دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش جدید برای تشخیص بیماری های مقاربتی

| تعداد بازدید : 2737

بیماری های مقاربتی  (STD: Sexual transmitted Disease) از بیماری‌های نسبتاً شایعی هستند که توسط میکروبها (موجودات ذره بینی) طی مقاربت جنسی واژنی، مقعدی و دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بیماری های مقاربتی باعث ایجاد علائم موضعی و عمومی در بدن می‌شوند.  اگر نسبت به تشخیص بیماری های مقاربتی  و درمان این نوع بیماری ها اقدام نشود مشکلات جدی مانند ناباروری، سرطان ها، کوری و غیره ایجاد خواهد شد.

انجام غربالگری های منظم می تواند باعث کاهش خطر انتقال بیماری های آمیزشی، کاهش ناباروری و سایر آسیب های جسمانی شود.

آزمایش جدید برای تشخیص بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی (STD)

بیماری‌های مقاربتی (STD) بار عمده سلامت باروری را برای افراد فعال جنسی ایجاد می کند. پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت STD به خوبی ثبت شده است و شامل سرطان های تناسلی و سایر سرطان ها، بیماری التهابی لگن، حاملگی خارج از رحم، ناباروری و پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد هنگام تولد است. بار عفونت های مقاربتی به طور نامتناسبی بر دوش جوانان، فقرا، اقلیت ها و زنان است.

تا به امروز، نشان داده شده است که بیش از 30 عامل بیماری زا مانند باکتری، ویروس و انگل از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. بر اساس گزارش‌ها، کلامیدیا تراکوماتیس، نایسریا گونوره، مایکوپلاسما ژنیتالیوم، تریکوموناس واژینالیس، مایکوپلاسما هومینیس، اوره‌آپلاسما اوره‌آلیتیکوم، اوره‌آپلاسما پارووم، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV1- HSV2) شایع‌ترین پاتوژن‌های STD هستند. برخی از پاتوژن های STD با استفاده از درمان آنتی بیوتیکی مناسب درمان می شوند. با این حال، بیشتر پاتوژن های STD علائم غیر معمول دارند و تشخیص آنها دشوار است. بنابراین، توسعه سریع و کم هزینه روش های غربالگری تشخیصی STD آزمایشگاهی به کاهش آسیب دستگاه تناسلی ناشی از STD و بهبود سلامت زنان در سراسر جهان کمک می کند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که بیش از 1 میلیون نفر هر روز به یک عفونت مقاربتی مبتلا می شوند. 500 میلیون نفر به یکی از چهار عفونت مقاربتی مبتلا می شوند: کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و تریکومونیازیس  . بیش از 530 میلیون نفر با HSV2 زندگی می کنند. بیش از 290 میلیون زن به یک عفونت HPV  که یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است مبتلا می باشند . اکثر STI ها بدون علامت هستند. برخی از بیماری های مقاربتی می توانند خطر ابتلا به HIV را سه برابر یا بیشتر افزایش دهند. بیماری های مقاربتی می توانند عواقب جدی فراتر از تأثیر فوری خود عفونت داشته باشند.

 

آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی

بر اساس مطالعات، مشخص شده است که نمونه‌های بالینی از بیماران STD اغلب حاوی پاتوژن‌های متعدد هستند و آزمایش  Multiplex PCR  پتانسیل قابل‌توجهی برای تشخیص سریع، دقیق و همزمان این پاتوژن‌ها دارد Multiplex PCR . اجازه استفاده از بیش از یک مجموعه پرایمر را می دهد که منجر به تقویت همزمان چندین توالی تحت یک واکنش واحد می شود.

 بر این اساس، یک روش Multiplex PCR جدید، برای تشخیص همزمان 9 پاتوژن بالقوه STD، از جمله کلامیدیا تراکوماتیس، نایسریا گونوره، تریکوموناس واژینالیس، HSVI، HSVII، مایکوپلاسما ژنیتالیوم، مایکوپلاسما هومینیس، اوره‌آپلاسما اوره‌آلیتیکوم، اوروماپلاسماکوماتیکوم، ایجاد شده است که بسیار حساس و اختصاصی است. همچنین این روش سنجش جدید، دارای حساسیت، ویژگی و تکرارپذیری کافی در تشخیص 9 پاتوژن STD است. در ادامه توضیحاتی درباره این پاتوژن ها ارائه می شود.

نمونه مورد نیاز: نمونه مناسب برای خانم ها، نمونه ادرار و نمونه واژینال است.  نمونه مناسب آقایان نمونه ادرار و نمونه اسپرم است

 

نه عامل بیماری‌های مقاربتی (STD)

کلامیدیا  

C. trachomatis یک باکتری درون سلولی کوچک است که برای تکثیر به سلولهای زنده نیاز دارد. در زنان، عفونت دستگاه فوقانی توسط این باکتری می تواند منجر به بیماری التهابی لگن و طیفی از اختلالات بالینی شامل عفونت و التهاب رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها شود.

اگرچه این پاتوژن در مردان می تواند باعث اپیدیدیمیت شود، تاکنون عواقب طولانی مدتی برای آن گزارش نشده است. گسترش عفونت در زنان نیز می‌تواند باعث ایجاد بیماری التهابی لگن PID (disease inflammatory pelvic) شود .در صورتی که درمان نشود منجر به ناباروری و حاملگی خارج‌رحمی می شود. گسترش عفونت به چشم می‌تواند موجب بیماری تراخم گردد.

 

هرپس سیمپلکس

ویروسهای هرپس سیمپلکس HSV-1 و HSV-2 از مهمترین ویروسهای بیماریزای انسانی و دو عضو بسیار مهم از خانوادهی Herpesviridae هستند. این ویروسها بسیار شایع و مسری هستند و از طریق تماس مستقیم با ترشحات حاوی ویروس مانند بزاق و ترشحات دستگاه تناسلی منتقل می شوند. معمولا نخست به حالت تاول های کوچک دردناک ظاهر می شود، که حالت زخمهای کم عمق به خود می گیرد وبعد از دو هفته بهبود می یابد.

 

نایسریا گونورآ 

N. gonorrhea یک پاتوژن اجباری انسانی و عامل ایجادکنندهی سوزاک است. سندرومها شامل التهاب دهانه ی رحم در زنان، و عفونت مجرای ادرار، التهاب گلو و روده در مردان و زنان می باشد. عفونت دستگاه تناسلی زنان می‌تواند بیماری التهابی لگن را سبب شود. اگر درمان نشود، سبب ناباروری خواهد شد.

 

مایکوپلاسما

 M. genitalium یک ارگانیسم بی هوازی اختیاری است و به عنوان یک عامل ایجادکنندهی التهاب پیشابراه غیرگنوکوکی در مردان شناخته می شود. در زنان، این پاتوژن با التهاب مثانه، التهاب اندومتر رحم، بیماری التهابی لگن ، ناباروری، استعداد ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی HIV و پیامدهای نامطلوب هنگام زایمان همراه بوده، که نشان دهنده یک ارتباط آسیبشناختی با دستگاه تناسلی زنان است

M. hominis مجرای ادراری تناسلی تحتانی را کلونیزه می کند و با عفونت های دستگاه ادراری تناسلی، به ویژه عفونت واژن باکتریایی و عفونت مجرای ادراری غیرگونوکوکی ارتباط دارد. همچنین در عفونت های خارج دستگاه تناسلی، مانند تب پس از زایمان یا بعد از سقط جنین، در عفونت های زخم پس از سزارین یا پس از هیسترکتومی نقش دارد.

 

تریکوموناس 

عامل آن تک یاخته تریکوموناس واژینالیس T. vaginalis است که با عفونت های واژن، دهانه رحم و پیشاب راه و نیز با پارگی زودرس غشاهای جنینی و زایمان زودرس در زنان باردار ارتباط مستقیم دارد. همچنین عفونت تریکوموناس واژینالیس ریسک ابتلا به HIV را در زنان افزایش می دهد.

 

اوره پلاسما

گونه های Ureaplasma معمولا از مخاط تناسلی افراد بدون علائم جدا می شوند. در انسان، دو گونه ی اصلی یعنی، U. parvum و U. urealyticum بخشی از فلور تناسلی مردان و زنان را تشکیل می دهند و تقریباً در 70 ٪ از جمعیت انسانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، وجود دارند. این باکتریها می توانند باعث التهاب و پارگی زودرس غشاهای جنینی و زایمان زودرس شوند.

 

پیشگیری و کنترل بیماری های مقاربتی بر اساس پنج استراتژی اصلی زیر استوار است :

  • ارزیابی دقیق خطر و آموزش و مشاوره افراد در معرض خطر در مورد راه های جلوگیری از بیماری های مقاربتی از طریق تغییر در رفتارهای جنسی و استفاده از خدمات پیشگیری توصیه شده

  • واکسیناسیون قبل از قرار گرفتن در معرض افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی قابل پیشگیری با واکسن

  • شناسایی افراد آلوده بدون علامت و افراد دارای علائم مرتبط با  STD

  • تشخیص، درمان، مشاوره و پیگیری موثر افراد مبتلا

  • ارزیابی، درمان و مشاوره شرکای جنسی افرادی که به یک STD آلوده هستند

 

در آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون، آزمایش جدید تشخیص 9 پاتوژن اصلی عامل بیماری های مقاربتی با روش Multiplex PCR   انجام می شود


نویسندگان

دکتر محمدرضا عزیزی (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270