دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آشنایی با بیماری های کلیوی

| تعداد بازدید : 7432

بیماری­های حاد و مزمن کلیوی از مشکلات سلامت عمومی در جهان هستند. مرحله­ نهایی بیماری کلیوی(ESRD) End stage renal Disease اشاره به پنجمین مرحله بیماری­های مزمن کلیوی(CKD)chronic kidney diseases دارد که میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR)Glomerular filtration rate به میزان 15 میلی لیتر در دقیقه کاهش پیدا کرده و سموم در بدن این بیماران تجمع پیدا می­کند، به­ طوری که عوارض ناشی از آن مشخص می­گردد و فعالیت­های روزانه فرد، رژیم غذایی و هموستاز آب و الکترولیت­ها دچار اختلال می­گردد. در این افراد آمار مرگ و میر افزایش می­یابد و فرد را نیازمند جایگزینی برای کلیه می­کند.

آشنایی با بیماری های کلیوی

نارسایی مزمن کلیوی(CKD)

نارسایی مزمن کلیه یا مرحله انتهایی بیماری کلیوی یک بیماری پیش رونده و غیر قابل برگشت است که در طی آن عملکرد کلیه­ها دچار اختلال می­شود. این اختلال باعث کاهش دفع مواد محلول خاص توسط کلیه می­شود و در مایعات بدن باعث ایجاد وضعیت خطرناک و کشنده­ای به نام اورمی می­گردد. جهت  جلوگیری از ایجاد وضعیت اورمی در بدن افرادی که به این حالت دچار می­شوند عمل دیالیز صورت می­گیرد. در این حالت کاهش مواد محلول از خون به صورت مصنوعی و توسط دستگاه دیالیز صورت می­گیرد.

 

پاتوژنز

بیماری دارای 5 مرحله است.(برای مرحله بندی تعیین   GFRضروری است) که درمراحل اول و دوم آن معمولا نشانه­ای از کاهش GFR وجود ندارد اما ممکن است نشانه­هایی از بیماری زمینه­ای کلیه وجود داشته باشد(ادم در بیمار مبتلا به سندرم نفروتوکسیک). اگر افت GFR در مراحل 1و2 وجود داشته باشد در مرحله 3 و4  پیشرفت کرده و عوارض بالینی و آزمایشگاهی CKDبرجسته می­شوند. تقریبا تمامی دستگاهها درگیر می­شوند اما مشهودترین عوارض شامل کم خونی و خستگی زودرس کاهش اشتها و سوء تغذیه پیشرونده، اختلال در تعادل آب و الکترولیتها و... است. اگر بیماری تا مرحله 5 پیشرفت کند تجمع سموم به اندازه­ای می­رسد که بیمار اختلال قابل توجهی در تندرستی، وضعیت تغذیه­ای و فعالیتهای روزمره خود تجربه می­کند که حاصل سندرم اورمیک است. این حالت می­تواند منجر به مرگ شود مگر اینکه درمان جایگزین کلیه(دیالیز یا پیوند) انجام شود.

علائم اورمی در نارسایی مزمن کلیه

تجمع صدها نوع ماده سمی در ایجاد این سندرم دخیل هستند این مواد شامل ترکیبات محلول در آب، آبگریز، متصل به پروتئین و باردار و غیر باردار هستند. اعمال متابولیک و اندوکرین که در حالت طبیعی توسط کلیه ­ها انجام می­شوند نیز مختل می­شوند و این موضوع منجر به کم خونی، سوء تغذیه و متابولیسم غیر طبیعی کربوهیدرات­ها، چربی­ها و پروتئین­ ها می­شود. سطوح پلاسمایی بسیاری از هورمون­ها تغییر می­کند که نتیجه ­ای است از احتباس ادراری کاهش تخریب و تنظیم غیر طبیعی این هورمون­ها است.

 

تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی CKD

اختلالات الکترولیتی به­صورت هایپر ناترمی، هایپرکالمی، هایپرفسفاتمی و احتباس حجم بروز می­کنند. سایر تظاهرات شامل رنگ پریدگی، خارش، اکیموز، خستگی، سندرم پاهای بیقرار(عوارض عصبی عضلانی) سردرد، اختلال عملکرد ذهنی لتارژی، تشنج و کما می­باشند. بیماران در مراحل پیشرفته دچار بیماری­های قلبی عروقی (نارسایی قلبی،بیماری ایسکمیک قلبی،هایپرتروفی بطن چپ و هایپر تانسیون) و کم خونی، افزایش استعداد به عفونت و... می­شوند. 

 

راه­های درمانی بیماری­های مزمن کلیوی

بسته به این که بیمار در کدام مرحله از نارسایی مزمن کلیه باشد از درمان ساده با تجویز یک سری از داروها و رعایت رژیم غذایی خاص، تا دیالیز و پیوند کلیه استفاده می­شود.

روش­های درمان نارسایی مزمن کلیه عبارتند از:

  • دیالیز

  • پیوند کلیه

 

منابع:

Akmal M, Perkins S, Kasim SE, Oh HY, Smogorzewski M, Massry SG. 1993. Verapamilprevents chronic renal failure-induced abnormalities in lipid metabolism. Am J Kidney Dis. 22(1):158-63.

Albert C.M, Jing M, Rifai N. 2002. Prospective study of C-reactive protein,homocysteine and plasma lipid levels as predictors of sudden cardiac death, Circulation. 105(22). p: 2595-2599.

Canaves J, Herrlinger S, Pruy A. 1999. Inflammation enhances cardiovascular risk and mortality in hemodialysis patients. Kidney International 55:648–658.

 


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270