مطالب مشابه

هیچ مطلب مشابهی یافت نشد

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص حمله قلبی و سندرم حاد کرونری

| تعداد بازدید : 7651

قلب ارگان ​​عضلانی است که از طریق سیستم رگ ها و شریان ها خون را در سراسر بدن پمپ می کند. خون از ریه ها جاری می شود، جایی که اکسیژن را از طریق مویرگهای ریه به قلب منتقل می کند و سپس به بدن تزریق می شود و اکسیژن را به بافت ها منتقل می کند. خون از طریق رگها به قلب باز می گردد و دوباره به ریه ها پمپ می شود. به منظور انجام این وظایف، قلب نیاز به مقادیر زیادی اکسیژن دارد که از شبکه اختصاصی خود از رگ ها و شریان ها به دست می آورد.

تشخیص حمله قلبی و سندرم حاد کرونری

حمله قلبی، همچنین به نام انفارکتوس حاد قلبی (AMI) شناخته می شود که ناشی از انسداد در شریان های قلب است که در این حالت خون به طور کامل به بخشی از قلب نمی رسد. در صورتی که بیمار به صورت اورژانسی مداوا  نگردد، این انسداد می تواند باعث آسیب یا تخریب بافت های قلب شده و حتی منجر به مرگ بیمار می گردد. به گفته انجمن قلب آمریکا، در حدود 735،000 نفر در ایالات متحده آمریکا، دچار حملات قلبی شده و هر ساله حدود 120،000 نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند.

سندرم حاد کرونری (ACS) شامل یک گروه از علائم و نشانه هایی است که با عدم خون رسانی کافی به قلب آشکار می گردد و متفاوت از حمله قلبی است. با ادامه کاهش جریان خون مرگ سلول های عضلانی قلب رخ می دهد. انسداد مداوم که باعث حمله قلبی است، معمولا توسط یک لخته خون در یکی از شریانهای  خون رسان قلب (عروق کرونر)، ایجاد می شود. این لخته ها اغلب در شریانهایی که دیواره های تنگ شده و ضخیم دارند بیشتر است. ضخیم شدن ناشی از ایجاد تدریجی پلاک در یک پروسه به نام آترواسکلروز است. انسداد حاد جریان خون، ناشی از ایجاد لخته در شریان کرونر، در صورتیکه بیش از یک ساعت طول بکشد، می تواند باعث مرگ سلول های عضلانی قلب (انفارکت) شود و منجر به آسیب زدن به ناحیه آسیب دیده قلب می گردد.

 

ریسک فاکتور های ابتلا به حمله قلبی

عوامل خطر زیادی برای حمله قلبی وجود دارد که شامل موارد زیر می گردد:

  • فشار خون بالا

  • کلسترول خون بالا

  • دیابت

  • داشتن اضافه وزن یا چاقی

  • فعالیت بدنی کم یا کم تحرکی

  • سیگار کشیدن

  • سن (میزان خطر با افزایش سن رابطه مستقیم دارد)

  • سابقه خانوادگی حمله اولیه قلب

  • مصرف غیر مجاز مواد مخدر

  • فشار

  • پره اکلامپسی

  • شرایط خود ایمنی، مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید

 

علائم و نشانه های حمله قلبی

در هر دو، حمله قلبی و سندرم حاد کرونر (ACS)، فرد ممکن است ناگهان شروع درد را تجربه کند، که اغلب به فک، بازوها یا شانه منتهی می شود که معمولا با استراحت بهبود نمی یابد. در افراد مبتلا به درد قفسه سینه به علت خون رسانی نامناسب از طریق شریان های تنگ شده (آنژین ناپایدار)، این علائم ممکن است شدیدتر یا طولانی تر از زمانی که فرد درد قفسه سینه را در اثر تحریک اعصاب قلب تجربه کرده است (آنژین پایدار)، باشد. توجه داشته باشید که همه افراد مبتلا درد قفسه سینه را تجربه نمی کند و زنان بیشتر از مردان علائم و نشانه هایی دارند که معمول نیستند.

 

نشانه ها و علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد قفسه سینه، ناراحتی و / یا فشار که شایع ترین علامت است

  • ضربان قلب سریع، تنفس بریده بریده

  • تهوع و استفراغ یا درد معده

  • تعریق

  • تنگی نفس ناگهانی

  • تنفس دشوار

  • احساس سرماخوردگی

  • تغییر فشار خون

  • خستگی

  • درد در مکان های دیگر مانند پشت، یک یا هر دو دست، فک و گردن

  • در برخی موارد برخی از این علائم ممکن است بدون درد قفسه سینه (به ویژه در افراد مسن و مبتلا به دیابت) رخ دهد.

هنگامی که یک فرد با علائم سندرم حاد کرونری (ACS) به بیمارستان منتقل می شود، معمولا مشخص نیست که آیا فرد مبتلا به حمله قلبی یا آنژین ناپایدار است یا درد قفسه سینه به علل دیگری است. تعدادی از تست های آزمایشگاهی برای کمک به ارزیابی اینکه آیا حمله قلبی حاد (AMI) رخ داده است می تواند کمک کننده باشند.

 

تست های آزمایشگاهی

آزمایشات خون معمولا برای تشخیص اینکه آیا حمله قلبی رخ داده است مورد نیاز است. بیومارکرهای قلبی، پروتئین هایی هستند که وقتی سلول های عضلانی آسیب می بینند آزاد می شوند و اغلب به منظور کمک به تشخیص ACS از یک حمله قلبی درخواست داده می شوند که شامل موارد زیر می باشند:

 

تروپونین: به طور معمول درخواست داده می شود و مارکر اختصاصی قلب می باشد. سطح خونی تروپونین طی چند ساعت پس از آسیب قلب افزایش می یابد و تا دو هفته میزان آن در خون بالا می ماند. میزان تروپونین ابتدا در اورژانس اندازه گیری می گردد زمانی که فرد با علائم سندرم حاد کرونری مراجعه کرده باشد تروپونین چندین بار طی چند ساعت بعد نیز اندازه گیری می گردد تا روند تغییر غلظت آن مشخص گردد.  اگر سطح تروپونین طبیعی باشد، احتمال دارد که علائم و درد قفسه سینه به علت آسیب عضلات قلبی بوده و بیشتر احتمال دارد که درد ناشی از آنژین پایدار باشد. افزایش و یا کاهش در مجموعه نتایج نشان دهنده حمله قلبی است.

آزمایش تروپونین با حساسیت بالا (hs-troponin)، پروتئین مشابهی را اندازه گیری می کند که میزان استاندارد آن بسیار کم است. از آنجا که این تست حساس تر است، زودتر مثبت می شود و ممکن است به تشخیص آسیب های قلبی و سندرم حاد کرونری زودتر از آزمون استاندارد کمک کند.  تست hs-troponin نیز ممکن است در افراد مبتلا به آنژین پایدار و حتی در افراد بدون علامت مثبت باشد. هنگامی که hs-troponin در این افراد افزایش می یابد، نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مانند حملات قلبی است. آزمون hs-troponin درسال 2017 در ایالات متحده جهت تشخیص آسیب های قلبی مورد تایید FDA قرار گرفت.  

 

CK-MB: یک فرم خاص از آنزیم کراتین کیناز است که عمدتا در عضله قلب پیدا می شود و هنگامی که آسیب به سلول های عضلانی قلب وارد گردد، افزایش می یابد. این تست در حال حاضر کمتر انجام می شود، زیرا آزمایش تروپونین دقت و حساسیت بیشتری دارد.  

سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود عبارتند از:

میوگلوبین: پروتئین آزاد شده در خون زمانی که قلب یا سایر عضلات اسکلتی آسیب دیده اند، این تست در حال حاضر کمتر استفاده می شود.

BNP یا NT-proBNP: توسط بدن به عنوان یک پاسخ طبیعی به نارسایی قلبی منتشر می شود؛ افزایش سطح BNP، در حالی که تشخیصی برای حمله قلبی نیست، نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونری است.

سایر آزمونهای عمومی نیز ممکن است برای ارزیابی درخواست گردند که شامل، بررسی تعادل الکترولیتی، قند خون و گلبول های قرمز و سفید، پانل متابولیک جامع (گروهی از 14 آزمایش معمول به عنوان تست های غربالگری برای ارزیابی وضعیت فعلی کلیه ها، کبد، الکترولیت ها و تعادل اسید / باز)، گلوکز خون و پروتئین های خون می باشند.

 

Freiberg MS, Samet JH. Alcohol and coronary heart disease: the answer awaits a randomized controlled trial. Circulation 2005;112:1379-81. 

O’Keefe JH, Bybee KA, Lavie CJ. Alcohol and cardiovascular health: the razor-sharp double-edged sword. J Am Coll Cardiol 2007;50:1009-14.


نویسندگان

نرگس بابادایی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270