دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

| تعداد بازدید : 5887

همه ما می‌دانیم که ریزش مو پدیده شایعی است که می‌تواند همه افراد را در گیر کند. اگر کسی در شبانه روز بیش از 100 تار مو از دست دهد باید به دنبال علت و درمان ریزش موی خود باشد چراکه در این شرایط تعادل بین رشد و ریزش مو به هم می‌خورد و به مرور زمان تراکم مو کاهش می‌یابد. دلایل ریزش مو  بسیار متفاوت است.  برای اینکه از ریزش مو جلوگیری کنید باید علت آن را بشناسید و هرچه سریعتر درمان مناسب را انتخاب کنید. در این متن راهکارهایی برای اینکه بدانید چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد، ارائه می‌شود.

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

اولین قدم برای اینکه بتوان از ریزش مو جلوگیری کرد، شناخت علائم آن است

ریزش مو علاوه براینکه در زیبایی و شادابی افراد نقش دارد می‌تواند در جنبه های روحی و روانی آنها نیز تاثیر بگزارد. بیشتر اوقات ریزش مو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و تا زمانی که تراکم موهای سر تا حد قابل توجهی کم نشود، متوجه آن نمیشویم.  بنابراین بسیار اهمیت دارد که با دیدن اولین علائم ریزش مو سریعا از ریزش مو جلوگیری کنید.

اولین قدم برای جلوگیری از ریزش مو، شناخت علائم آن است. همان طور که قبلا اشاره شد اگر در شبانه روز بیش از 100 تار مو از دست رفت باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. چون گاهی ریزش مو نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است.  اگرعلائم و نشانه های زیر را مشاهده کردید، به دنبال درمان ریزش موی خود باشید.

  • کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان

  • تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام

  • جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه کردن موها

  •  

مهمترین کار برای اینکه بتوان از ریزش مو جلوگیری کرد، شناخت دلایل ریزش مو

مهترین کار برای کسی که  ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است. بنابراین اجازه دهید ابتدا بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو می‌شود را بیان کنیم.

1.تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب بر جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت موهای شما موثر است. اگر مقادیر کافی از مواد مغذی زیردر رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. مواد مغذی مهم برای مو عبارت است از:

پروتئین‌ها

 تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت مو می‌شود. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

کلسیم

وجود کلسیم به مقدار مناسب در رژیم غذایی برای سلامت مو مهم است. بنابراین مصرف روزانه‌ی لبنیات را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید.

آهن

. مصرف مقادیر کافی آهن برای خانم‌های در سن قاعدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که مقادیر آهن رژیم غذایی کافی نباشد، مصرف مکمل‌ها‌ی آهن توصیه می‌شود. کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو نیز محسوب شود.

ویتامین‌ها

ویتامین های گروه ب، به خصوص بیوتین، در سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارند. به طوری که در ترکیب بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی که برای مو ساخته می‌شود، ویتامین ب۶ و بیوتین وجود دارد. کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند خود را به صورت ریزش مو نمایان سازد. منابع غذایی غنی از بیوتین شامل جگر، جوانه‌ی گندم و تخم مرغ و منابع غنی از نظر ویتامین ب۶ شامل جگر، ماهی، جوانه‌ی گندم و زرده‌ی تخم مرغ است.

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا 6

در برخی از رژیم‌های غیراصولی، مصرف روغن به طور کلی ترک می‌شود. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در حفظ سلامت موها اثرگذار است. اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن سویا، روغن کانولا و روغن ماهی و اسید چرب امگا ۶ در روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن کانولا به مقادیر زیاد وجود دارد. مصرف به‌اندازه‌ی این روغن‌ها را در نظر داشته باشید.

آنتی‌اکسیدان‌ها

مطالعات مختلفی نقش مثبت آنتی‌اکسیدان‌ها بر استحکام تارهای مو را نشان داده‌اند. این مواد با اثر بر فولیکول‌های مو، استحکام تارهای موی تازه ساخته شده را افزایش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌های معروف شامل ویتامین E، ویتامین C و عنصر سلنیم هستند. این مواد به مقادیر فراوانی در میوه‌جات و سبزیجات وجود دارند.

نکته : اگر می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتماً با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی ضروری یا مکمل‌های غذایی مورد نیاز برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها مشورت کنید. یکی از دلایل ریزش مو رژیم‌های غذایی غیر اصولی است. البته ریزش موی ناشی از رژیم‌های غیراصولی بعد از بازگشت به یک برنامه‌ی غذایی سالم، درمان شده و رشد موها از سر گرفته می‌شود. ولی یادتان باشد که رشد موها بسیار آهسته است و شاید یک سال طول بکشد که دوباره سری پرمو داشته باشید.

2.استرس

استرس شدید باعث ریزش ناگهانی مو می‌شود که می‌تواند برای چند ماه دوام داشته باشد. اگر در زندگی خود حجم زیادی از استرس را تجربه می‌کنید، بدانید که سلامت موهای شما در خطر است. در این شرایط شکنندگی موهای شما افزایش خواهد یافت، تارهای موی شما نازک خواهد شد و فعالیت فولیکول‌های مو برای ساخت تارهای موی جدید دچار اختلالاتی خواهد شد. برای کاهش استرس‌های خود می‌توانید از دوستان، خانواده، مشاوران روانشناس یا کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس استفاده کنید همچنین با به حداقل رساندن استرس از طریق ورزش، مدیتیشن یوگا و ماساژ می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

3.کم کاری غده‌ی تیروئید

 در بیماری کم‌کاری تیروئید، ساخت هورمون‌های تیروئید که توسط غده‌ی تیروئید تولید می‌شود،کاهش می‌یابد. در این بیماری علائمی همچون ضعف و خستگی، چاقی، پف کردن صورت، کند شدن حرکات و رفلکس‌ها، خشک شدن پوست و ریزش مو ایجاد می‌شود

داروهای جایگزین هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین برای افراد مبتلا به این بیماری تجویز می‌شود با مصرف این دارو می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. ریزش موی ناشی از این بیماری موقتی است و در فاصله‌ی چند ماه پس از شروع درمان، بهبود می‌یابد. برای تشخیص بیماری معمولاً از آزمایش‌های خونی استفاده می‌شود.

4.سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

در سندرم تخمدان پلی کیستیک ترشح برخی از هورمون‌های جنسی مانند هورمون‌های آندروژنی افزایش می‌یابد وتعادل بین هورمون‌های جنسی به هم می‌خورد. این بیماری در خانم‌ها و پس از سن بلوغ مشاهده می‌شود. برهم خوردن تعادل میان هورمون‌های جنسی باعث ایجاد علائم مختلفی می‌شود که شامل اختلال در چرخه‌ی قاعدگی، آلوپسی آندروژنی، پرمویی بدن، چاقی و آکنه است. این بیماری اغلب باعث رشد مو در صورت و بدن می‌شود، در حالی که موهای روی سر نازک تر می‌شوند. با مصرف برخی دارو‌ها می‌توانید عوارض این بیماری را کنترل و به دنبال آن از ریزش مو جلوگیری کنید.

5.مصرف برخی داروها

 برای اینکه از ریزش مو جلوگیری کنید بهتر است به لیست دارو های خود نگاهی بیاندازید. چرا که یکی از دلایل ریزش مو، عوارض جانبی داروها است و گاهی پس از قطع مصرف دارو ریزش مو برطرف می‌شود. بنابراین اگر به تازگی مصرف دارویی را شروع کرده‌اید و پس از مدتی ریزش موهای شما افزایش پیدا کرده است، به پزشک معالج خود مراجعه کنید و این موضوع را مطرح کنید.

 داروهای ضد سرطان  و شیمی درمانی به دلیل اینکه سلول های با تقسیم سریع را مهار می‌کنند، معرو‌ف‌ترین داروهایی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند. روش درمانی دیگری که در سرطان استفاده می‌شود و می‌تواند موجب ریزش موها شود، روش پرتودرمانی است که ریزش موی ناشی از آن هم موقتی است.

داروهای ضدبارداری یکی از دسته‌های دارویی پرمصرف هستند که ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض آن‌ها باشد. تعادلی که در حالت عادی بین انواع مختلف هورمون‌های جنسی در بدن وجود دارد، در چرخه‌ی رشد مو اهمیت زیادی دارد. داروهای ضدبارداری با بر هم زدن این تعادل، می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

آزمایش های چکاب ریزش مو

همانطور که گفته شد عوامل مختلفی از قبیل ژنتیکی، هورمونی، بیماری های خود ایمنی، مصرف بعضی از داروها و یا شیمی درمانی، بیماری های قارچی، استرس و… موجب ریزش مو می شوند. اگر پزشک شما احتمال دهد که ریزش به دلیل بیماری های زمینه ای، کمبود ویتامین و مواد معدنی یا عدم تعادل هورمونی می باشد، ممکن است یک یا چند آزمایش خون را توصیه کند.در ادامه لیست آزمایش های مورد نیاز برای چکاپ ریزش مو معرفی می شود. 

  • ویتامین B12، اسیدفولیک(Vitamin B9, Folic Acid) ، ویتامین D و زینک (Zinc, Zn)

  • هورمون های تیروئیدی مانند T-3 ، T-4 و هورمون محرک تیروئید (TSH)

  • هورمون های جنسی مانند تستوسترون فری و توتال (free& total Testosterone)، دی هیدروکسیل اتیل آندروستندیون (DHEA)، پرولاکتین (Prolactin)، محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتین کننده (LH)

  •  شمارش کامل خون (CBC) و بررسی هموگلوبین (Hb) و هماتوکریت (HCT)

  •  آهن سرم (Fe, Serum Iron)، ظرفیت کل اتصال آهن به گلبول قرمز (TIBC) و فریتین (Ferritin)

  •  آزمایش VDRL برای تشخیص بیماری سیفلیس

همچنین آزمایش های تکمیلی دیگری نیز برای بررسی عملکرد کبد و کلیه، میزان تری گلیسیرید و کلسترول و بررسی سطح بعضی از آنتی بادی ها برای تشخیص بیماری های خود ایمنی پیشنهاد می شود زیرا همه این عوامل می توانند بر روی موهای شما تأثیر بگذارند و منجر به کم پشت شدن یا ریزش شوند.
 

با ایجاد5 عادت زیر از ریزش مو جلوگیری کنید

1.با موهای خود با خشونت رفتار نکنید

گاهی ریزش مو در اثر آسیب دیدن پیاز مو یا فولیکول مو است، گاهی هم ساقه‌ی مو آسیب دیده باعث کنده شدن تار مو از پوست سر می‌شود. در حالت اول که در آلوپسی آندروژنی شاهدش هستیم، طاسی دائمی ایجاد می‌شود. در حالت دوم طاسی موقف بوده و دوباره موها رشد می‌کنند.

مواردی که می‌توانند باعث آسیب دیدن ساقه‌ی مو و ریزش مو شوند؛ عبارت‌اند از:

  • ریزش موی کششی به علت سفت بستن، بافتن یا کشیده شدن موها

  • آسیب حرارتی ناشی از سشوار، اتو مو، ابزار حرارتی فر کردن و …

  • استفاده‌ی بیش از حد از رنگ‌های مو، ژل‌های حالت دهنده، تافت، صاف کننده‌های مو

  • استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی کم کیفیت

 

2. با شانه مناسب موهای خود را شانه کنید

اگر هر روز موهای خود را با لطافت شانه کنید، این کار موجب افزایش خون‌رسانی به فولیکول‌های مو می‌شود. فولیکول های مو وظیفه‌ی ساخت و نگهداری تارهای مو را دارند. بنابراین با شانه کردن روزانه، سلامت موهای خود را حفظ خواهید کرد.

3.از شامپو مناسب موهایتان استفاده کنید

 آسیب دیدن ساقه‌ی مو یکی از دلایل ریزش مو است. یعنی فرد از نظر تولید مو مشکلی ندارد ولی به دلیل مراقبت ضعیف از موهای سر، دچار ریزش مو شده است. در این حالات با استفاده از شامپوی مناسب می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. مثلاً اگر موهای خشک و وزی دارید، باید از شامپوهای نرم کننده استفاده کنید تا موهایتان بیش از حد خشک و شکننده نشوند. همچنین سعی کنید از شامپوهای باکیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید.

4. با موهای خویس درست برخورد کنید

موهای خیس، در آسیب‌پذیرترین شکل خود قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که اجازه دهیم موها به طور طبیعی خشک شوند و از سشوار یا دیگر وسایل استفاده نکنیم. اگر از سشوار استفاده می‌کنید، مراقب باشید که تا حد امکان، حرارت کمی به موها وارد شود. آسیب حرارتی یکی از شایع‌ترین علل آسیب دیدن ساقه‌ی مو و طاسی‌های موقت است.

5.از حوله، کلاه  و بالشت شخصی تمیز استفاده کنید

همان طور که می‌دانید، موها به دلیل تماس زیاد با محیط اطراف، یکی از آسیب‌پذیرترین اعضای بدن ما هستند. یکی از این آسیب‌ها، مواجهه با عفونت‌های مختلف است. پس با رعایت بهداشت شخصی می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

شایع‌ترین عفونتی که موها را درگیر می‌کند، عفونت‌های قارچی است که در علم پزشکی به آن “تینه‌آ کاپیتیس” ( Tinea Capitis ) گفته می‌شود. عامل این بیماری، گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها هستند. محیط مساعد برای رشد این قارچ‌ها، محیط‌های گرم و مرطوب است. این بیماری به شدت مسری است و می‌تواند به راحتی از یک شخص به شخص دیگری منتقل شود.

استفاده از حوله، کلاه، بالشت و شانه‌ی آلوده به این قارچ‌ها از راه‌های ابتلا به این بیماری است. شایع‌ترین علامت ابتلا به عفونت قارچی هم ریزش مو است که معمولا در مناطق مختلف به شکل دایره‌های مشخص یا سکه‌ای دیده می‌شوند. ناحیه‌ی دچار ریزش مو می‌تواند دردناک باشد. تب خفیف و بزرگ شدن غدد لنفاوی سر و صورت از دیگر علائم این بیماری است.

تشخیص این بیماری عمدتا بالینی و به کمک معاینه است. گاهی نمونه برداری از پوست سر برای انجام آزمایش قارچ شناسی نیاز است. درمان این عفونت با داروهای ضد قارچ مثل گریزئوفولوین، تربینافین یا فلوکونازول به مدت ۴ تا ۶ هفته است. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، سعی کنید از کلاه، شانه، حوله و بالشت شخصی خود استفاده کنید.


نویسندگان

عاطفه یدالهی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270