دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

چگونه سرطان سینه را ضربه فنی کنیم؟

| تعداد بازدید : 6005

سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی است. طبق آمار به دست آمده،سالانه تقریبا 10 هزار خانم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، در آقایان نیزسرطان پستان به میزان یک صدم خانم‌ها مشاهده شده است که برابر نرم بین المللی است. سالانه،در کل کشور 92 هزار نفر به سرطان‌های مختلف مبتلا می‌شوند .در حدود هفت در صد از سرطان‌ها وراثتی است و 93 در صد باقیمانده از تاثیرات عوامل سرطان زای محیطی نشات می‌گیرد. به طور کلی سن افراد مبتلا به سرطان پستان در خانم‌های ایرانی پایین‌تر ازنرم جهانی است.
 

چگونه سرطان سینه را ضربه فنی کنیم؟

علائم سرطان سینه

درد، التهاب، تورم، قرمزی، زخم، فرو رفتگی نوک سینه،ترشحات غیر عادی و تغییر شکل پستان از علائم شایع سرطان پستان به شمار می‌روند.

 

عوامل بروز سرطان سینه 

 10عامل در ایجاد سرطان تاثیر گذار هستند، که 7 مورد آن قابل کنترل است و سه مورد دیگر از کنترل ما خارج می‌باشند. بیش از 200 نوع بافت‌های سرطانی داریم که هر کدام درمان خاص خودش را دارد.
فاکتورهای تاثیرگذاری که در ایجاد سرطان‌ها قابل کنترل هستند، عبارتند از:

1- دخانیات که شامل سیگار و قلیان می‌شود.در دود آنها4000 مواد شیمیایی وجود دارد که70 تا از آنها را بر اساس شواهد علمی، سرطان زا هستند. مصرف مستمر دخانیات باعث رشد 11 نوع از سرطان‌ها در بدن می‌شود.

2- استفاده از مشروبات الکلی

3-نوع تغذیه نیز در ایجاد سرطان موثر است و افراد با کنترل برنامه غذایی و کم کردن مصرف گوشت قرمز و استفاده از غذاهای حاوی فیبر مثل کاهو، اسفناج، نان‌جو به جای نان گندم، میوه جات و سبزیجات، جایگزین کردن کشمش و خرما به جای شکر می‌توانند از بروز تعدادی از سرطان‌ها پیشگیری کرده و استفاده مکرر از فست فودها نیز عامل افزایش ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان دستگاه گوارش، مثل: مری، معده وروده بزرگ هستند.

4- عفونت‌ها نیز یکی دیگر از عوامل ابتلا به سرطان می‌باشند زیرا برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها اگر به موقع درمان نشوند باعث ابتلا به سرطان خواهند شد.

5-اشعه رادیواکتیو و اشعه ماورای بنفش نور خورشید

6-کلیه محصولاتی که از مشتقات نفت تهیه شده اند مانند بنزین، پلاستیک، لاستیک وغیره. ما در طبیعت یکصد هزار عناصر شیمیایی داریم که در حال حاضر 400 نوع آن در تست‌هایی که انجام شده سرطانزا هستند، مانند،آرسنیک، بنزن، کادمیوم، کرومیوم، آزبست، سیلیس و نیتروزآمین. همچنین امکان دارد با تلاش محققان در آینده بر تعداد آنها افزوده شود،

7-آلودگی هوا که شامل دود ماشین‌ها و کارخانه‌ها وسیستم‌های گرمایشی می‌باشد. آلاینده‌هایی مانند دی اکسید گوگرد، دی اکسیدنیتروژن، مونو اکسید کربن و اوزن هستند که در تولید سرطان‌های ریه، پوست و خون نقش بازی می‌کنند.

 یکی از عواملی که نمی‌توان برای ابتلا به سرطان آن را کنترل کرد" بالا رفتن سن" است. سن بالا شانس ابتلا به سرطان را بالاتر می‌برد. به گونه ای که طبق آمار به دست آمده 80 درصد بیماران مبتلا به سرطان بالای 60 سال هستند. 2- "سیستم ایمنی ضعیف"هم یکی دیگر از فاکتورهایی است که شانس ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و افرادی که به بیماری مختلف دچار شده و سیستم ایمنی‌اش ضعیف شده باشد درصد ابتلا به سرطان در آنها بالا خواهد رفت، 3 - آخرین عامل" وراثت" است. سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان پستان را پنج برابر افزایش خواهد داد و به طور کلی کسانی که یکی از اقوام نزدیک آنها به سرطان مبتلا هستند، 30 درصد احتمال ابتلا به سرطان در آنها افزایش می‌یابد. 

 

پیشگیری از سرطان سینه

 برای پیشگیری از ابتلا به سرطان برخی نکات را باید رعایت کنیم که عبارتند از تقویت سیستم ایمنی، تغذیه سالم، وزن مطلوب، ورزش، اجتناب از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، مدیریت استرس‌های زندگی زیرا به طور غیر مستقیم تحقیقات نشان داده است که استرس با ایجاد سرطان ارتباط دارد.
این پژوهشگر ارشد در زمینه سرطان شناسی و ژنتیک مولکولی در پاسخ به این سوال که مسیر درمانی برای تشخیص سرطان پستان چگونه است، اظهار کرد : مسیر درمانی برای تشخیص سرطان پستان در خانم‌ها بدین گونه است که در ابتدا برای خانم‌هایی که احتمال ابتلا به سرطان در آنها وجود دارد پزشک معاینات شخصی و انجام ماموگرافی را توصیه می‌کند و سپس در صورت نیاز برای بررسی دقیق‌تراحتیاج به انجام MRIاست و در صورتی که توده مشاهده شد برای خوش خیم و یا بدخیم بودن، از آن باید نمونه برداری شود و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود و بعد از 3 تا 4 روز آزمایشگاه گزارش می‌دهد که توده سرطانی است یا خیر.اگر سرطانی بود در چه مرحله‌ای قرار دارد و براساس آن اطلاعات، پزشک معالج مراحل درمان را برنامه ریزی می‌کند که متشکل از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون تراپی است.

 

درمان مراحل مختلف سرطان سینه


مرحله نخست آن کاملا قابل درمان است و مراحل دوم و سوم آن کلینیکی است و بیماری یک مقداری پیشرفت کرده است که باید تحت درمان‌های خاص قرار گیرد اما مرحله چهارم زمانی است که بیماری خیلی پیشرفت کرده است و به بافت‌های دیگر متاستاز یا گسترده شده است ودرمان بیماررا مشکل می‌کند.
با توجه به اینکه سرطان پستان معمولا در سنین بالا مشاهده می‌شود لذا غربالگری در جهت تشخیص زود رس و پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است. زیرا تشخیص زودهنگام، ضمانت بهبود فرد می‌باشد و بیمار زودتر به حالت طبیعی برمی گردد. 
در صورتی که سرطان پستان به غدد لنفاوی و بافت‌های دیگر گسترش پیدا کند مراحل درمان را سخت‌تر خواهد کرد. مراقبت‌های ویژه در هنگام درمان و پس از درمان مانند مشاوره‌های روانشناسی با بیمار و خانواده و تغذیه سالم و مقوی حایز اهمیت است.
بیماری سرطان در همه کشورهای جهان وجود دارد ولی در دهه گذشته در ایران این بیماری طبق آمار به دست آمده روند صعودی را طی کرده که به بررسی و توجه سریع و خاص خود نیاز مبرم دارد. 
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اگر در اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی بکوشیم. در حدود 40 در صد از میزان سرطان‌ها کاهش می‌یابد که این از لحاظ اقتصادی برای شبکه بهداشت و بیمار، و همچنین هزینه‌های روح و روانی خانواده بیمار نکته قابل توجهی است.آگاهی مردم نسبت به پیشگیری از بیماری‌ها، بخصوص سرطان، فقط از طریق آموزش مستمر همگانی در سطح کشور میسر است.


نویسندگان

فیروزه ربیعی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270