دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش های غربالگری کودکان سنین 2 تا 12 سال

| تعداد بازدید : 9501

کودکان معمولاً به آزمایش‌های غربالگری زیادی احتیاج ندارند مگر اینکه علائم بیماری خاصی را داشته باشد. بااین‌حال، انجام آزمایش های غربالگری جهت کمک به کودکان در ایجاد عادت‌های سالم، مانند خوب غذا خوردن و تحرک، می‌تواند از مشکلات بهداشتی جدی و پرهزینه با افزایش سن جلوگیری کند.

 آزمایش های غربالگری کودکان سنین 2 تا 12 سال

غربالگری کودکان در زمینه های مختلفی مانند بررسی قد، وزن، سلول های خونی، فشارخون، قند خون و غیره انجام می شود. این غربالگری ها به کودک کمک می کند تا به  بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگ سالی مبتلا نشود. در ادامه اطلاعاتی در مورد چند بیماری که می‌بایست کودکان در مورد آنها غربالگری شوند پرداخته شده است.

 

بیماری چاقی در کودکان

چاقی کودکان یک مشکل فزاینده در همه کشورها است و از هر 5 کودک و نوجوان 1 نفر را درگیر می‌کند. بیش از 18٪ کودکان و نوجوانان 2 تا 19 ساله چاق هستند، درحالی‌که تقریباً 32٪ اضافه‌وزن دارند. تقریباً 7/13 میلیون کودک و نوجوان در جهان مبتلا به چاقی هستند. چاقی می‌توانند عواقب جدی در سلامتی مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و کلسترول بالا، مشکلات مفصلی، مشکلات خواب و مشکلات اجتماعی و روانی به وجود آورد. کودکانی که اضافه‌وزن آنها تا بزرگسالی ادامه پیدا کرده بیشتر در معرض مشکلات جدی سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها هستند.

شاخص توده بدن (BMI)، یک ابزار غربالگری مفید برای ارزیابی وضعیت وزن است. این اندازه‌گیری ممکن است برای تعیین چاقی یا چاق بودن کودک یا نوجوان استفاده شود. بدن کودکان و نوجوانان با افزایش سن تغییر می‌کند و این تغییرات بین دختران و پسران متفاوت است؛ بنابراین، وزن و قد کودک یا نوجوان و همچنین سن و جنسیت در تعیین صدک شاخص توده بدن (BMI) در نظر گرفته می‌شود.

اضافه‌وزن: BMI بین صدک 85 و صدک 94 در نمودارهای رشد استاندارد

چاقی: BMI در صدک 95 یا بالاتر از آن در نمودارهای رشد استاندارد

توصیه‌های غربالگری برای چاقی در کودکان 

سازمان‌های مختلف بهداشتی غربالگری چاقی را برای کودکان و نوجوانان را تأیید می‌کنند، اما توصیه‌ها در غربالگری سنی متفاوت است. غربالگری معمول چاقی کودکان 2 ساله یا بالاتر باید شامل ارزیابی سالانه وزن باشد. تغییرات BMI باید با محاسبه و ترسیم BMI در نمودارهای رشد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در هر ویزیت مراقبت‌های بهداشتی کنترل شود. اگر کودک یا نوجوان شروع به حرکت به سمت صدک‌های بالای BMI کند، ممکن است پزشک متخصص اطفال تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و روش‌های درمانی قبل از نزدیک شدن جوانان به صدک 85 یا 95 را تجویز کند.

متخصصین کانادایی در زمینه بهداشت، توصیه می‌کنند که تمام کودکان و نوجوانان 17 سال به پایین رشد خود را در هنگام ویزیت‌های مراقبت‌های اولیه کنترل کنند.گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده (USPSTF) به پزشکان توصیه می‌کند کودکان و نوجوانان 6 سال به بالا را از نظر چاقی غربال کنند و آنها را به برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت وزن پیشنهاد یا ارجاع دهند. این متخصصین دریافته‌اند که BMI معیار قابل قبولی برای تعیین وزن اضافی است.

در هر ویزیت کودک، موارد زیر باید موردبحث قرار گیرد:

  • رژیم غذایی و تغذیه کودک

  • میزان فعالیت بدنی و عادات کودک

  • سابقه چاقی در خانواده، دیابت نوع 2 و فشارخون بالا از دیگر موارد اندازه‌گیری جسمی است که پزشک متخصص کودکان می‌تواند ملاحظات مهم را داشته باشد.

  • هدف پیشگیری و یا رفع مشکلات اضافه‌وزن و چاقی از طریق شناسایی و مداخلات اولیه، یعنی تغییر در رژیم غذایی و ورزش، برای دستیابی به وزن سالم و BMI است.

  • محاسبات توده بدنی کودکان باید دقیق و مربوط به نمودارهای رشد آنها باشد. مراجعه به یک پزشک متخصص کودکان مطمئن‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

بیماری دیابت در کودکان

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، حدود 193000 جوان زیر 20 سال در ایالات متحده در سال 2015 مبتلا به دیابت بودند. درحالی‌که بیشتر موارد دیابت نوع 1 در افراد زیر 18 سال تشخیص‌داده‌شده است، علائم و نشانه‌ها در این افراد به‌سرعت گسترش می‌یابد و تشخیص اغلب در بخش اورژانس انجام می‌شود سی درصد موارد جدید دیابت نوع 1 در کودکانی که مبتلا به کتواسیدوز می‌باشند، هستند؛ بنابراین، اندازه‌گیری قند خون به‌عنوان غربالگری برای دیابت نوع 1 در کودکان بدون علامت در حال حاضر لازم نیست. از طرف دیگر، برخی از جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 علائم واضح و مشخصی از قند خون بالا، به‌ویژه در اوایل بیماری ندارند و غربالگری می‌تواند یک ابزار مفید باشد. طبق گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA)، شیوع دیابت نوع 2 به طور چشمگیری در دهه گذشته افزایش‌یافته است، درحالی‌که در کودکان زیر 10 سال کمتر شایع است.

ابتلا به این بیماری در اوایل زندگی به این معنی است که بیمار در طولانی‌مدت در معرض گلوکز خون بالا (هایپرگلسیمی) قرار گرفته و معرض خطر افزایش عوارض دیابتی است. این خطر ابتلا مشکلات جدی سلامتی را در اوایل بزرگسالی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه، نابینایی و قطع پا افزایش می‌دهد.

ضافه‌وزن، چاقی و بی‌تحرکی جسمی همه از عوامل مؤثر در ایجاد دیابت نوع 2 هستند و اینها باعث شده‌اند که دیابت به یکی از به مشکلات بهداشت جهانی تبدیل گردد. ازآنجاکه متخصصان بهداشت عمومی برای آموزش آمریکایی‌ها در مورد چگونگی جلوگیری از دیابت و عوارض جدی آن تلاش می‌کنند، والدین و فرزندان باید توجه داشته باشند که عادات غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض مرتبط با آن را در زندگی در فرد کاهش دهد.

عامل خطر شناخته شده برای ابتلا به دیابت نوع 2 خطر عبارت‌اند از:

  • اضافه‌وزن

  • ابتلای یکی از نزدیکان به دیابت نوع 2 (سابقه فامیلی)

  • داشتن علائم یا شرایط مرتبط با مقاومت به انسولین مانند آکانتوز نیگریکانس(acanthosis-nigricans)، فشارخون بالا (فشارخون بالا)، سطح ناسالم چربی (دیس لیپیدمی)، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا کاهش وزن هنگام تولد

  • داشتن مادری که در هنگام زایمان دیابت بارداری داشته است.

آزمایش های غربالگری  دیابت در کودکان

با استفاده از یکی از تست‌های زیر غربالگری را انجام می‌دهد:

  • گلوکز ناشتا (گلوکز خون ناشتا - FBG) این آزمایش سطح گلوکز در خون را پس از 8-12 ساعت ناشتایی اندازه‌گیری می‌کند.

  • هموگلوبین A1c (Hb A1c)زیا هموگلوبین گلیکوزیله شده نیز نامیده می‌شود - این آزمایش میزان متوسط ​​گلوکز را در خون طی 2 تا 3 ماه گذشته ارزیابی می‌کند و به‌عنوان آزمایش دیگری برای غربالگری دیابت توصیه شده است.

  • تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT): در آزمایش OGTT توانایی بیمار برای تحمل مقدار استاندارد گلوکز خوراکی (75g) ارزیابی می‌گردد، در این آزمایش قبل از مصرف گلوکز و بعد از مصرف گلوکز در زمان‌های 30 دقیقه، 1 ساعت، 2 ساعت، 3 ساعت و گاهی 4 ساعت گلوکز نمونه‌های ادرار و خون اندازه‌گیری می‌شود.

اگر هر یک از این نتایج غیرطبیعی باشد، آزمایش روز دیگر تکرار می‌شود. اگر نتیجه تکرار نیز غیرطبیعی باشد، تشخیص دیابت انجام می‌شود.

 

افزایش کلسترول خون در کودکان

از دوران کودکی، ماده مومی موسوم به کلسترول و سایر مواد چرب معروف به لیپیدها در رگ‌ها شروع به جمع‌شدن می‌کنند و به پلاک‌هایی تبدیل می‌شوند که مجاری شریانی را باریک می‌کنند. در بزرگسالی، تجمع پلاک و مشکلات سلامتی ناشی از آن نه‌تنها در شریان‌های خون‌رسانی به عضله قلب بلکه در شریان‌های سراسر بدن (مشکلی که به‌عنوان تصلب شرایین شناخته می‌شود) رخ می‌دهد. هم برای مردان و هم برای زنان در ایالات متحده، علت اصلی مرگ‌ومیر بیماری‌ها قلبی است و میزان کلسترول خون به میزان زیادی بر احتمال ابتلای فرد به آن تأثیر می‌گذارد.

شواهد نشان می‌دهد که فرایندهای بیولوژیکی که باعث حملات قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند، از دوران کودکی آغاز می‌شود، متخصصان برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی در بزرگسالی، افزایش فعالیت بدنی و تغذیه سالم را در دوران کودکی و نوجوانی، محدودکردن چربی اشباع و چربی ترانس، می‌کنند.

نظارت و حفظ سطح کلسترول سالم برای سلامتی مهم است. غربالگری کلسترول بالا، به طور معمول با بررسی پروفایل لیپیدی، مهم است زیرا معمولاً هیچ علامتی مبنی‌بر افزایش کلسترول وجود ندارد. پروفایل چربی معمولاً شامل کلسترول تام، HDL، LDL و تری گلیسیرید است. همچنین کلسترول غیر HDL با کم کردن مقدار HDL-C از کل کلسترول کل محاسبه می‌شود. به طور معمول، قبل از گرفتن نمونه خون 12-10 ساعت ناشتای لازم است و فقط بیمار مجاز به نوشیدن آب است. بااین‌حال، برخی از آزمایشگاه‌ها به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان پروفایل‌های لیپیدی را بدون حفظ ناشتایی اندازه‌گیری می‌کنند.

غربالگری میزان کلسترول خون در کودکان

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) آزمایش پروفایل لیپیدی را در همه یک‌بار در سنین 9 تا 11 سالگی و بار دیگر بین 17 تا 21 سالگی توصیه می‌کند. آزمایش در سنین پایین‌تر و غربالگری مکرر پروفایل لیپید برای جوانانی که در ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بزرگسالی هستند توصیه می‌گردد. انجمن قلب آمریکا (AHA) غربالگری روتین را برای کودکان و نوجوانان بدون ریسک بیماری قلبی، توصیه نمی‌کند. گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده (USPSTF) غربالگری کلسترول بالا در جوانان 20 سال و بالاتر را فقط در صورت افزایش ریسک خطر توصیه می‌کند.

سابقه خانوادگی یا عوامل ژنتیکی: جوانانی که پدر و مادر، مادربزرگ، پدربزرگ، خاله/ دایی یا خواهر و برادر دارای کلسترول بالا یا داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی می‌باشند در معرض خطر بیشتری هستند (قبل از 55 سالگی در بستگان مرد و 65 سالگی در بستگان زن)

  • دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند.

  • رژیم غذایی سرشار از چربی، به‌ویژه چربی‌های اشباع یا ترانس داشته باشید.

  • فعالیت کم و یا بی‌تحرکی

  • دیابت یا فشارخون بالا (فشارخون بالا).

  • مصرف دخانیات

 

مسمومیت سرب در کودکان

سرب فلزی است که، زمانی ماده افزودنی رایج در رنگ‌های خانگی و بنزین بوده و در لوله‌های آب و به‌عنوان لحیم در ظرف غذاهای کنسروی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اگرچه این کاربردها محدود شده است، اما فضای داخلی بسیاری از خانه‌های ساخته شده قبل از سال 1978 حاوی تراشه‌های رنگ سرب و گردوغبار و آب آلوده به سرب است. خاک اطراف این خانه‌ها نیز ممکن است به سرب آلوده باشد. کودکانی که در این محیط‌ها زندگی و بازی می‌کنند یا اوقات خود را سپری می‌کنند، در معرض این فلز قرار دارند و می‌توانند با استنشاق یا خوردن گردوغبار آلوده، آب، تراشه‌های رنگ یا مواد آلوده به سرب، این فلز را وارد بدن خود کنند. دیگر منابع محلی سرب ممکن است مناطقی در نزدیکی سایت‌های صنعتی یا تولیدی باشد.

قرارگرفتن کودک خردسال در معرض سرب می‌تواند به مغز و سایر اعضای بدن آسیب برساند و باعث مشکلات رفتاری و تأخیر در رشد شود. حتی در سطوح پایین، سرب می‌تواند بدون ایجاد علائم جسمی صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند و تا زمانی که کودک وارد مدرسه نشود، ممکن است اختلال در رشد شناختی مشاهده نشود. مسمومیت ناشی از این خطر زیست‌محیطی معمولاً در اوایل کودکی اتفاق می‌افتد و بسیاری از کودکان نیاز به غربالگری مسمومیت با سرب دارند.

 

آزمایش های غربالگری سرب در کودکان

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که ارزیابی خطر برای قرارگرفتن در معرض سرب در ویزیت‌های کودک در 6 ماهگی، 9 ماهگی، 12 ماهگی، 18 ماهگی، 24 ماهگی و در 3 ، 4 ، 5 و 6 سال انجام شود.

طبق AAP و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، غربالگری جهانی یا آزمایش سطح سرب خون دیگر توصیه نمی‌شود، مگر در کودکانی که در مناطق شیوع بالا مثل مناطق صنعتی با افزایش عوامل خطر زندگی می‌کنند.

متخصصان اطفال ممکن است غربالگری را در موارد زیر انجام دهند:

  • کودکان واجد شرایط پزشکی در 1 سالگی و دوباره در 2 سالگی

  • کودکان در هر سنی که در حال مهاجر، پناهنده یا فرزندخوانده هستند

  • کودکی که والدین، ​​سرپرست آن به دلیل مشکوک بودن در مواجهه، درخواست آزمایش سرب خون را دارند.

 

CDC از آستانه سطح سرب خون 5  میکروگرم در دسی‌لیتر برای شناسایی کودکان ساکن در محیط‌هایی که آنها را در معرض خطرات سرب قرار می‌دهد استفاده می‌کند. هر نتیجه آزمایشی بالاتر از این سطح باید باعث مدیریت و نظارت بر سرب شود. هر کودکی که سطح سرب خون او بالا رفته است، نیاز به ارزیابی خانه یا محیط زندگی او دارد. افراد دیگر در محل اقامت نیز باید آزمایش شوند. بدون ازبین‌بردن یا کاهش منبع قرارگرفتن در معرض - یک خطر سرب در محیط - افزایش سطح سرب احتمالاً دوباره عود خواهد کرد.

 

بیماری سل در کودکان

سل یک بیماری عفونی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم سل ایجاد می‌شود. سل در درجه اول ریه‌ها را هدف قرار می‌دهد اما ممکن است هر ناحیه‌ای از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. از طریق قطره‌های ترشحات تنفسی مانند خلط یا آئروسل‌هایی که در اثر سرفه، عطسه، خنده یا تنفس آزاد می‌شوند، از طریق هوا از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

بیشتر افرادی که به M. tuberculosis آلوده می‌شوند می‌توانند مایکوباکتریوم را در چند سلول در ریه‌های خود محدود کنند، در این صورت باکتری زنده اما غیرفعال است. این عفونت سل نهفته، فرد را بیمار یا عفونی نمی‌کند و در بیشتر موارد، به سل فعال تبدیل نمی‌شود. بااین‌حال، برخی از افراد - به‌ویژه افرادی که دارای سیستم ایمنی آسیب‌دیده هستند - ممکن است مستقیماً از عفونت اولیه سل به سل فعال پیشرفت کنند. افرادی که به اچ‌آی‌وی مبتلا هستند در صورت ابتلا به سل بسیار بیشتر بیمار می‌شوند. نگرانی فزاینده دیگر، اشکال مقاوم در برابر دارو در سل است که به آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان بیماری تجویز می‌شوند، مقاوم هستند.

طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، سل در کودکان یکی از نگرانی‌های بهداشت عمومی است زیرا نشانگر انتقال اخیر باکتری است و نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان مبتلا می‌شوند. اشکال تهدیدکننده بیماری در میان کودکان، بیشترین موارد سل در افراد زیر 5 سال و در نوجوانان بالای 10 سال دیده می‌شود. سل یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان است، اگرچه نسبتاً نادر است هنوز هم یک مسئله بزرگ سلامتی در بین گروه‌های در معرض خطر است.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) به کودکانی که در معرض ابتلا به سل قرار دارند، آزمایش پوستی سل را توصیه می‌کند، مانند:

  • افرادی که در معرض فردی با سل فعال یا مشکوک به سل قرار گرفته‌اند (به عنوان مثال، یکی از اعضای خانواده یا افراد دیگر)

  • افرادی که مهاجران کشوری هستند که سل در آن بومی است یا بیش از یک هفته به آن کشورها سفرکرده‌اند.

 

نارسایی کمبود آهن در کودکان 

کودکان به‌سرعت رشد می‌کنند و برای رشد طبیعی در رژیم غذایی خود نیاز به آهن دارند. اگر کودک به میزان کافی آهن مصرف نکند، خطر ابتلا به کمبود آهن وجود دارد. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود، بیماری که می‌تواند رشد ذهنی، حرکتی و رفتاری کودک را به تعویق بیندازد و مشکلاتی را ایجاد کند که مدت‌ها پس از بالارفتن سطح آهن به سطح نرمال ادامه می‌یابد. ضعف مهارت‌های حرکتی، مشکلات رفتاری در خانه و مدرسه و عملکرد ضعیف در مدرسه می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدت عدم دریافت آهن کافی در کودکی (0 تا 3 سال) باشد. کمبود آهن همچنین ممکن است به دلیل ازدست‌دادن خون شدید، اختلال ژنتیکی یا اختلال در توانایی بدن در جذب آهن باشد، مانند دارویی که کودک مصرف می‌کند یا بیماری مزمن (به عنوان مثال بیماری سلیاک).

آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، مانند چندین سازمان دیگر، توصیه می‌کند که کودکان در صورت داشتن عوامل خطر برای کمبود آهن یا کم‌خونی فقر آهن، با آزمایش هموگلوبین و هماتوکریت غربالگری شوند.

عوامل خطر برای کم‌خونی فقر آهن در کودکان خردسال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شیردهی انحصاری با شیر مادر بیش از 4 ماهگی بدون مکمل آهن

  • نوشیدن بیش از 24 اونس شیر گاو در روز پس از 12 ماهگی

  • مصرف داروهایی که با جذب آهن تداخل دارند

  • ازدست‌دادن خون شدید

  • رژیم غذایی محدود که آهن کافی تأمین نمی‌کند

  • نارس بودن یا وزن کم هنگام تولد

  • قرارگرفتن در معرض سرب

 

فشارخون بالا در کودکان

فشارخون نیرویی است که خون شما به دیواره شریان وارد می‌کند. فشارخون بالا که به فشارخون نیز معروف است، هنگامی اتفاق می‌افتد که این نیرو به طور مداوم بیش از حد بالا باشد. فشارخون بالا در کودکان نادر است، اما می‌تواند یک مشکل جدی باشد. حدود 3.5 درصد از کودکان و نوجوانان فشارخون بالا دارند. در میان کودکان چاق و دارای اضافه‌وزن، میزان فشارخون بالا می‌تواند تقریباً به 25٪ برسد.

تشخیص فشارخون بالا در کودکان مهم است زیرا با گذشت زمان، فشارخون بالا می‌تواند به سیستم گردش خون کودک آسیب برساند و به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی در اواخر زندگی منجر شود. به طور کلی، هر چه فشارخون در کودک بیشتر باشد، احتمال آسیب به قلب و سایر اندام‌های کودک از جمله کلیه‌ها، مغز یا چشم‌ها بیشتر است.غربالگری کودکان برای فشارخون بالا نیز مهم است زیرا می‌تواند شاخصی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری‌های کلیوی باشد. اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا از آن آگاهی ندارند زیرا اغلب علائم واضحی وجود ندارد. تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا کودک فشارخون بالا دارد، بررسی و اندازه‌گیری فشارخون است.

 

فشارخون چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

فشارخون به طور سنتی در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از کاف فشارخون با فشارسنج (فشارسنج) اندازه‌گیری می‌شد. این کاف پر از هوا به دور بازو می‌پیچد و مانع جریان خون می‌شود. با آزاد شدن مقادیر کمی هوا از کاف، خون به‌آرامی به بازو برمی‌گردد. فشار اندازه‌گیری شده در داخل کاف همان فشار داخل عروق است.

برای فشارخون دو عدد اندازه‌گیری شده است. فشارخون سیستولیک فشاری است که قلب شما می‌تپد. فشار دیاستولیک زمانی است که قلب بین ضربان‌ها شل می‌شود و فشار کاهش می‌یابد. با هم، آنها به‌صورت سیستولیک بر روی فشار دیاستولیک نوشته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، فشارخون 120/80 میلی‌متر جیوه (میلی‌متر جیوه) با فشار سیستولیک 120 و فشار دیاستولیک 80 مطابقت دارد.

استفاده از فشارسنج هنوز هم بهترین روش در نظر گرفته می‌شود، اما به طور معمول، دستگاه‌هایی که کاف فشارخون را با حسگرهای الکترونیکی ترکیب می‌کنند برای اندازه‌گیری فشارخون استفاده می‌شوند. روش دیگر این است که کودک باید از دستگاهی استفاده کند که فشارخون را در فواصل معین در طول روز کنترل و ضبط کند تا فشارخون در طول زمان ارزیابی شود. این امر خصوصاً در طی مراحل تشخیصی بسیار مفید است و می‌تواند به رد فشارخون بالای، اندازه‌گیری‌های بالایی که می‌تواند هنگام کودک در مطب پزشک و نه در سایر مواقع انجام شود، کمک کند.

اندازه‌گیری فشارخون برای تشخیص فشارخون کافی نیست. به طور معمول، چندین بار اندازه‌گیری در روزهای مختلف انجام می‌شود. اگر اندازه‌گیری‌ها به طور مداوم زیاد باشد، تشخیص فشارخون بالا انجام می‌شود. فشارخون کودک ممکن است بین ویزیت‌های مراقبت‌های بهداشتی یا حتی در ملاقات‌ها بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین، به‌دست‌آوردن چندین اندازه‌گیری در طول زمان قبل از تشخیص و درمان کودک برای فشارخون بسیار مهم است.

فشارخون طبیعی چیست؟

فشارخون بالا در کودکان 1 تا 18 ساله متفاوت از بزرگسالان تعریف می‌شود. دستورالعمل تمرین بالینی آکادمی اطفال آمریکا 2017 توصیه می‌کند فشارخون کودک را با جداولی که از داده‌های کودکان سالم از همان جنس و کلاس قد استفاده می‌کند مقایسه کنید. اگر در کودک فشارخون بالاتر از 90 تا 95 درصد کودکان در گروه سن و قد خود باشد، در این صورت ممکن است فشارخون بالا باشد.

راهنمای عمل بالینی آکادمی اطفال (AAP) 2017  که توسط انجمن قلب آمریکا تأیید شده است، توصیه می‌کند اندازه‌گیری فشارخون برای کودکان سالم در 3 سالگی شروع شود، و سپس آن را سالانه اندازه‌گیری کنید. در کودکان زیر 3 سال در صورت افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا، فشارخون باید اندازه‌گیری شود. برخی از این خطرات عبارت‌اند از:

 

  • بیماری قلبی مادرزادی

  • عفونت‌های ادراری مکرر

  • بیماری کلیوی

  • زودرس متولد شده است

  • چاقی

  • مصرف دارو برای افزایش فشارخون شناخته شده است

  • دیابت

  • بیماری کلیوی

  • تنگی شدید در آئورت (رگ اصلی خون که خون اکسیژنه را به بدن منتقل می‌کند)

غربالگری کودکان برای بررسی عوامل تحدید کننده سلامت کودکان 


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270