دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

انواع سرطان سینه و چشم انداز درمانی

| تعداد بازدید : 43136

سرطان سینه یک بیماری منفرد نبوده و درواقع گروهی از بیماری ها محسوب می شود. تشخیص نوع سرطان سینه جهت تعیین رفتار سرطان و نیز نوع درمان مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. زمانی که سرطان سینه در شخصی تشخیص داده شود، نوع آن توسط پزشک معین می شود. پس از انجام بیوپسی از بافت سینه، بررسی های مربوط به حضور گیرنده های هورمونی (HR) و نیز حضور Human Epidermal Growth Factor 2(HER2) انجام می شود. نوع تومور و بهترین نوع درمان نیز با تعیین نوع و گروه سرطان توسط پزشک مشخص می گردد.

انواع سرطان سینه و چشم انداز درمانی

انواع سرطان های سینه عبارتند از:

  • گیرنده اندوکرین- مثبت (گیرنده های استروژن یا پروژسترون)

  • HER2  مثبت

  • مثبت سه گانه: مثبت برای گیرنده ای استروژن، پروژسترون و HER2

  • منفی سه گانه: منفی برای گیرنده ای استروژن، پروژسترون و HER2

برای تمام گروه های یاد شده جراحی و پرتودرمانی جزء درمان های ممکن به شمار می آیند اما سایر درمان ها مانند شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان هدفمند در گروه های مختلف متفاوت بوده و ویژه هر گروه می باشد.

 

سرطان سینه از نوع گیرنده هورمون مثبت:

در حدود 80% از سرطان های سینه از نوع ER مثبت هستند. این به این معناست که سلول های سرطانی در پاسخ به هورمون استروژن رشد می کنند. در حدود 65% از آن ها نیز از نوع PR مثبت بوده که به معنای رشد سلول ها در پاسخ به هورمون پروژسترون است.

اگر سلول های سرطان سینه دارای تعداد قابل توجهی از گیرنده های استروژن و یا پروژسترون باشد این نوع سرطان از نوع هورمون مثبت در نظر گرفته می شود.

تومورهای استروژن/پروژسترون مثبت عموما به هورمون درمانی پاسخ مثبت می دهند که این درمان پس از جراحی، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی انجام می شود. این نوع درمان به جلوگیری از بازگشت سرطان به وسیله مسدود کردن گیرنده های استروژن کمک می کند. عملکرد این داروها به یکی از روش های زیر است:

  • داروی Tamoxifen (Nolvadex, Soltamox) سبب توقف سرطان به وسیله بلوکه کردن گیرنده های هورمونی و جلوگیری از اتصال هورمون به گیرنده مربوطه می شود. این روش گاهی تا 5 سال پس از درمان اولیه سرطان سینه به طول می انجامد.

  • گروه دیگری از داروهای موسوم به مهارکننده های aromatase سبب مهار تولید استروژن می شود. این گروه از داروها عبارتند از anastrozole (Arimidex), exemestane (Aromasin), and letrozole (Femara) .این گروه از داروها تنها در زنان یائسه مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مهارکننده های CDK4/6 به نام (palbociclib (Ibrance و ribociclib (Kisqali)   گاهی به همراه مهارکننده های آروماتاز در زنانی با شرایط ویژه که دارای انواع پیشرفته سرطان و نیز یائسه هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سرطان سینه از نوع HER2 مثبت:

در حدود 20% از موارد سرطان های سینه، سلول ها به میزان زیادی پروتئینHER2 تولید می کنند. این نوع سرطان تهاجمی بوده و به سرعت رشد می کنند.

در زنان مبتلا به این نوع سرطان داروی Trastuzumab (Herceptin) سبب کاهش شدید خطر بازگشت سرطان می شود. در این افراد که سرطان به سایر نواحی بدن نیز انتشار یافته است درمان با Herceptin به عنوان درمانی استاندارد به همراه شیمی درمانی پس از جراحی انجام می شود. این درمان به علاوه برای مراحل اولیه سرطان نیز قابل استفاده است. در این روش خطر اندک آسیب ریه و قلب نیز دیده می شود.

  • داروی دیگری به نام Lapatinib (Tykerb) در صورت عدم پاسخگویی به Herceptin می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. Ado-trastuzumab emtansine (Kadcyla) پس از درمان با Herceptin و یک داروی شیمی درمانی به نام taxanes می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

  •  (Perjeta) Pertuzumab   به همراه Herceptin و سایر انواع داروهای شیمی درمانی می تواند در انواع پیشرفته سرطان سینه مورد استفاده قرار بگیرد. این ترکیب به علاوه می تواند پیش از جراحی در مراحل اولیه سرطان سینه نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

سرطان سینه HER2 مثبت چیست؟

سرطان سینه یک بیماری تنها نبوده و درواقع گروهی از بیماری ها محسوب می شود. با تشخیص سرطان سینه نوع آن نیز جهت تعیین رفتار سرطان و نیز نوع درمان مناسب آن مورد نظر می باشد.

پس از انجام بیوپسی از بافت سینه، بررسی های مربوط به حضور گیرنده های هورمونی (HR) و نیز حضور Human Epidermal Growth Factor 2(HER2) انجام می شود. هر یک از این ها می تواند در رشد و گسترش سرطان سینه موثر باشد.

در برخی از نتایج پاتولوژی HER2 به عنوان HER2/neu و یا ERBB2 (Erb-B2 receptor tyrosine kinase 2) گزارش می شود. گیرنده های هورمونی به عنوان گیرنده های استروژن (ER) و یا گیرنده پروژسترون (PR) شناخته می شوند. HER2 ژنی است که پروتئین و یا گیرنده HER2 را رمز و تولید می کند. این ژن ها سبب کنترل رشد و ترمیم سلول های بافت سینه می شوند. بیان بیش از حد این ژن سبب تقسیم غیرقابل کنترل سلول های بافت سینه می شود.  سرطان های سینه HER2 مثبت نسبت به سرطان های نوع HER2 منفی بسیار تهاجمی بوده و به موازات درجه و مرحله سرطان، میزان HR و HER2 نیز به تعیین روش درمانی کمک می کند.

 

 

نرخ بقاء چیست؟

در حال حاضر بررسی مشخصی به منظور تعیین نرخ بقاء برای سرطان های HER2 مثبت وجود ندارد. مطالعات کنونی در رابطه با نرخ بقاء از تمام انواع سرطان ها می باشد. نرخ بقاء ارائه شده توسط انجمن سرطان آمریکا در رابطه با تمام انواع سرطان ها به شرح زیر می باشد:

  • استیج 0 یا 1 که به سرطان محلی یا غیر متاستاتیک معروف است: نزدیک به 100%

  • استیج 2: 93%

  • استیج 3: 73%

  • استیج 4 که به عنوان سرطان متاستاتیک شناخته می شود: 22%

خاطر نشان می شود که آمار بالا مربوط به افرادی است که در گذشته مبتلا به سرطان شده اند اما با گذشت زمان نوع و روش های درمانی جدید با سرعت تکامل یافته و در حال استفاده هستند.

 

برای تعیین دورنمای بیماری، پزشک بایستی عوامل متعددی را در نظر بگیرد که شامل موارد زیر نیز باشند:

  • مرحله بیماری در زمان تشخیص: اگر چنانچه در زمان تشخیص سرطان در مراحل اولیه بوده و دچار متاستاز نشده باشد درمان آسان تری خواهد داشت.

  • اندازه و درجه تومورهای اولیه: میزان تهاجم تومور را تعیین می کنند.

  • درگیری غدد لنفاوی: سلول های سرطانی به کمک سیستم لنفاوی قابلیت انتقال به سایر بافت های بدن را دارند.

  • وضعیت HR و HER2: درمان های هدفمند می تواند به منظور مقابله با سرطان های HR مثبت و HER2 مثبت مورد استفاده قرار بگیرند.

  • وضعیت کلی سلامت: سایر مشکلات سیستمی می تواند درمان را با اختلال و پیچیدگی مواجه نماید.

  • پاسخ به درمان: بسیار مشکل است که از قبل پیش بینی کنیم آیا روش درمانی خاصی موثر واقع خواهد شد یا منجر به تولید عوارض جانبی وسیع می شود.

  • زنان جوان و زنان بالای 60 سال دارای چشم انداز نامساعدتری نسبت به مبتلایان با سن متوسط به استثنای افراد دارای درجه 3بیماری هستند.

تخمین زده می شود در سال 2017 حدود 40,000 زن در اثر سرطان سینه در ایالات متحده فوت می کنند.

 

شیوع:

میزان شیوع سرطان سینه HER2 مثبت چه قدر است؟

حدودا 12% از زنان ساکن ایالات متحده به سرطان سینه تهاجمی مبتلا می شوند. هر شخصی حتی مردان نیز می توانند به سرطان سینه HER2 مثبت مبتلا شوند. اما شیوع آن در زنان جوان تر بیشتر بوده و HER2 مثبت حدود 20% از کل سرطان ها را شامل می شود.

 

رخداد مجدد (عود):

آیا سرطان سینه HER2 مثبت می تواند مجددا عود کند؟

سرطان سینه HER2 مثبت یکی از انواع بسیار تهاجمی سرطان بوده و احتمال عود مجدد آن بسیار بالاست. عود مجدد در هر زمانی می تواند رخ دهد اما معمولا در طول 5 سال پس از درمان اتفاق می افتد. امروزه احتمال عود مجدد در مقایسه با گذشته به سبب ایجاد روش های درمانی هدفمند بسیار اندک است.

اگر سرطان از نوع  HR مثبت باشد احتمال عود به کمک هورمون درمانی بسیار پایین است. وضعیت HR و HER2 در سرطان می تواند تغییر کند به این معنا که پس از عود مجدد بیماری، نمونه های جدید تومور باید از نظر این دو فاکتور بررسی شده و شیوه درمانی مناسب انتخاب شود.

 

درمان:

کدام روش های درمانی در حال حاضر در دسترس است؟

روش های درمانی می تواند ترکیبی از روش های زیر باشد:

  • جراحی

  • شیمی درمانی

  • پرتو درمانی

  • درمان هدفمند

اندازه، مکان و تعداد تومور ها می تواند تعیین کننده نوع روش جراحی ( با حفظ بافت سینه/ برداشت کلی بافت) و نیز برداشت غدد لنفاوی باشد.

پرتو درمانی می تواند تمام سلول های سرطانی باقی مانده پس از جراحی را از بین ببرد. شیمی درمانی نوعی درمان سیستمیک است. شیمی درمانی می تواند تمامی سلول های سرطانی در تمام بخش های بدن از بین ببرد.

سرطان سینه HER2 مثبت عموما به شیمی درمانی پاسخ می دهد. سرطان سینه HER2 می تواند  HRمثبت نیز باشد بنابراین هورمون درمانی نیز می تواند به عنوان یک روش درمانی موثر در نظر گرفته شود.

 

درمان های هدفمند برای سرطان های HER2 مثبت شامل گروه های زیر هستند:

  • سبب ممانعت سلول ها از دریافت سیگنال های شیمیایی تحریک کننده رشد می شود. مطالعه سال 2014 با مشارکت بیش از 4000 زن مبتلا نشان داده است که افزودن این دارو به مجموعه شیمی درمانی (paclitaxel after doxorubicin and cyclophosphamide) در مراحل اولیه سرطان سینه HER2 مثبت می تواند سبب کاهش شدید گسترش بیماری و عدم عود مجدد می شود.

نرخ نجات از بیماری از 75.5% با شیمی درمانی به 84% با ترکیب شیمی درمانی و trastuzumab افزایش یافته است. احتمال عود مجدد بیماری نیز به این روش کاهش یافته به طوری که نرخ افراد سالم درمان شده طی 10 سال از 62.2% به 73.7% افزایش یافته است.

  •  داروی trastuzumab را با داروی شیمی درمانی به نام emtansine ترکیب می کند. Trastuzumab سبب انتقال مستقیم و موثر emtansine به سلول های سرطانی می شود. این روش سبب کاهش تومور ها و افزایش نرخ نجات در افراد می شود.

  • دارای مکانیسم عمل مشابه Trastuzumab بوده اما این دارو به نواحی متفاوتی از HER2 اتصال می یابد.

  •  سبب بلوکه کردن عملکرد پروتئین های محرک رشد غیرقابل کنترل سلول می شود و نیز سبب تاخیر تهاجم سلول های سرطانی در صورت مقاومت به Trastuzumab می شود.

 

دورنما

دورنمای این بیماری چیست؟

به محض اتمام درمان سرطان سینه غیرمتاستاتیک، باید علائم بروز مجدد بیماری مورد بررسی قرار بگیرد. بسیاری از عوارض درمان می تواند با گذشت زمان بهبود یابد اما برخی نیز به صورت دائمی باقی می مانند. سرطان سینه متاستاتیک غیرقابل درمان در نظر گرفته می شود اما روش های درمانی تا زمانی که مقاومت ایجاد نشود قابل انجام هستند. در صورت ایجاد مقاومت نیز می توان روش درمانی را تغییر داد.

بر طبق آمار بیش از 3.1 میلیون زن مبتلا به سرطان سینه دارای سابقه سرطان سینه هستند. چشم انداز این بیماری برای هر فرد متفاوت است. پیشرفت های حاصله در درمان های هدفمند می تواند سبب افزایش دورنما و نیز بهبود وضعیت درجه پایین سرطان و نیز سرطان های متاستاتیک شود.

 

References

https://www.healthline.com/health/breast-cancer/her2-positive-survival-rates-statistics

https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/understanding-a-breast-cancer-diagnosis/breast-cancer-her2-status.htmlش


نویسندگان

دکتر محمد کاظمی، نرگس شاهسونی ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270