دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

یک پیشنهاد کاربردی برای آزمایش فریتین

| تعداد بازدید : 3527

فریتین معمولا  تست ترجیحی برای بررسی وضعیت ذخایر آهن بدن (Iron storage status ) می باشد اما ازسوی دیگر فریتین یک پروتئین فازحاد (Acute phase reactant) نیز می باشد بدین معنی که می تواند در التهاب هایا بیماری های مزمن (ماننداختلالات اتوایمیون، برخی سرطان ها وعفونت های مزمن) نیز افزایش یابد.

یک پیشنهاد کاربردی برای آزمایش فریتین

در برخی از موارد ممکن است فریتین معیار مناسبی برای بررسی ذخایر آهن بدن نباشد و پزشکان را دچار خطای تشخیصی ( miss diagnosis ) گرداند. از آنجایی که آنالیت sTfR (Soluble Transferrin Receptor) یا رسپتور محلول ترانسفرین یک پروتئین واکنشگر فاز حاد نمی باشد ؛ می تواند به عنوان یک تست آلترناتیو برای فریتین در بیماری‌های مزمن و اختلالات ذکر شده، به کار رود .


آنالیت sTfR پروتئینی است که در آنمی فقر آهن (Iron deficiency Anemia = IDA ) در خون بالا می رود و معمولا برای کمک به تمایز بین IDA و آنمی های بیماری‌ها یا التهابات مزمن به کار می رود .در این بیماران ممکنست فریتین نرمال یا نزدیک سطح نرمال باشد . این تست معمولا و به طور روتین درخواست نمی شود و در مواردی که پزشک در مورد نتایج پروفایل آهن بیمار( Fe ,TIBC ,Transferrin Ferritin , Transferrin Saturation ) به قطعیت نرسد، این تست را درخواست می‌کند. در IDA میزان sTfR افزایش می یابد ولی در آنمی های با علل دیگر مانند آنمی ناشی از بیماری‌های مزمن یا التهابی معمولا در محدوده نرمال قرار دارد .

بنابراین هنگامی که با بیماری مواجه هستید که پارامترهای هماتولوژیکی و بیوشیمیایی آن موید یا نشان دهنده ی آنمی فقر آهن است ولی یک عدم تطابق (Discrepancy) با فریتین بیمار باتابلوی IDA دیده می شود به طوریکه فریتین بیمار نرمال یا نزدیک نرمال یا بالاتر از حد طبیعیست؛ توصیه می شود که جهت تمایز IDA از سایر آنمی های بیمارهای مزمن و التهابی کامنت زیر برای پزشک معالج گذاشته شود:

 Comment  : Because of Ferritin is an acute phase reactant . It may not be a good measure of stored Iron . Since sTfR is not an acute phase reactant , it may be helped as an alternative to ferritin if a chronic illness is present or suspected .

نکته : در اختلالات و بیماری های زیر درخواست sTfR اندیکاسیون ندارد :
(۱) تالاسمی ها ؛ (۲)  آنمی سیکل سل ؛ (۳) آنمی های همولیتیک  ؛ (۴) کسانی که ترانسفوزیون خون داشته اند ؛ (۵) همو کروماتوز.


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270