دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

| تعداد بازدید : 15847

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری عوارضی در پی دارد که فراتر از تاثیرات مصرف مواد مخدر در سایر دوران زندگی است. نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری از مواد مخدر استفاده می کرده اند (اعتیاد در مادران باردار) در خطر عوارضی مانند تولد زودس و حتی مرگ قرار دارند. این نوزادان در بزرگسالی نیز در خطر مشکلات متعدد دیگری از جمله اختلالات یادگیری و رشد نامناسب می باشند.

عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

داروهای مخدر داورهایی غیر قانونی هستند که مصرف آن ها برای همه افراد ممنوع می باشدمصرف مواد مخدر در دوران بارداری فرد را با مخاطرات تازه ای رو به رو خواهد کرد.

استفاده از داروهای مخدر مخصوصا در زمان بارداری برای مادر و جنین در حال رشد خطرناک می باشد. حدود یک نفر از هر بیست خانم باردار در طول دوران بارداری از چنین داروهایی استفاده می کند.

داروهای مخدر عبارت است از:

  • کوکائین

  • آمفتامین ها

  • هروئین

  • ماری جوآنا

  • برخی داروهای نسخه شده از سوی پزشک که مورد سوء استفاده قرار می گیرد مانند ترامادول، کدئین، مورفین و غیره.

 

تاثیر مواد مخدر بر بارداری:

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری و اعتیاد در بارداری و قبل از آن می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.  برخی از مشکلات ناشی از اعتیاد در دوران بارداری عبارت است از:

ناباروری: عدم توانایی در باردار شدن که به آن ناباروری گفته می شود.

ایجاد مشکلاتی در جفت: جفت در داخل رحم رشد می کند و از طریق بند ناف جنین را به لحاظ اکسیژن و غذا تامین می کند. حال مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را در جفت ایجاد کند.حال مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را در جفت ایجاد کند.

زایمان زودرس: زایمان زودرس زایمانی است که در هفته قبل از 37 بارداری اتفاق می افتد و احتمال آن با اعتیاد مادران باردار بیشتر می شود.

سقط: مرگ جنین در هفته قبل از بیستم بارداری سقط نامیده می شود. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری احتمال سقط را بالا می برد

مرده زایی: به مرگ جنین در هفته های بعد از بیستم بارداری مرده زایی گفته می شود که می تواند ناشی از اعتیاد مادران باردار باشد.

 

برخی از عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری که متوجه نوزادان می باشد عبارت است از:

 

  • تولد زودرس: زمانی که جنین قبل از کامل شدن در هفته 37 بارداری متولد شود، تولد نارسی خواهد داشت که این حالت با مصرف مواد مخدر در دوران بارداری تشدید می شود.

  • داشتن وزن کم هنگام تولد: در این حالت نوزاد متولد شده وزن کمتر از حالت نرمال دارد که می تواند ناشی از اعتیاد در مادران باردار باشد.

  • اندازه کوچک سر

  • نواقص قلبی

  • نواقصی که از زمان تولد وجود دارد. این نواقص که ممکن است در اثر اعتیاد در بارداری اتفاق بیافتند، بر شکل و عملکرد یک یا بخش هایی از بدن تاثیر می گذارند و وضعیت کلی سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند.

  • ابتلا به عفونت هایی مانند هپاتیت سی و اچ آی وی و زیکا. این ویروس ها اغلب در افرادی ایجاد می شود که به دلیل اعتیاد، سوزن تزریق خود را به اشتراک می گذارند. مادران باردار می توانند این عفونت ها را در زمان بارداری یا در زمان زایمان به فرزند خود منتقل کنند. اگر شما در دوران بارداری به ویروس زیکا مبتلا شوید فرزند شما ممکن است به هنگام تولد دچار عارضه ای به نام میکروسفالی شود. همچنین ممکن است به سایر مشکلات مغزی نیز دچار شود.

  • سندرم پرهیز نوزادی یا Neonatal abstinence syndrome که به اختصار به آن NAS نیز گفته می شودمصرف مواد مخدر در دوران بارداری سبب می شود نوزاد متولد شده به برخی مشکلات دچار گردد. نوزاد به هنگام تولد علائم انزوا از داروی مخدر مصرف شده در دوران بارداری را نشان خواهد داد.

 

تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بر کودکان متولد شده 

تاثیر مصرف مواد مخدر در بارداری تنها محدود به مادر و نوزاد متولد شده نخواهد بود. این نوزادان در دوران کودکی نیز در خطر بروز برخی مشکلات و عوارض قرار خواهند داشت. برخی از تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بر کودکان متولد شده عبارت است از:

  • مشکلات رفتاری و مشکلاتی در یادگیری

  • رشد نامناسب و کمتر از حد نرمال

  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: در این حالت کودک در حال خواب و به دلیل غیر قابل توضیحی جان خود را از دست می دهد که در برخی موارد به علت مصرف مواد مخدر در دوران بارداری اتفاق می افتد.

تعیین دقیق تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بسیار دشوار می باشد. این بدان دلیل است که خانم هایی که از داروهای مخدر استفاده می کنند اغلب بیش از یک دارو را مصرف می کنند و ممکن است علاوه بر مصرف داروهای مخدر سایر رفتارهای ناسالم را نیز انجام دهند. برای مثال ممکن است علاوه بر استفاده از سیگار از الکل نیز استفاده کنند. این مادران ممکن است رژیم غذایی سالمی نداشته باشند. همچنین این مادران در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز قرار دارند و همه عوامل ذکر شده می تواند بر بارداری تاثیر داشته باشد.

 

ترک مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

اگر شما از هروئین و یا سایر داروهای نسخه ای مانند اپیوئیدها در دوران بارداری استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که هرگز این داروها نباید بدون نسخه پزشک استفاده شود. همچنین باید توجه داشت قطع ناگهانی مواد مخدر می تواند مشکلات شدیدی را برای جنین در حال رشد به همراه داشته باشد و حتی می تواند منجر به مرگ جنین شود. مراکز درمانی تخصصی وجود دارند که با داروهایی مانند متادون و بوپرونورفین به درمان شما کمک خواهند کرد. این داروها می توانند وابستگی شما به داروهای مخدر را تدریجا کاهش دهند به نحوی که برای شما و جنین خطری در پی نداشته باشد.

اگر شما در طول بارداری سیگار بکشید، فرزندتان را در معرض مواد شیمیایی مضر مانند قیر(tar)، نیکوتین و مونواکسید کربن قرار می دهید. نیکوتین سبب انسداد عروق می شود در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی کمتری به جنین می رسد. مونواکسید کربن مقدار اکسیژن دریافتی فرزند را کاهش می دهد.

 

سیگار کشیدن چگونه فرزندم را به خطر می اندازد؟

در خانم هایی که سیگار می کشند ریسک زایمان زودرس و مشکلاتی مانند چسبیدن جفت به رحم افزایش می یابد. نوزدان متولد شده از مادرانی که در طول بارداری سیگار می کشند کوچک تر از نوزادانی هستند که از مادران غیرسیگاری به دنیا می آیند. این نوزادان بیشتر در خطر آسم، کولیک و چاقی در دوران کودکی هستند. در این نوزادان ریسک مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) وجود دارد.

 

چطور سیگار کشیدن دیگران در طول بارداری بر فرزندم تاثیر می گذارد؟

تنفس دود سیگار دیگران می تواند ریسک به دنیا آوردن نوزاد با وزن کمتر را افزایش می دهد. نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند در خطر SIDS قرار دارند و در مقایسه با فرزندانی که در معرض سیگار قرار ندارند، بیشتر مستعد بیماری های تنفسی هستند

.

اگر بخواهم سیگار را ترک کنم چه راه های کمکی وجود دارد؟

اگر شما باردار هستید و سیگار می کشید با پزشک خود در این باره صحبت نمائید، او به شما کمک خواهد کرد تا در منطقه خود برنامه های حمایتی برای ترک دریافت کنید.

 

آیا می توانم در دوران بارداری از آدامس های نیکوتین دار یا پچ های مخصوص استفاده کنیم تا سیگار را کنار بگذارم؟

در طول دوران بارداری استفاده از آدامس یا پچ های حاوی نیکوتین همچنین داروهای نسخه ای برای ترک سیگار باید با احتیاط باشد. استفاده از محصولات حاوی نیکوتین که بدون نسخه تهیه می شود باید تنها در صورتی استفاده شود که سایر روش ها برای ترک به خوبی عمل نکرده و شما و پزشک خطرات ناشی از سیگار کشیدن مستمر را در برابر خطرات احتمالی ناشی از این محصولات ارزیابی کرده اید. تنباکوهای بدون دود، سیگار های الکترونیکی و نوار ژل نیکوتین از جمله ترکیباتی هستند که برای جایگزین شدن سیگار بی خطر نیستند.

 

چرا نوشیدن الکل در دوران بارداری خطرناک است؟

وقتی خانم بارداری الکل می نوشد، الکل از طریق جفت سریعا به جنین منتقل می شود. در یک فرد بالغ، کبد می تواند الکل را تجزیه کند. کبد جنین اما به خوبی شکل نگرفته و قادر به تجزیه الکل نیست.

 

طیف اختلالات جنینی ناشی الکل (fetal alcohol spectrum disorder) چیست؟

طیف اختلال جنینی ناشی از الکل اصطلاحی است که اثرات متفاوت ناشی از مصرف الکل توسط خانم باردار را بر فرزند نشان می دهد. این تاثیرات عبارت است از ناتوانی در یادگیری، اختلالات رفتاری، روانی و فیزیکی که می تواند مادام العمر همراه فرد باشد.

 

سندرم الکل جنینی چیست؟

سندرم الکل جنینی S(FA) اختلال شدید ناشی از الکل است. این سندرم می تواند مشکلاتی را در رشد به وجود بیاورد و مشکلات رفتاری و روانی در پی دارد و جنینی که دچار چنین سندرمی می شود ممکن است ویژگی های غیر طبیعی را در چهره خود داشته باشد.

 

چه مقدار الکل میتواند منجر به سندرم الکل جنینی شود؟

این سندرم در نوزادانی اتفاق می افتد که مادران آنها به شدت الکل مصرف می کنند(3 یا بیش از 3 نوشیدنی در هر موقعیت و یا بیش از 7 نوشیدنی در هفته)، و به این روند در طول بارداری ادامه میدهند، اما این سندرم با مصرف مقدار کمتر الکل نیز به وجود می آید. حتی استفاده متوسط از الکل در دوران بارداری (مصرف یک نوشیدنی الکلی در روز) می تواند سبب ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در کودک شود.

 

آیا مقدار مطمئن و بی خطری در مصرف الکل در دوران بارداری وجود دارد؟

هیچ مقدار مطمئنی در مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد. الکل می تواند در طول بارداری بر جنین تاثیر بگذارد. در دوران بارداری بهترین راه، مصرف نکردن الکل است. اگر قبل از این که بدانید باردارید الکل مصرف می کرده اید، می توانید با قطع مصرف الکل از بروز خطرات بیشتر برای نوزاد جلوگیری نمائید.

 

مصرف داروهای غیر مجاز اشاره به چه چیز دارد؟

داروهای غیر قانونی عبارتند از استفاده از هروئین، کوکائین، متاآمفتامین ها و ماری جوآنا، همچنین استفاده از داروهای نسخه ای با دلایل غیر پرشکی.

 

این ترکیبات چگونه در دوران بارداری بر فرزندم تاثیر خواهد گذاشت؟

اثرات دارو بر جنین به چند چیز بستگی دارد: چه مقدار دارو مصرف شده است، چند بار مصرف شده است و چه وقت از دوران بارداری مصرف شده است. مراحل اول بارداری زمانی است که بخش های اصلی بدن جنین در حال شکل گیری است. استفاده از این داروها در این زمان، می تواند سبب بروز نقص در جنین و سقط جنین شود. در طول بقیه هفته های بارداری استفاده از این داروها می تواند با رشد جنین تداخل داشته باشد و منجر به زایمان زودرس و یا مرگ جنین شود.

 

مصرف این داروها بعد از تولد بر فرزندم چه تاثیری می گذارد؟

استفاده از این داروها بعد از تولد نوزاد، سبب ورود دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد می شود.

 

چه اهمیتی دارد که به پزشک بگویم در دوران بارداری از این داروها استفاده کرده ام؟

مهم است که صادق باشید، به این ترتیب می توانید کمک بگیرید، هم شما و هم فرزند متولد نشده شما به کمک نیاز خواهید داشت. اگر پزشکتان مشکوک به مصرف ماده ای خاص در شما شود، این تست ها در طول بارداری و در طول زایمان با استفاده از مو یا ادرار گرفته می شود. همچنین اگر شما در طول بارداری و زایمان عوارضی داشته باشید که نشان از مصرف مواد داشته باشد، این تست انجام می شود. بعد از تولد نوزادتان نیز می تواند تست شود.

 

آیا نتیجه تست مواد مخدر محرمانه می ماند؟

در برخی ایالت ها استفاده از مواد مخدر در طول بارداری نوعی کودک آزاری محسوب می شود. در برخی ایالت ها اگر نتیجه تست نشان دهد که شما ماده ای خاص مصرف کرده اید، باید به مقامات دولتی گزارش شود. شما باید در مورد این تست آگاه باشید و قبل از انجام آن رضایت داشته باشید. این که چگونه رضایت شما به دست می آید بسته به هر ایالتی متفاوت است.

 

سوء مصرف مواد چه مشکلاتی دارد؟

مشکلاتی از قبیل موضوعات خانوادگی، مشکلات کاری و اختلال در روابط، بازداشت از رانندگی به دلیل مستی و تصادفات رانندگی، همچنین مشکلات پزشکی. سوء مصرف مواد می تواند منجر به وابستگی شود.

 

چه اهمیتی دارد که خانم بارداری که به برخی داروهای خاص از جمله مسکن ها و مواد مخدر اعتیاد دارد به دنبال درمانی برای کنار گذاشتن آن باشد؟

این داروها می توانند سبب سقط جنین و آسیب های دیگری به جنین شود

.

آیا می توانم در طول بارداری از داروهای نسخه ای استفاده کنم؟

مصرف برخی داروهای نسخه ای در طول بارداری بی خطر است. سایر داروها خطرات شناخته شده ای دارد. اگر شما از داروهای نسخه ای استفاده می کنید و باردار شده اید با پزشک تان مشورت نمائید. بدون مشورت با پزشک مصرف داروی نسخه شده را قطع نکنید

.

آیا می توان از داروهایی که به صورت غیر نسخه ای تهیه می شوند، در طول بارداری استفاده کرد؟

داروهایی که بدون نسخه فروخته می شوند از جمله مکمل های گیاهی و ویتامین ها می تواند در طول بارداری مشکلاتی را ایجاد کند. مسکن هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن می تواند به جنین آسیب برساند. قبل از مصرف هر گونه داروی این چنینی با پزشک خود مشورت کنید.

 

ترامادول چه عوارضی برای بارداری دارد؟

ترامادول ممکن است باعث آسیب به جنین در حال رشد شود. اگر زن هستید، به پزشک خود اجازه دهید بداند که شما باردار هستید یا خیر. اگر زمانی که ترامادول مصرف می کنید باردار شوید، فوری به پزشک خود بگویید.

ترامادول علاوه بر خطر آسیب زدن به جنین در حال رشد، می تواند منجر به بروز عوارض جانبی خطرناکی در نوزادان شود.ترامادول نیز به شیر مادر وارد می شود، پس به هنگام مصرف آن ، شیر ندهید.

 * افراد کوچک تر از 16 سال نباید ترامادول مصرف کنند.

منابع:

 https://www.marchofdimes.org

http://www.acog.org

everydayhealth


نویسندگان

شیوا امین صدری، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270