دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

سرطان دهانه رحم

| تعداد بازدید : 5472

سرطان دهانه رحم یکی نوع از سرطان هاست که در سلول های بخش پایینی  رحم که در اتصال به واژن است ایجاد میشود. سویه های مختلفی از پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) نقش مهمی در ایجاد سرطان دهانه رحم ایفا میکند. شایع ترین راه انتقال این سویه ها از طرق تناسلی، مقعدی و یا دهانی-تناسلی است. 

سرطان دهانه رحم

در زمان تماس با  ویروس HPV، اغلب سیستم ایمنی فرد مانع از صدمات ناشی از ویروس میشود .ولیکن در گروه های کوچکی از از خانم ها این ویروس برای سال ها زنده مانده و طی فرایند کنترل شده ای بعضی از سلول های سطحی دهانه رحم به سلول های سرطانی تبدیل میشوند.

خطر پیشرفت سرطان دهانه رحم به وسیله تست های غربالگری قابل کنترل بوده و به علاوه امکان محافظت در برابر عفونت  با دریافت واکسن HPV نیز امکان پذیر است.  

علائم

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه بدون علائم است . علائم و نشانه های سرطان دهانه رحم پیشرفته عبارتند از:

  • خونریزی واژینال بعد از ارتباط جنسی بین دوره ای و بعد از یائسگی

  • ترشح های خونی  آبکی واژینال که سنگین و همراه با بوی نامطبوع باشد

  • درد در ناحیه لگن خاصره یا درد درطول آمیزش

 

بیماری زایی ویروس HPV

شروع سرطان دهانه رحم وقتی است که سلول های سالم تحت تاثیر تماس با HPV، تغییرات ژنتیکی و سایر عوامل به  سلول های غیر طبیعی تبدیل میشوند . سلول های سالم با نرخ مشخصی رشد و تکثیر پیدا میکنند و سرانجام طی یک زمان مشخص میمیرند .این در حالی است که سلول های سرطانی  به صورت کنترل نشده رشد و تکثیر پیدا کرده و نمیمیرند و در نهایت تجمع این سلول ها تومور را ایجاد می کند .سلول های سرطانی تجمع کرده و می توانند یکی شده و به دیگر قسمت های بدن انتشار پیدا کنند .

 

 انواع سرطان دهانه رحم

سرطان سلول های سنگفرشی: این نوع سرطان گردن رحم در سلول های با عضلات صاف آغاز میشود ( بخش بیرونی گردن رحم به سمت مهبل ) . بیشتر سرطان های دهانه  رحم شامل کارسینوم  سلول های سنگفرشی هستند.

نوکارسینوما:این نوع سرطان گردن رحم در سلول های غدد لنفاوی شروع میشود. گاهی اوقات هر دو نوع سلول، در بروز سرطان دهانه رحم درگیر هستند . به ندرت سرطان گردن رحم ممکن است  در سلول های دیگرنیز  رخ میدهد .

 

عوامل خطر

عوامل خطر برای سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • -شرکای جنسی متعدد .داشتن شرکای جنسی زیاد شانس ابتلا به  سرطان را زیاد میکند .

  • - عفونت های منتقله از راه جنسی: داشتن دیگر عفونت های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا، سفلیس، و گونوره آ، خطر ابتلا به سرطان را زیاد میکند . HIV

  • -سیستم ایمنی ضعیف: اگر سیستم ایمنی بدن تحت شرایط دیگر ضعیف شده و احتمال تماس با نیز وجود دارد،  احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش می یابد. HPV

  • -سیگار کشیدن: سیگار کشیدن با سرطان سرویکس سلول سنگفرشی همراه است.

 

پیشگیری  از سرطان دهانه رحم

واکسیناسیون: واکسیناسیون علیه این ویروس در دسترس خانمهای 9 تا 26 سال است. این واکسن برای دختران تا قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند موثر است .

تست پاپ اسمیر:آزمایش پاپ اسمیر میتواند شرایط پیش سرطانی را تشخیص داده به طوری که زنان میتوانند این آزمایش را از سن 21 سالگی شروع کرده و هر چند سال یکبار ان را تکرار کنند.

شریک جنسی سالم: داشتن شریک جنسی کمتر و تاخیر در برقراری ارتباط جنسی ممکن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.


نویسندگان

زهره جعفری، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270