دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان (گلوتاریک اسیدیوریا (HMG))

| تعداد بازدید : 5842

3-هیدروکسی 3- متیل گلوتاریک کوا (HMG-CoA) لیاز نقشی دوگانه در شکست لوسین و تنطیم تولید اجسام کتونی دارد. این آنزیم غالبا در میتوکندری ها قرار دارد البته در پراکسی زوم نیز یافت می شود. در آخرین مرحله از متابولیسم لوسین این آنزیم 3-هیدروکسی 3- متیل گلوتاریک کوا را می شکند و تولید استیل کوآ و استواستات می کند که استواستات یکی از اجسام کتونی است. HMG  برای اولین بار در سال 1971شرح داده شد و متعاقبا بیش از 60 بیمار تشخیص داده شدند. برآورد می شود که HMG در کمتر از یک مورد از هر 100000 نوزاد زنده به دنیا آمده رخ دهد.

غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان (گلوتاریک اسیدیوریا (HMG))

علائم بالینی گلوتاریک اسیدیوریا

HMG معمولا در هفته اول تولد ظاهر می شود، اگرچه برخی بیماران شروع دیرتری در سال دوم زندگی دارند. شروع علائم با بی غذایی طولانی مدت، عفونت، رژیم پروتئین بالا در بدن یا به زبان ساده تر استرس تولد همراه است. علائم از تهوع، بیحالی، تنفس سریع(tachypnea) و کمبود آب به کما و نهایتا مرگ منجر می شوند. در معاینات فیزیکی این افراد بزرگ شدن کبد و اختلالات عصبی مشاهده می شود. مطالعات آزمایشگاهی هیپوگلیسمی غیر کتونی، اسیدوز متابولیک، هیپرآمونمیا و افزایش سطح ترنس آمیناز های کبدی را نشان می دهد. اسیدهای آلی غیرطبیعی در ادرار و همچنین گونه های مشخص افزایش یافته از آسیل کارنیتین پلاسما وجود دارد.

 

آزمایش های غربالگری و تشخیصی گلوتاریک اسیدیوریا

غربالگری نوزادان برای HMG با استفاده از اسپکترومتری جرمی متوالی ، از لکه خون خشک انجام می شود. سطوح افزایش یافته دی کربوکسیلیک آسیل کارنیتین شش کربنه(C6-DC) و C5 آسیل کارنیتین (C5-OH) نقص متابولیکی را نشان می دهد. همچنین نسبت C5-OH/C8 برای HMG مفید است. برای تشخیص این بیماری آزمایش های بیشتری مورد نیاز است. بررسی اسیدهای آلی ادرار فرد مبتلا به HMG افزایش 3-هیدروکسی 3-متیل گلوتاریک، 3-متیل گلوتاکونیک و 3-هیدروکسی والریک اسید را نشان می دهد. تشخیص این بیماری باید با اندازه گیری فعالیت آنزیم HMGکوآ لیاز در فیبروبلاست ها و لوکوسیت ها تائید شود. تشخیص در دوره جنینی با اندازه گیری 3-هیدورکسی 3- متیل گلوتاریک اسید در مایع آمنیوتیک و با اندازه گیری فعالیت آنزیم HMGکوآ لیاز در آمنیوسیت های کشت شده و سلولهای کوریونی ممکن است. جهش در ژن HMGکوآ لیاز در کروموزوم یک تعدادی از بیماران شناسایی شده است و تشخیص قبل از تولد با استفاده از بررسی DNA انجام می شود.

 

درمان گلوتاریک اسیدیوریا

علائم حاد کمبود HMG کوآ لیاز با تزریق گلوکز وریدی، بی کربنات برای اسیدوز متابولیک و محدودیت مصرف پروتئین(لوسین) درمان می شوند. طی یک دوره حاد، ممکن است بیمار به تهویه کمکی نیاز داشته باشد. برای درمان دراز مدت، بیماران مبتلا باید از روزه داری و مصرف پروتئین اجتناب کنند.

به این خاطر که تشخیص و درمان نقص HMG کوآ لیاز پیچیده است، پزشک متخصص اطفال توصیه می کند که بیمار را زیر نظر یک فرد متخصص بیماری های متابولیک اطفال قرار دهید. همچنین به والدین توصیه می شود که با در نظر گرفتن دستورالعمل های درمانی از پزشک بیمار اقدام به مسافرت نمایند.

 

توارث گلوتاریک اسیدیوریا

الگوی توارث این اختلال اغلب به صورت اتوزوم مغلوب است. در اختلالات مغلوب ، معمولا بیماران برای نشان دادن علائم باید دو نسخه از یک ژن بیماری (یا جهش) را داشته باشند. افرادی که فقط یک نسخه از ژن را دارند (ناقل نامیده می شوند) عموما علائم و نشانه های بیماری را نشان نمی دهند، اما می توانند ژن بیماری را به فرزندان خود انتقال دهند. هنگامی که هر دو والد حامل ژن بیماری برای یک اختلال خاص هستند، در هر بارداری 25% احتمال ابتلا کودک به اختلال وجود دارد.

 

tandem mass spectrometry


نویسندگان

مارال یار احمدی ، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270