دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

غربالگری ژنتیکی پیش از تولد از طریق پاپ اسمیر

| تعداد بازدید : 6823

بخشی از DNA جنین توسط جفت در کانال اندوسرویکال آزاد می شود، در یک کارآزمایی جدید تلاش شده تا با استفاده از این ماده ژنتیکی به غربالگری پیش از تولد جنین پرداخته شود، تاکنون بر روی 20 نمونه متوالی کار شده که این اقدام زمینه ساز بهبود روش غربالگری پیش از تولد می باشد چراکه می تواند از هفته پنجم لقاح کارآیی داشته باشد.در صورتی این روش توسط یک مرجع معتبر همچون انجمن متخصصین زنان و زایمان امریکا تأیید گردد، به خوبی توسط پزشکان و بیماران پذیرفته خواهد شد.

 

غربالگری ژنتیکی پیش از تولد از طریق پاپ اسمیر

مقدمه 

سه روش غربالگری که اکنون به طور وسیع استفاده می شوند محدودیت های خاص خود را دارند؛ آمنیوسنتز و نمونه گیری از جفت CVS)) که تهاجمی و دیرهنگام )هفته 8 تا 20 یا بیشتر( بوده و در مورد آزمایش cDNA نمونه جنین کم می باشد.

تروفوبلاست هایی که جفت را ایجاد می کنند همان ژنومی را دارند که قرار است جنین داشته باشد، لذا بررسی DNA در پا پاپ اسمیر همان اطلاعاتی را به ما  بدهد که سایر روش های غربالگری فراهم می کنند، با این تفاوت که سهل الوصول تر و غیرتهاجمی است.علاوه بر این از نظر تکنیکی مشکل یافتن DNAجنین در میان انبوه فراوان مواد ژنتیک مادر وجود ندارد.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که می توان سلول های پرزهای جفتی را که در کانال اندوسرویکال رها می شوند، بررسی ژنوتایپ نمود.اخیراً محققین در دانشگاه دیترویت روشی را طراحی کرده اند که می تواند بیشتر DNA  مادر را در کانال اندوسرویکال جدا نماید. جداسازی اولیه TRIC Trophoblast Retrieval Isolation from Cervخوانده می شود.

در این روش از anti-HLA-G که با نانوذرات مغناطیسی پوشیده شده اند استفاده می شود که این مجموعه قادر به جذب HLA-Gاست.HLA-G یک آنتی ژن ویژه سلو لهای تروفوبلاست و جفت است، سپس این سلو لها بر روی لام فیکس شده و هسته آن ها از مواد مربوط به DNA مادر جدا می شود. درنهایت هسته تروفوبلاست ها لیز شده و DNA جنین جهت انجام آزمایش آزاد می گردد.این روش میانبری مستقیم است که در لام پاپ اسمیر مواد ژنتیکی جنین را به اندازه ای که برای توالی یابی next-generation کافی باشد فراهم می سازد، بطوریکه در هفته پنجم لقاح بتوان عمل غربالگری را انجام داد.

 

محققین 20 نمونه را در هفته 5 تا 19 مورد بررسی قرار دادند. با رنگ آمیزی β-HCG سلول های جنین مشخص گردید و با تکنیک FISHکروموزوم های X و Y شناسایی شدند.تمام 20 نمونه جنین با نمونه های جفت منطبق بودند که نشانگر تمایز بالای مواد ژنتیکی جنین از مادر می باشد. متوسط جزء DNA جنین ±6/5 %92/2بود که حداقل آلودگی با DNA مادر را نشان می داد، درحالی که نسبت DNAجنین در خون مادر در هفته 10 لقاح حدود 4 تا 10 درصد می باشد.

غربالگری از روی پاپ اسمیر مزایای بالقوه زیادی دارد، توده بدنی فرد برخلاف برخی روش های دیگر تأثیری در نتیجه آزمایش ندارد،غیرتهاجمی است و زودتر از سایر روش ها نتیجه را مشخص می کند، انجام آن ساده تر است وچون در بستر یک روش موجود استفاده می شود از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

از محدودیت های این روش مقدار کم نمونه های مورد آزمایش را می توان نام برد. محدودیت دیگر وجود mosaicismدر جفت است که ممکن است خود را به صورت نتیجه مثبت یا منفی کاذب نشان دهد. این پدیده چندان شناخته شده نیست و ممکن است در همه روشهای دیگر هم خود را نشان دهد.

انتظار می رود که با بررسی این روش در تعداد بیشتری از نمونه ها اعتبار آن مشخص گردد و در صورتی که توسط یک مرجع ذیصلاح تأیید شود قطعاً به سرعت مورد استقبال قرار خواهدگرفت.


نویسنده

به کوشش مرکز آموزش های تخصصی آزمایشگاه اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270