دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص ایمونولوژیک بیماری آلزایمر

| تعداد بازدید : 7034

بیماری آلزایمر نوعی بیماری تحلیل برنده  عصبی (neurodegenarative) است. در این بیماری ها، پروتئین های غیر طبیعی در داخل و خارج از سلول های عصبی تجمع یافته و منجر به تداخل با ارتباطات شبکه ی نورونی و در نهایت تخریب نورون های می گردند.

 تشخیص ایمونولوژیک بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر با تجمع دو پروتئین مختلف شناخته می شود. پروتئینی که در خارج از نورون ها جمع می شود امیلوئید بتا (amyloid) و پروتئینی که در داخل جمع می شود پروتئین تائو (tau protein) نام دارد. تجمع بزرگ آمیلوئیدهای بتا را پلاک های آمیلوئیدی (amyloid plaque) می نامند که بسیار سمی هستند و در عملکرد و ارتباط نورون ها تداخل ایجاد می کنند. در بیماری آلزایمر پروتئین تائو در مقادیر غیر طبیعی داخل نورون ها وجود دارد که تجمع بسیار زیاد این پروتئین را کلاف رشته ای عصبی  (neurofibrillary tangles) می نامند.

یکی از نشانه های بارز آلزایمر، حضور پلاک های چسبنده آمیلوئید بتاست، که در اطراف سلولهای عصبی تشکیل می شوند. اغلب دانشمندان بر این باورند که آمیلوئیدها مسئول اختلال در پردازش اطلاعات و مرگ سلولها هستند. با این حال، بیش از یک دهه است که محققان به پروتئین دیگری به نام تائوبه عنوان عامل اصلی پاتوژنز اشاره می نمایند. مطالعه ی جدیدی با تصویربرداری از مغز ۱۰ نفر با آلزایمر خفیف نشان داده است، رسوب تائو و نه آمیلوئید بتا با ایجاد علائمی مانند از دست دادن حافظه و زوال عقل بسیار مرتبط است.

 

پروتئین تائو

تحقیقات نشان می‌دهند که یک ریسک فاکتور برای شروع دیرهنگام بیماری آلزایمر APOE4 است که باعث تجمع پروتئین مضر موسوم به پروتئین تائو( tau ) شده و منجر به تشدید نابودی سلول‌های عصبی و التهاب آن‌ها می‌گردد.

 

اتوآنتی بادی علیه پروتئین تائو

برخلاف اتوآنتی بادی علیه آمیلوئید بتا ، مطالعات اولیه نشان دادند که اتوآنتی بادی علیه پروتئین تائو  در بیماران مبتلا به آلزایمر شایع نمی باشد.  مطالعات اولیه نشان داد که اتوآنتی بادی علیه تائو  در بیماری های نورودژرانتیو بسیار نادر هستند.

 مطالعات بعدی نشان داد که اتوآنتی بادی علیه فرم فسفریله و غیر فسفریله تاو درتعداد کمی از  بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد سالم وجود دارد . شواهد بعدی حاکی از افزایش سطح اتوآنتی بادی علیه پروتئین تاو فسفریله از کلاس IgM در بیماران مبتلا به الزایمر نسبت به افراد سالم بود.

آمیلوئید بتا () محصولی از شکست پروتئین پیش ساز آمیلوئید است که به دو پروتئین شامل Aβ -40  و Aβ -42 شامل 40 و 42 اسید آمینه تبدیل می شوند.

تجمع به ویژه Aβ -42 در مغز در طی بیماری آلزایمر مشاهده شده است. که به دلیل تولید بیش از حد پروتئین (به دلایل ارثی ) و یا نقص در کلیرانس (پاکسازی ناقص) در موارد اسپورادیک بیماری آلزایمرمشاهده شده است.

اولین گزارش در مورد تولید آنتی بادی از لنفوسیتهای B علیه توسط گاسکین بیانگر حضوراتوآنتی بادی  علیه  در سرم و مایع CSF در بیماران مبتلا به آلزایمر بوده است.

گزارشهای اولیه حاکی از این بود که سطح سرمی  اتوانتی بادی های  علیه  در بیماران مبتلا به الزایمر نسبت به افراد سالم کمتر بود که منجر به پاکسازی ناقص از مغز می شد. گرچه برخی مطالعاتی نیز نشان دادند که سطح اتوآنتی بادی  در بیماران مبتلا به الزایمر بالاتر است  که این امر موجب افزایش نوروتوکسی سیته کمپلکس و اتوآنتی بادی ضد  می گردد.

 

منابع

[1] Alzheimer's A. 2015 Alzheimer's disease facts and figures. Alzheimers Dement, 2015,11(3):332-384.

[2] Bartos A, Fialova L, Svarcova J, et al. Patients with Alzheimer disease have elevated intrathecal synthesis of antibodies against tau protein and heavy neurofilament[J]. J Neuroimmunol, 2012, 252(1-2): 100-105.

[3] Koyama A, Okereke OI, Yang T, et al. Plasma amyloid beta as a predictor of dementia and cognitive decline: a systematic review and meta-analysis[J]. Arch Neurol, 2012, 69(7): 824-831.

[4] Gustaw KA, Garrett MR, Lee HG, et al. Antigen-antibody dissociation in Alzheimer disease: a novel approach to diagnosis[J]. J Neurochem, 2008, 106(3): 1350-1356.


نویسندگان

دکتر الهام عبدالهی، دکتر شیرین کوهپایه ، دپارتمان ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس آزمایشگاه اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270