دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات

| تعداد بازدید : 13224

 سرطان پروستات در حال حاضر پس از سرطان ریه و روده شایعترین نوع سرطان در مردان است. این بیماری در مراحل اولیه اغلب بدون علائم عمومی مانند لاغری و بی اشتهائی می باشد و به ندرت بطور موضعی علامت میدهد .

phi یک آزمایش خون جدید است که نتایج آن بصورت نمره یا نمرهphi می باشد. این نمره اطلاعاتی دقیق ودرستی درمورد اینکه با وجود سطح بالای PSA امکان پیدا کردن سرطان پروستات با بیوپسی وجود دارد یا خیر.

تشخیص زود هنگام  سرطان پروستات

سرطان پروستات 

اغلب موارد سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات  از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری) ، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص قطعی سرطان پروستات به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای ۶۰ تا ۶۵ سال کم تر از ۴ ng/ml می باشد ولی این مقدارمحل اختلاف است و برای افراد جوان تر از ۶۰ تا ۶۵ سال برای کشف ۹۵ درصد سرطان ها، این میزان کمتر از ۲٫۵ می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

استاتین ها ( داروهایی که جهت کاهش کلسترول خون مصرف می شوند)، چاقی، درمان های هورمونی، رادیوتراپی و جراحی بزرگی خوش خیم پروستات و مصرف طولانی مدت قرص فیناستراید ۵ میلی گرمی منجر به کاهش سطح خونی PSA می شود.

۲۵% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص قطعی و اثبات سرطان پروستات بایستی بیوپسی انجام شود.

 

آزمایش تشخیص سرطان پروستات 

آزمایشphi  یک آزمایش خون جدید است که نتایج آن به صورت نمره یا نمرهphi می باشد.

  1. یک آزمایش خون ساده و غیر تهاجمی است.
  2. سه برابر بیشتر از آزمایش PSAبرای پروستات اختصاصیاست.
  3. یک ابزار برای کاهش بیوپسی های منفی و ایجاد اطمینان بیشتر برای تصمیم به انجام بیوپسی 

 

قدرت ازمایش :phi

 Phi ترکیبی قدرتمند از سنجش سه بکمن کولتر می باشد: 

1- دسترسی به Hybritech PSA     2- دسترسی به Hybritech free PSA    3- دسترسی به Hybritech p2PSA

آزمایش جدید سنجش p2PSA به طور اختصاصی[-2]proPSA را اندازه گیری می کند . [-2]proPSA بیومارکری است ازایزوفرم  Free PSAکه بعنوان  شکلی از سرطان پروستات یافت شده در عصاره تومورها مشخص شده است . نتایج آزمایش p2PSA با نتایج آزمایشهای PSA و free PSAترکیب می شود و بوسیله یک الگوریتم در سیستم دسترسی بکمن کولتر احتمال وجود یک سرطان پروستات را محاسبه می کند .

مطالعات نشان داده است هنگامی که مقدار p2PSA با مقدار های Hybritech PSA و Hybritech free PSA ترکیب می شود نتایج شاخ نشان میدهد که نرخ تشخیص اختصاصی بالینی سرطان پروستات نسبت به آزمایش PSA به طور کارآمدی بهبود یافته است .

Phi سه برابر بهتر از آزمایش PSA  :

با استفاده از نتایج آزمایشات چندین مرکز بالینی آینده نگر دریافتند که آزمایش Phi اختصاصیت بالینی بیشتری نسبت به آزمایش PSA  در تشخیص سرطان پروستات دارد. نتایج آزمایش  Phi برای تشخیص سرطان پروستات از شرایط پروستاتیک خوش خیم درمردانی که 50 سال سن یا بیشتر دارند با نتایج Total PAS بین رنج  10 – 2 ng/L   و نتایج DRE منفی استفاده می شود .

تشخیص بهتر برای کاهش بیوپسی منفی :

آزمایش  PSA  بطور گسترده ای ابزار غربالگری برای سرطان پروستات است . هرچند با اختصاصیت محدود PSA   به ابزاری دقیق تر برای غربالگری سرطان پروستات نیاز است که باکشف آزمایش Phi این ابزار یافت شده است .

اختصاصیت بیشتر و کارآمد Phi به این معنی است که با احتمال بیشتری بیمارانی که واقعا نیاز به بیوپسی دارند را تشخیص می دهد و اجازه می دهد که تعداد بیوپسی های پروستات که برای سرطان پروستات منفی گزارش می شوند را کاهش دهد.

نمره Phi چیست ؟

جدول زیر اطلاعات بالینی آنالیز شده است که احتمال اینکه هر بیمار بر اساس نتایج Phi دارای سرطان پروستات قابل تشخیص باشد را تخمین میزند ، زمانی که مریض دارای مقدار PSA بین 4 and 10 ng/mL  باشد .


نویسنده

به کوشش مرکز آموزش های تخصصی آزمایشگاه اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270