دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

نقش فلوسایتومتری ادرار (Urine Flow cytometry) در کاهش میزان کشت های ادراری

| تعداد بازدید : 4627

کشت ادرار گلداستاندارد تشخیص عفونت دستگاه ادراری (Urinary Tract Infection [UTI]) می باشد که مستلزم زمان وصرف نیروی کاردرآزمایشگاه روتین کلینیکال می باشد. باتوجه به درصد بالای نتایج منفی کشت های ادراری ( تا ۷۰ درصد ) چالش روبه روی آزمایشگاهها اتخاذ یک متد غربالگری با ارزش  پیش بینی کننده ی منفی بالا(high NPV) می باشد که قادرباشد ازمیزان کشت ادراری غیرضروری بکاهد.

نقش فلوسایتومتری ادرار (Urine Flow cytometry) در کاهش میزان کشت های ادراری

باهدف بهبود وافزایش بهره وری عملکرد بخش  میکروبیولوژی آزمایشگاه ها تاکنون چندین روش برای غربالگری و کاهش نمونه های باکشت منفی طراحی و پیشنهاد شده است .اما هیچکدام از حساسیت کافی و NPV قابل قبولی برخوردارنبودند.تعدادی از نویسندگان بر سودمندی و راندمان مطلوب فلوسایتومتری ادرار در آزمایشگاه کلینیکال تاکید کرده اند.دراین مقاله درباره ی سهولت کاربرد فلوسایتومتری ادرار و کارآیی آن به عنوان یک تکنیک آلترناتیوآنالیتیکال در آنالیز ادرار بحث شده است.

عفونت دستگاه ادراری (UTI) ازشایعترین عفونت های بیمارستانی و بیماران سرپایی می باشد که سالیانه هزینه ی هنگفتی را به بخش بهداشت و درمان کشورها تحمیل می کند. تقریبا ۵۰ درصد زنان حداقل یکبار درطول عمر خود UTI را تجربه کرده اند و حدود ۴۸ -۲۷ درصد آنها عفونتهای مکرر ادراری  داشته اند.UTI دراطفال، زنان باردار، سالمندان و بیماران ایمونوساپرس بیشتر مشاهده می شود که درصورت عدم درمان به موقع وموثر ممکنست منجربه عوارض شدیدی گردد. طبق آمارمنتشرشده درآمریکا باکتری  E.coli شایعترین عامل پاتوژن ِ UTI درافراد سطوح پایین جوامع می باشد به طوریکه ۱۵ درصد ازنسخ آنتی بیوتیک ها مربوط به بیماران با عفونت ادراری می باشد که مبلغی بالغ بر ۱/۶ بیلیون دلار سالیانه بارمالی به سیستم درمان ایالات متحده آمریکا وارد می کند.ازسوی دیگر این حجم از تجویز آنتی بیوتیک ها با خود خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را نیز به همراه دارد.

همیشه دریک تست یا فرآیند غربالگری قابل قبول مهم‌ترین اندکس بدون تردید حساسیت ( sensitivity) می باشد. دریک تست غربالگری تمامی نمونه های مثبت کشت داده می شوند و متعاقباً نتایج مثبت کاذب به اطلاع پزشک معالج رسانده نمی شوند.فلوسایتومتری ( FC) یک تست سریع و مفید است که نمونه های ادرار منفی ازنظر باکتری را ریجکت می کند و درمقایسه به روش سنتی کشت ادرار، برروی کسب نتایج اپتیمال از نمونه های ادرار تمرکزمی کند.دربه کارگیری  فلوسایتومتری ادرار  ما نیاز به  بالاترین حساسیت و یک NPV بالا و درنتیجه به حداقل رسیدن نتایج منفی کاذب داریم .

هرآزمایشگاه میکروبیولوژی بایستی کات آف های باکتری و WBC مربوط به شیوع عوامل اروپاتوژن ِ خود را برمبنای سن ، جنس و نژاد بیماران منطقه ی جغرافیایی خود تصحیح کند.

دربیماران  با عفونت ادراری معمولاً(Turn Around  Time)TAT برای نتیجه کشت ۴۸ ساعت می باشدکه دریک بیماربا علایم تیپیکال و کاملا آشکار UTI زمان نسبتاً زیادی ست زیرا برای آنتی بیوتیک تراپی بیمارباید سریعاً اقدام شود.درحالیکه در روش فلوسایتومتری ادرارنتایج منفی را می توان  درعرض چند دقیقه به اطلاع کلینیسین مربوطه بویژه دربیمارستانها و بخش های بستری رساند.

Reference

Automated Flow Cytometry : An Alternative to Urine Culture in  Routine Clinical Microbiology Laboratory? Int J Microbiol.2017.2017;8532736.

 


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270