دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

| تعداد بازدید : 44616

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری مرتبط با عدم تعادل هورمون ها است که بر زنان تاثیر می گذارد. اگر چه علت اصلی PCOS شناخته شده نیست و یا به خوبی درک نشده است ولی اعتقاد بر این است که عدم تعادل هورمون های جنسی و مقاومت در برابر اثرات انسولین مشکل اصلی این بیماری است  که در نهایت به یک گروه مشخصی از نشانه ها، علائم و عوارض مانند موهای بیش از حد صورت و بدن، قاعدگی نامنظم ، ناباروری و مقاومت به انسولین منجر می شود.

 آزمایش تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک  (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS )

PCOS شایع ترین اختلال هورمونی در زنان است و یکی از علل عمده ناباروری است که حدود 5 تا 10 درصد از زنان در سن بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط می تواند از سن 11 سالگی دختران را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجا که نشانه ها و علائم اغلب به صورت غیر مرتبط و معیارهای تشخیصی هنوز مشخص نیست، اکثرا این بیماری در زنان تا 20 تا30 سالگی تشخیص داده نمی شوند.

گرچه معیارهای تشخیص هنوز روشن نیست، زنان معمولا حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشند PCOS  تشخیص داده می شوند:

  • تولید بیش از حد هورمون های مردانه (آندروژن ها)

  •  تخمک گذاری بدون آزاد شدن سلول تخم

تخمدان پلی کیستیک - پلی کیستیک به معنای "کیست های بسیار" است. یکی از ویژگی های اصلی PCOS این است که تخمک ها از تخمدان های زن آزاد نمی شوند. در عوض، مایع در اطراف تخم ها تشکیل می شود، تشکیل کیسه ها (کیست ها) اگرچه این ویژگی منشا نام اختلال است، اما نه همه زنان مبتلا به PCOS، تخمدان پلی کیستیک ندارند.

 

عدم تعادل هورمونها در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS )

"هورمونهای مردانه"، آندروژنها به طور معمول توسط تخمدان و غده فوق کلیوی تولید میشوند.  با این حال، هنگامی که حتی یکی از هورمونهای مردانه مانند تستوسترون افزایش یابد، یک زن می تواند علائم و نشانه هایی مانند موهای بیش از حد صورت و بدن (هیرسوتیسم)، آکنه و افزایش وزن را تجربه کند.

این عدم تعادل هورمونی همچنین می تواند یک دوره قاعدگی ماهانه زن را مختل کند و دوره های نامنظم را ایجاد نماید. وقتی این اتفاق می افتد، تخمک گذاری یا انتشار سلول تخم ممکن است مهار شود. اگر تخمک گذاری رخ ندهد، یک زن مشکلات باروری را تجربه میکند.

در  PCOS، هر دو تخمدان تمایل به بزرگ شدن، تا سه برابر اندازه طبیعی خود دارند و تخمک به طور کامل بالغ نمی شوند و در طی تخمک گذاری، تخمک آزاد نمی شود و تخم های نابالغ در تخمدان ها به عنوان کیسه های پر از مایع پر می شوند. در طول زمان، بسیاری از کیست ها ممکن است در هنگام دیدن از طریق تصویربرداری از طریق سونوگرافی به شکل یک رشته مهره ظاهر شوند. در حدود 90 درصد از زنان مبتلا به PCOS یک سونوگرافی از تخمدان های پر از کیست را نشان می دهد. هنگامی که یک زن قاعدگی یا تخمک گذاری نمی کند، مقدار پروژسترون  کافی تولید نمی شود. این عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به رشد بیش از حد پوشش رحم (هیپرپلازی اندومتری) شود و می تواند خطر ابتلای زنان به سرطان آندومتر را افزایش دهد. زنان مبتلا به PCOS که تخمک گذاری و باردار شدن را تجربه می کنند، احتمال ابتلا به عوارض مانند سقط جنین را دارند.

 

مقاومت به انسولین در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS )

به نظر می رسد مقاومت در برابر انسولین یک عامل کلیدی در PCOS است. انسولین به انتقال گلوکز به سلول های بدن کمک می کند. هنگامی که مقاومت در برابر اثر انسولین وجود دارد، بدن با تلاش برای تولید انسولین حتی بیشتر و آزاد شدن آن در خون (هیپینسینولمی) تلاش می کند.  برخی معتقدند که افزایش  بیش از حد انسولین ممکن است باعث تخریب تولید آندروژن ها شوند، که به نوبه خود علایم مرتبط با PCOS را ایجاد می کند.

اکثر زنان مبتلا به PCOS دارای درجه ای از مقاومت به انسولین، افزایش وزن و سطوح غیر طبیعی لیپیدها در خون هستند. با این حال، مقاومت به انسولین در خانم هایی که چاق هستند و تخمک گذاری نمیکنند بیشتر دیده می شود.  این شرایط افراد مبتلا به PCOS را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا (فشار خون بالا) و بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

 

علائم و نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS )

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است دارای علائم و نشانه هایی متنوعی باشند که ممکن است شدت آن در طول زمان متفاوت باشند.

برخی از نمونه های علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • دوره های قاعدگی نامنظم

  •  خونریزی غیر طبیعی رحم یا عدم قاعدگی (آمنوره(

  • تخمدان با کیست های متعدد (پلی کیستیک)

  •  تخمدان بزرگ

  • درد لگن

  • رشد بیش از حد مو صورت و بدن (هیرسوتیسم)

  • افزایش وزن یا چاقی، به ویژه با توزیع چربی در مرکز بدن

  • آکنه، تیره شدن یا ضخیم شدن پوست (acanthosis nigricans)

  • طاسی با الگوی مردانه، ریزش مو


برخی از عوارض مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS ) عبارتند از:

  • ناباروری

  • دیابت یا مقاومت به انسولین

  • فشار خون بالا

  • بیماری قلبی و عروقی

  • در صورت باروری:  سقط جنین، دیابت حاملگی، پرآکلامپسی، سرطان رحم (سرطان آندومتر(

 

تستهای تشخیصی سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS )

آزمایش خاصی برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود ندارد و هیچ توافق گسترده ای در مورد معیارهای تشخیصی وجود ندارد پزشک متخصص به طور معمول ترکیبی از یافته های بالینی مانند علائم و نشانه های زن، سابقه پزشکی و خانوادگی، آزمایش فیزیکی و نتایج آزمایشگاهی را برای تشخیص به کار می برد.

بعضی از آزمایش ها ممکن است برای جلوگیری از علل احتمالی دیگر علائم PCOS انجام شود. به عنوان مثال، تومورهای آدرنال یا تخمدان یا رشد بیش از حد در بافت غده فوقانی، به این معنا است که هیپرپلازی آدرنال نیز میتواند باعث تولید بیش از حد هورمونهای مردانه در زنان شود.

 

برای ارزیابی یک زن برای  PCOS، ممکن است از چندین آزمایش هورمون استفاده شود:

 هورمون محرک فولیکولی (FSH) می تواند نرمال یا کاهش یافته باشد.

هورمون لوتئینه کننده (LH) در این بیماری افزایش می یابد.

تستوسترون - معمولا بالا است.

استروژن - ممکن است طبیعی یا بالا باشد.

گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SBGH) - ممکن است کاهش یابد.

آندراستندیون ممکن است بالا برود.

هورمون Anti-Mellerian (AMH) - سطح افزایش یافته اغلب با PCOS دیده می شود.

 

چند آزمایش ممکن است به رد کردن شرایط دیگر با علائم و نشانه های مشابه کمک کند:

هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) - برای جلوگیری از اختلال عملکرد تیروئید.

کورتیزول - برای جلوگیری از سندرم کوشینگ.

پرولاکتین - برای جلوگیری از افزایش پرولاکتین (هیپرپرولاکتینمی)

17-هیدروکسی پروژسترون - برای رد کردن شایع ترین فرم هیپرپلازی مادرزادی آدرنال
IGF-1 - برای جلوگیری از افزایش هورمون رشد (اکرومگالی)
DHEAS - اغلب با PCOS افزایش می یابد؛ ممکن است برای رد کردن تومور آدرنال در زنان مبتلا به هیرسوتیسم به سرعت در حال پیشرفت باشد.



برای بررسی سلامت زن و شناسایی هر گونه عوارض ممکن است آزمایش های دیگری انجام شود:

بررسی پروفایل لیپید - برای کمک به تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی؛ خطر کمبود HDL، LDL بالا، کلسترول بالا و / یا افزایش تری گلیسیرید همراه است.
گلوکز یا A1c - می تواند برای تشخیص دیابت استفاده شود.
انسولین - اغلب در مقاومت به انسولین بالا است.

 

Azziz R, Woods KS, Reyna R, Key TJ, Knochenhauer ES, Yildiz BO. The prevalence and features of the polycystic ovary syndrome in an unselected population. J Clin Endocrinol Metab. 2004;89:2745-9.

Asuncion M, Calvo RM, San Millan JL, Sancho J, Avila S, Escobar- Morreale HF. A prospective study of the prevalence of the polycystic ovary syndrome in unselected Caucasian women from Spain. J Clin Endocrinol Metab. 2000;85:2434-8.


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270