• آزمایش های هورمونی
  • آزمایش های عملکرد کلیه
  • آزمایش های عملکرد کبد
  • آزمایش های عملکرد قلب
  • آزمایش های تراکم استخوان
  • آزمایش فاکتور های خونی
  • آزمایش های باروری و ناباروری

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

لیست مطالب

  • مروری بر تست‌های رایج آزمایشگاهی در تشخیص سکته قلبی

     در موارد سکته قلبی، در کنار معاینات بالینی و مطالعات پاراکلینیکی از قبیل الکتروکاردیوگرام و موارد دیگر، نقش آزمایشگاه تشخیص طبّی در تشخیص، تائید و پیگیری سکته قلبی بی‌بدیل است. در این مقاله از سری آزمایش و آموزش مروری اجمالی بر برخی جنبه‌های بالینی سکته قلبی و در امتداد آن تشریح تست‌های رایج آزمایشگاهی مرتبط با سکته قلبی با هدف درک بهتر این تست‌ها خواهیم داشت.

  • دیگوکسین داروی بیماری های قلبی

    دیگوکسین دارو مصرفی برای درمان نارسایی قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب است. در نارسایی قلبی، سبب می شود قلب در خون رسانی به پا، دست، ریه ها و کبد دچار مشکل می شود، در نتیجه فرد دچار تورم، تنگی نفس و خستگی می شود.دیگوکسین برای کاهش علائم نارسایی قلبی تجویز می شود.

    این دارو به تقویت انقباضات قلب و پمپ کردن خون به قلب کمک می کند.  دیگوکسین همچنین کنترل ضربان قلب و آریتمی ها (ریتم های غیر طبیعی قلب) را نیز کنترل می کند، اما نارسایی قلبی یا آریتمی ها را درمان نمی کند. دیگوکسین می تواند به درمان علائم همراه با رژیم غذایی، ورزش و سایر داروها کمک کند.

  • تشخیص حمله قلبی و سندرم حاد کرونری

    قلب ارگان ​​عضلانی است که از طریق سیستم رگ ها و شریان ها خون را در سراسر بدن پمپ می کند. خون از ریه ها جاری می شود، جایی که اکسیژن را از طریق مویرگهای ریه به قلب منتقل می کند و سپس به بدن تزریق می شود و اکسیژن را به بافت ها منتقل می کند. خون از طریق رگها به قلب باز می گردد و دوباره به ریه ها پمپ می شود. به منظور انجام این وظایف، قلب نیاز به مقادیر زیادی اکسیژن دارد که از شبکه اختصاصی خود از رگ ها و شریان ها به دست می آورد.

  • سطح BNP  به چه منظور اندازه گیری می گردد؟

    آزمون پپتید ناتریورتیک مغزی (BNP) یک آزمایش خون است که سطح پروتئینی به نام BNP (Brain natriuretic peptide) را اندازه گیری می کند. BNP توسط قلب و رگ های خونی ساخته شده و زمانی که شخصی دچار نارسایی قلبی می گردد، سطح BNP در خون او بالاتر از حد طبیعی است. علت افزایش سطح BNP شامل اختلال عملکرد دیاستولیک، سندرم های حاد کرونری (بسیار حساس اما غیر اختصاصی)، فشار خون بالا با LVH، بیماری قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و آمبولی ریه، فشار خون ریوی، سپسیس، COPD یا هیپرتیروئیدی است.

  • فاکتورهای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی چیست؟

    گروهی از آزمایشات و فاکتورهای سلامتی وجود دارند که احتمال حمله یا سکته قلبی را در فرد مشخص می نمایند و درجه ریسک ابتلاء به این بیماری ها را نشان می دهند. در این مقاله به مهمترین شاخص های خطر ابتلا به بیماری های قلبی اشاره می شود.

  • آزمایش میوگلوبین برای تشخیص حملات قلبی

    میوگلبین یک پروتئین کوچک و جذب کننده اکسیژن است که در عضلات قلب و اسکلت یافت می شود. میوگلبین  باعث تسریع اکسیژن رسانی در سلولهای عضلانی می شود و  اجازه می دهد سلول ها انرژی لازم برای انقباض عضلانی را تولید کنند. هنگامی که عضله قلب یا اسکلتی دچار آسیب می شود، میوگلوبین به خون انتقال پیدا می کند. در عرض چند ساعت پس از آسیب میزان آن در خون افزایش می یابد.

  • ارتباط بین میلوپراکسیداز (MPO) و بیماری های قلبی عروقی

    میلوپراکسیداز (MPO)  یک آنزیم مشتق شده از لکوسیت هاست که می­تواند گونه­ های فعال اکسیدان را تولید کرده و به همین دلیل می­تواند با اکسیداسیون LDL باعث آسیب قلب و عروق شود. مکانیسم های احتمالی عملکرد MPO  در ارتباط با ایجاد بیماری قلبی-عروقی عبارتند از: 1- تحریک تبدیل لیپوپروتئین با چگالی کم  (LDL)  به شکل اکسیده آتروژنیک، 2- ایجاد تغییر در آپولیپوپروتیین A-1 ، 3- تولید لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL)) نا کارآمد (کاهش قابلیت انتقال معکوس کلسترول توسط HDL )، 4- اختلال عملکرد سلول های اندوتلیال، 5-ایجاد پلاک های آسیب پذیر، 6- اختلال عملکرد قلبی و 7-بازسازی غیر طبیعی بطن پس از انفارکتوس میوکارد (MI).

  • آزمایش کراتین کیناز (CK-MB) برای تشخیص بیماری های قلبی

    آنزیم CK شامل ایزوفرم های CK-M (ماهیچه ای) ، CK-B (مغزی) است که ایزو آنزیم های CK-MB،CK-BB و CK-MM را ایجاد می نماید. اندازه گیری CK-MB فاکتور مهمی در تشخیص ایسکمی میوکارد در انفارکتوس حاد میوکاردی یا میوکاردیتیس می باشد.CK-MB قابل جداسازی در خون در حدود 3 تا 8 ساعت پس از شروع علائم قلبی است و در مدت زمان طولانی قابل جداسازی می باشد.CK-MB همچنین در شرایط بالینی دیگری نظیر رابدومیولیز و سکته مغزی دیده می شود.در حوزه تشخیص آزمایشگاهی اندازه گیری توتال CK ، میوگلبولین و تروپونین T می تواند به تمایز این تصاویر بالینی کمک نماید. حساسیت تعیین CK-MB وابسته به زمان گرفتن نمونه می باشد.

  • آزمایش جدید تشخیص سکته قلبی (cMyc)

      انجام نوار قلبی می تواند سکته های قلبی عمده را مشخص کند اما سکته قلبی بسیار کوچک را نشان نمی دهد . فقط یک پروتئین موسوم به تروپونین قلبی که اکنون در آزمایش های خون استفاده می شود با سکته قلبی مرتبط است. اما دستکم چهار تا شش ساعت طول می کشد تا این پروتئین در جریان خون خود را نشان دهد. 

     پروتئین cMyBP-C پروتئین بزرگی است.این پروتئین می تواند اساس و پایه بر اندازه مولکولی بزرگ این پروتئین به تشخیص سریعتر در آزمایش خون کمک می کند. این آزمایشی جدید در کنار آزمایش های خون دیگر به تشخیص سکته قلبی کمک می کند.

  • نقش اتو انتی بادی ها در بیماری های قلبی

    به تازگی مشخص شده است که واکنش های خود ایمنی  می توانند نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی مانند میوکاردیت، سکته قلبی ، تب روماتیسمی و آترواسکلروزیس داشته باشند.  اتوآنتی بادی های قلبی (AHA)  با آنتی ژ نهای مختلفی نظیر پروتئین های سطحی ، رسپتورها و آنتی ژن های میتوکندریایی واکنش می دهند. 

  • تشخیص آسیب های قلبی با آزمایش تروپونین (Troponin Test)

    حمله قلبی به این معنی است که برخی از بافتهای عضلانی در قلب شما به شدت مجروح و یا از بین رفته ­اند. واژه پزشکی مرگ عضلات قلب، انفارکتوس میوکارد است. از آنجا که همیشه نمی توان تعیین کرد که آیا آسیب جدی وجود دارد و یا انفارکتوس، اصطلاح عمومی این بیماری سندرم حاد کرونری است (ACS). به طور معمول، حمله قلبی با احساس فشار سنگین یا درد در قفسه سینه شروع می شود، اغلب به گردن یا دست چپ گسترش می یابد. ممکن است در تنفس دچار مشکل شوید یا ممکن است احساس ضعف و عرق سرد کنید.

  • نقش VLDL-C در ایجاد بیماری آترواسکلروزیس

    طبق دستورالعمل برنامه آموزش ملی کلسترول مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، مطالعات گسترده­ایی وجود دارد که VLDL نقش مهمی در ایجاد  تَصَلُّبِ شَرایین یا آترواسکلروزیس (atherosclerosis) دارد، که در این بیماری پلاک ها بر دیواره های داخلی شریان های عروق کرونر ایجاد می شود، و این عروق را تنگ می کنند و جریان خون را محدود می کنند، که می تواند به بیماری قلبی منجر شود و خطر سکته را افزایش دهد.

  • کمبود کلسیم و خطر ابتلا به ایست قلبی

    خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلب در افرادی که سطح کلسیم کمی در خون خود دارند، بیشتر است.

  • سندرم متابولیک باعث بیماری های قلبی می شود.

    سندروم متابولیک اختلالی است که با افزایش وزن، افزایش چربی، قند و فشارخون همراه است. این اختلال از ریسک فاکتورهای مهم بیماری های قلبی- عروقی محسوب می شود که ازمهمترین عوامل مرگ ومیر در سطح جهان است.

  • اندازه گیری آپولیپوپروتئین ها در بیماری های قلبی

    آپولیپوپروتئین جزء پروتئینی مولکول لیپوپروتئین است که عملکرد اصلی آن انتقال چربی ها است. آپولیپوپروتئین ها نقش اصل یشان را در حفظ یکپارچگی  ساختاری وحلالیت لیپوپروتئینها ایفا نموده و نقشی در شناسایی گیرند ه های لیپوپروتئینی و تنظیم آنزیمهای  مشخصی در متابولیسم لیپوپروتئین ها دارند. آپولیپوپروتئین (APO-A APO-A1) پروتئین عمده در HDL را تشکیل می دهد.

     

  • آزمایش تشخیص بیماری هموسیستئینمی

    هموسیستئین یک اسید آمینه است که  از رژیم غذایی بدست نمی آید، بلکه ازسایر اسید آمینه ها ساخته می شود. ویتامین B6 ( پیریدوکسین )، B12 و اسید فولیک برای رخ دادن این واکنش مورد نیاز است. هموسیستئین در بدن به سیستئین و متیونین  تبدیل می شود ویتامین B6 وB12 این واکنش را تسهیل می کند.اگر هموسیستئین نتواند به سیستئین و یا  متیونین تبدیل شود میزانش  افزایش می یابد. سطح هموسیستئین بالا با حمله قلبی، سکته مغزی، تشکیل لخته خون و شاید توسعه بیماری آلزایمر در ارتباط باشد.

  • تشخیص بیماری قلبی با تست پلاک

    پلاک یک آزمایش دقیق و ارزشمند برای تشخیص مواردی از بیماران است که هیچ سابقه قبلی از بیماریهای قلبی و عروقی ندارند، ولی در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این تست برای پیش بینی ریسک بیماریهای قلبی عروقی  یا CVD (cardiovascular disease) و بیماری های عروق کرونر قلب و همچنین پیش بینی احتمال وقوع سکته های ایسکمیک انجام میشود. در مطالعات و کارآزمایی های بالینی گسترده ای نقش آزمایش PLAC در پیشگویی و تخمین احتمال وقوع CHD Coronary heart disease به اثبات رسیده است .

  • هموسیستِن ونقش آن در بروز بیماری های قلبی عروقی

    بیماریهای قلبی هنوز علت بسیاری از مرگ و میرها می باشد. اگرچه  کلسترول را بعنوان مهمترین عامل خطر ساز این بیماری ها می شناسند ولی در 71درصد افراد مبتلا به بیماریهای قلبی میزان کلسترول طبیعی می باشد.

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270