلاعات همچنان درحال به‌روزرسانی است. ویروس کرونا تاکنون درمایع آمنیوتیک یا جفت نیز دیده نشده است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید رعایت کلیه اقدامات احتیاط آمیز و ضرروی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا می‌باشد. چنانچه باردار هستید یا تازه زایمان کرده‌اید و احساس بیماری می‌کنید، باید هرچه سریع‌ترکمک پزشکی بگیرید و تمامی دستورات پزشک متخصص یا ماما را به دقت رعایت کنید.

 

آیا کرونا بر سیستم عصبی و مغز تاثیر می گذارد ؟ 

با وجود شمار بسیار بالای جان باختگان کرونای جدید کالبدشکافی‌های چندانی صورت نگرفته و در بخش عمده‌ای از همین موارد هم تمرکز اصلی روی ریه بوده است. با این حال برخی از محققان چینی با بررسی جمجمه بیماران فوت شده بر اثر کووید-۱۹ از رخنه ویروس به بافت‌های مغز خبر داده‌اند.اما آنچه که بیشتر نظر محققان را به خود جلب کرده موارد معدود عبور ویروس از این سد نیست بلکه شمار بالای مواردی است که از عدم توانایی آن خبر می‌دهد، مواردی که افراد در آن حس بویایی و چشایی را از دست داده‌اند.داده‌های کنونی نشان می‌دهد که آنوسمی یا از دست دادن یکباره حس بویایی و چشایی در ۳۰ تا ۵۰ درصد از بیماران کووید-۱۹ رخ می‌دهد. در اغلب موارد این علائم حتی پیش از سرفه و تب ظهور کرده و نشانگر نفوذ ویروس به سلول‌های بویایی درون بینی و آسیب رساندن به آن‌ها است. این نورون‌ها در حباب‌های بویایی قرار داشته و بازوی پوشیده از گیرنده‌های رایحه آن‌ها به درون حفره بینی کشیده شده است.در این افراد ویروس خود را به تنها سلول‌های سیستم اعصاب مرکزی می‌چسباند که در معرض دنیای بیرون قرار دارند که به گفته او اگر SARS-CoV-۲ در پی ایجاد بیماری مغزی بود باید این افراد هم قربانی آن می‌شدند، اما آن‌ها تنها حس بویایی و چشایی را از دست داده‌اند و این بسیار عجیب است.هنوز کسی نمی‌داند چرا ویروس به جای اینکه مثل مورد موش از بینی برای رخنه به مغز استفاده کند همانجا متوقف شده، اما سرنخ‌ها در حال پیدا شدن هستند و مهمترین دلیل عدم بیان گیرنده‌های ACE در نورون‌های بویایی عنوان شده‌اند. 

 

 آزمایش آنتی بادی چه زمانی برای کرونا موثر است ؟ 

زمایش های آنتی بادی با جستجوی آنتی بادی ، خون شما را بررسی می کند ، که ممکن است به شما بگوید که آیا قبلاً به ویروس عامل COVID-19 مبتلا بوده اید. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که به مقابله با عفونت کمک می کنند و می توانند از ابتلا به آن بیماری (ایمنی) محافظت کنند. آنتی بادی ها خاص بیماری هستند. به عنوان مثال ، اگر دوباره در معرض آن قرار گیرید ، آنتی بادی های سرخک از ابتلا به سرخک محافظت می کنند ، اما اگر در معرض اوریون قرار بگیرید ، از ابتلا به اوریون محافظت نمی کنند. برای تشخیص عفونت COVID-19 نباید از آزمایش های آنتی بادی استفاده شود ، مگر در مواردی که آزمایش ویروس به تأخیر می افتد. آزمایش آنتی بادی ممکن است نشان دهد که آیا شما در حال حاضر به عفونت COVID-19 مبتلا شده اید زیرا تولید آنتی بادی ممکن است 1-3 هفته پس از عفونت طول بکشد.

 

 آیا کرونا باعث لاغری می شود ؟

در روزگار کنونی شیوع بیماری کووید - 19 در جهان، هورمون‌ها و آنزیم‌های ناشی از استرس به مقدار قابل‌توجهی در بدن همه ما افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین این هورمون‌ها کورتیزول است که ترشح‌اش در بدن اغلب ما افزایش چشمگیری داشته است. استرس‌های ناشی از کاهش امنیت شغلی، احساس خطر درگیرشدن خودمان، اطرافیان و کودکان و ماندن در خانه و عدم امکان تفریح و مسافرت به ترشح هر چه بیشتر هورمون کورتیزول (معروف به هورمون استرس) در بدن ما دامن زده‌است.
به محض این‌که نگران می‌شوید، هورمون کورتیزول در خون شما ترشح شده و احساس گرسنگی به شما القا می‌کند. پیامدش این است که معمولا هوس و اشتها برای خوردن شکر، نمک و چربی‌ را در شما افزایش می‌دهد، متابولیسم و سوخت چربی را کند می‌کند و در نتیجه به وزنتان افزوده می‌شود.
کورتیزول بیش از حد درون خون می‌تواند به مرور زمان به مقاومت انسولین، از دست‌رفتن ماهیچه‌ها، افزایش چربی شکم، بالا رفتن کلسترول و فشار خون بالا منجر شود. این موارد فقط چند نمونه از پیامدهای ترشح کورتیزول بیش از حد در بدن ماست.نشانه‌های افزایش هورمون کورتیزول در بدن عبارت است از: عدم توازن، هوس‌های مکرر برای شکر و نمک، اعتیاد به خوردن، کندی در شروع روز به وقت صبحگاهی، داشتن خواب ناپیوسته، اضطراب، سردرد یا احساس خستگی بعدازظهر، سرگیجه هنگام ایستادن، دشواری در از دست دادن وزن.
از دو راه می‌توان از اثرات منفی کورتیزول خلاص شد:کاهش سطح کورتیزول: استرس خود را با روش‌هایی مثل نیایش، مدیتیشن، یوگا، حرکت، تنفس عمیق و خواب خوب تا جایی که می‌توانید کاهش دهید. وعده‌های غذایی متوازن بخورید که شامل پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و سبزیجات کم‌نشاسته می‌شود.
همچنین گیاهان ضداسترس مثل جینسینگ برای کاهش استرس مصرف کنید.خنثی کردن اثرات کورتیزول با افزایش هورمون دوپامین: این هورمون بر اثر شادی‌ها، ورزش، تفریح و حال خوب روحی در بدن ترشح می‌شود. دوپامین دقیقا برعکس کورتیزول عمل می‌کند و موجب سوخت بهتر چربی و لاغری می‌شود. 

 

 آیا ممکن است از طریق مدفوع فرد بیمار، به کووید-19 مبتلا بشویم؟ 

به نظر می‌رسد که احتمال انتقال کووید-19 از طریق مدفوع افراد مبتلا، کم است.اگرچه تحقیقات اولیه نشان می‌دهدکه در برخی موارد ویروس ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد ولی با این‌حال انتشار ویروس از طریق مدفوع ویژگی اصلی شیوع این بیماری نیست.سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد. به هرحال، وجود خطر انتقال از طریق مدفوع، دلیل مضاعفی است تا دست‌ها را مرتباً بعد از استفاده از توالت و قبل از غذا خوردن بشوییم.

 

 آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 یا درمان آن مؤثر است؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی ندارند و  فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند. بیماری کووید-19 نیز عامل ویروسی دارد، بنابراین آنتی‌بیوتیک بر آن بی‌تأثیر است. آنتی‌بیوتیک‌ها نباید برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید-19 استفاده شوند. آنتی بیوتیک‌ها فقط باید با تجویز پزشک برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده شوند.

 

آیا کووید-19 همان بیماری سارس است؟

 خیر. ویروس عامل کووید-19 و ویروس عامل طغیان سندروم تنفسی حاد (سارس) در سال 2003، از نظر ساختار ژنتیکی بهم مرتبط هستند، اما بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند کاملاً متفاوت است. سارس کشنده‌تر از کووید-19 است اما شیوع کمتری دارد. از سال 2003 به بعد، در هیچ‌جای جهان، طغیان سارس مشاهده نشده است.

 

روش صحیح پوشیدن، درآوردن و دورانداختن ماسک چیست؟

1-    یادمان باشد که ماسک را فقط این افراد باید استفاده کنند:

کارکنان بخش سلامت، کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، افراد با علائم تنفسی مثل تب و سرفه.

2-    قبل از دست زدن به ماسک، حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

3-    ماسک را بردارید و خوب وارسی کنید تا پاره یا سوراخ نباشد.

4-    بالای ماسک یعنی جایی که نوار نازک فلزی دارد را پیدا کنید و روی بینی قرار دهید . 

5-    مطمئن شوید که سمت صحیح آن مقابل صورت شما قرار دارد (طرف رنگی).

6-    ماسک را روی صورت بگذارید. سعی کنید با فشردن نوار نازک فلزی یا قسمتی که سفت‌تر است، ماسک را متناسب با بینی‌تان حالت دهید تا ثابت بماند.

7-    پایین ماسک را به سمت چانه بکشید تا دهان و چانه کامل پوشانده شوند.

8-    بعد از استفاده، ماسک را درآورید، همزمان با درآوردن کش‌ها از پشت گوش‌هایتان، ماسک را از جلوی دهان و لباس‌هایتان دور کنید تا با سطح آلوده‌ ماسک، هیچ تماسی پیدا نکنند.

9-    بلافاصله بعد از درآوردن ماسک، آن را در سطل زباله دردار بیندازید.

10- حتما بعد از درآوردن و دورانداختن ماسک ، بهداشت دست‌ها را رعایت کنید. یعنی دست‌ها را با آب و صابون بشویید (به‌خصوص اگر بوضوح کثیف شده باشند) یا با محلول ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

 

ممکن است از طریق حیوان خانگی‌ام به کووید-19 مبتلا شوم؟

با اینکه در هنگ‌کنگ یک مورد از ابتلای یک سگ‌ به این بیماری گزارش شده‌ بود، تا امروز هیچ موردی از اینکه سگ، گربه و هرگونه‌ از حیوانات خانگی ممکن است کووید-19 را منتقل کنند، گزارش نشده ‌است. کووید-19 عموماً از طریق قطرک‌های پخش شده هنگام سرفه یا عطسه یا حرف زدن فرد بیمار منتقل می‌شود.برای مراقبت از خود، حتما دست‎‌هایتان را بطور مرتب و با دقت بشویید. سازمان جهانی بهداشت   بی‌وقفه، جدیدترین تحقیقات این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با کووید-19 را رصد می‌کند و به‌محض انتشار یافته‌های جدید، حتما اطلاعات را بروزرسانی خواهد کرد.

 

 آیا کودکان و نوجوانان به کرونا مبتلا می شوند؟

کودکان و نوجوانان می توانند COVID-19 دریافت کنند. در حالی که کودکان کمتری در مقایسه با بزرگسالان مبتلا به COVID-19 هستند ، کودکان می توانند به ویروس عامل COVID-19 آلوده شوند ، می توانند از COVID-19 بیمار شوند و می توانند ویروس عامل COVID-19 را به دیگران منتقل کنند. کودکان ، مانند بزرگسالان ، مبتلا به COVID-19 اما هیچ علائمی ندارند ("بدون علامت") هنوز هم می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. اکثر کودکان مبتلا به COVID-19 علائم خفیفی دارند یا اصلاً علائمی ندارند. با این حال ، برخی از کودکان می توانند به شدت از COVID-19 بیمار شوند. آنها ممکن است به بیمارستان بستری ، مراقبت های ویژه یا دستگاه تنفس برای کمک به تنفس آنها نیاز داشته باشند. در موارد نادر ، آنها ممکن است بمیرند.

CDC و شرکای وی در حال بررسی یک بیماری نادر اما جدی مرتبط با COVID-19 در کودکان به نام سندرم التهابی چند سیستم در کودکان (MIS-C) هستند. ما هنوز نمی دانیم که چه چیزی باعث ایجاد MIS-C می شود و چه کسی در معرض خطر افزایش ابتلا به آن است. 

 

زمان درمان کرونا چقدر است؟

در میان بیمارانی که در مطالعات متعدد اولیه از ووهان، چین مبتلا به بیماری COVID-19 شدید بودند ، زمان متوسط از شروع بیماری تا زمانی که تنگی نفس را تجربه کردند 5-8 روز بود. زمان متوسط از شروع بیماری تا سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) 8-12 روز بود. و زمان متوسط از شروع بیماری تا پذیرش در ICU 12/9/5 روز بود. (5،6،37،38) پزشکان باید از احتمال برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 آگاه باشند تا حدود یک هفته پس از شروع بیماری به سرعت بدتر شوند. در میان تمام بیماران بستری ، 26٪ تا 32٪ بیماران در ICU بستری شده اند. (6،8،38) در میان همه بیماران 3٪ - 17٪ دارای ARDS در مقایسه با 20٪ - 42٪ بیماران بستری و 67٪ - 85٪ برای بیماران بستری در ICU. (1،4-6،8،38) مرگ و میر در بین بیماران بستری در ICU از 39٪ تا 72٪ بسته به مطالعه و مشخصات جمعیت بیمار است. (5،8،37 ، 38) مدت زمان متوسط بستری در میان بازماندگان 10-13 روز بود . 

 

برای پیشگیری و درمان کووید-19 دارو یا درمان خاصی وجود دارد؟

با اینکه بعضی از روش‌های درمانی خانگی، سنتی و جدید، ممکن است علائم بیماری کووید-19را کاهش یا تسکین دهند؛ اما باید بدانیم تا امروز هیچ دارویی برای پیشگیری و درمان این بیماری ساخته نشده ‌است. سازمان جهانی بهداشت   به هیچ وجه پیشگیری یا درمان کووید-19 با مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک را توصیه نمی‌کند. با این حال، چندین کارآزمایی بالینی برای آزمودن داروهای سنتی و جدید در حال انجام است. سازمان جهانی بهداشت   به محض انتشار نتایج این آزمایش‌ها، اطلاعات به‌روز را منتشر می‌کند.

 

دوره ‌نهفتگی (کمون) بیماری کووید-19 چقدر است؟

دوره نهفتگی یا کمون بیماری، یعنی مدتی که از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری طول می‌کشد. طبق تخمین‌های موجود، مدت دوره کمون بیماری کووید-19 بین 1 تا 14 روز است. رایج‌ترین دوره کمون این بیماری 5 روز است. به محض کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ تخمین مدت دوره نهفتگی یا کمون، اطلاعات به‌روزرسانی می‌شود.

 

آیا ممکن است از طریق تماس با حیوانات به کووید-19 مبتلا شویم؟

ویروس‌های‌ کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌های شایع در حیوانات هستند. گاهی انسان‌ها نیز از طریق حیوانات به این ویروس مبتلا و باعث انتقال آن به افراد دیگر می‌شود. مثلا، سارس‌کووی SARS-Covاز طریق گربه‌ زباد و مِرس‌کووی MERS-CoV از طریق شتر عربی به انسان منتقل شدند.هنوز دقیقاً مشخص نیست کووید-19 از چه حیوانی به انسان منتقل شده است. وقتی به بازارهای فروش حیوانات زنده می‌روید، برای حفاظت از خود، از لمس حیوانات و سطوحی که با حیوانات تماس داشته‌اند، خودداری کنید. در مصرف گوشت خام، شیر و سایر محصولات حیوانی خیلی دقت کنید. تا از آلودگی موجود در غذاهای خام (پخته‌نشده) و محصولات حیوانی خام یا نیم‌پزشده، در امان بمانید.

 

دریافت بسته پستی از مناطقی که کووید-19 در آن‌ها گزارش شده، بی‌خطر است؟ 

بله. احتمال آلودگی محصولات با بسته‌ بندی کارخانه ای از طریق فرد مبتلا، کم است. و نیز احتمال کمی وجود دارد که از طریق بسته‌هایی که در شرایط متفاوت و دماهای مختلف، جابه‌جا، ارسال و صادر شده‌اند، به بیماری کووید-19 مبتلا شویم.

 


نویسندگان

واحد تحقیق و توسعه شرکت سمی کالن، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270