دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

آزمایش NIPT در حاملگی های دوقلو

| تعداد بازدید : 14434

بارداری های چند قلویی (multiple  pregnancies) در دنیا حدوداً سه درصد از تولد ها را به خود اختصاص می دهند. به طورکلی در این بارداری ها هم ریسک تست های تهاجمی پریناتال ( مانند CVS ,amniocentesis ) و هم ریسک آنیوپلوییدی ها  بیشتر از بارداری های تک قلو می باشند.

آزمایش NIPT در حاملگی های دوقلو

درصد بالایی از بارداری های دوقلو درنتیجه ی کاربرد روش‌های ART در مراکز ناباروری حاصل می گردند که این موضوع اندیکاسیون استفاده از متدهای اسکرینینگ غیر تهاجمی مانند NIPT را دراین موارد پررنگتر می سازد.

تفسیر NIPT در بارداری های دوقلو به مراتب مشکلتر از بارداری های تک قلو می باشد زیرا اگر تریزومی در یک بارداری دی زایگوس رخ دهد معمولاً یکی از قُل ها یا جنین ها تحت تاثیر قرارمی گیرند. درحالیکه محتوای cffDNA در خون مادری حاصل مشارکت هردو جنین می باشد و به همین علت درصد cffDNA می تواند دراین بارداری ها تا دوبرابر متغیر باشد. به عبارتی اگرچه آستانه ی درصد مشتق جنینی (fetal fraction%) برای انجام موفقیت آمیز NIPTچهاردرصد می باشد اما در واقع این درصد متعلق به دوجنین - یکی یوپلویید و دیگری آنیوپلویید می باشد ( co twin) .

درهم تنیدگی” ff “دو جنین در بارداری های دوقلو درپلاسما ی مَترنال، نگرانی هایی درباره ی افزایش پتانسیل میزان منفی کاذبNIPT در این نوع بارداری ها ایجاد کرده است .

در پلاسمای مادری( cffDNA(cell-free fetal DNA نشاندهنده ی یک منبع ماده ی ژنتیکی جنینی می باشد که باروش غیر تهاجمی و براحتی قابل دسترس است. مطالعات فراوانی درباره ی تأیید صحت و کارایی NIPT در بارداری های تک قلویی انجام شده است .به طوریکه آنالیز cffDNA مَترنال برای اسکرینینگ تریزومی های ۲۱،۱۸  و۱۳ به ترتیب دارای قدرت تشخیص(detection rate)۹۹/۷و ۹۲ درصد وcombined FPR=0.4 می باشد. درحالیکه پژوهش های منتشر شده درباره ی کاربرد و کارایی ( efficacy ) کلینیکال NIPT برای غربالگری آنیوپلوییدی های جنینی در حاملگی های دوقلو(twin pregnancies) اندک و محدود می باشد.

در یکی از پژوهش های گذشته نگر طی اسکرینینگ ۴۳۲ حاملگی دوقلو با متد NIPT نتایج زیر حاصل شد؛ با پیگیری کیس های مورد بررسی ، فیدبک ۳۷۳  کیس ، تحت آنالیز آماری قرارگرفت که در بین آنها پنج نتیجه ی مثبت حقیقی(true positive) ، دو مثبت کاذب (false positive) و بدون منفی کاذب (false negative)گزارش شد و در نهایت  حساسیت و اختصاصیت NIPT در حاملگی های دوقلو به ترتیب ۱۰۰ و ۹۹٬۵۳ درصد به دست آمد.

ازمیان پنج نتیجه مثبت حقیقی، چهارنتیجه مربوط به حاملگی های دی کوریونیک دی آمنیوتیک (DCDA) بود که شامل یک مورد تریزومی ۱۸ و سه مورد تریزومی ۲۱ بودند. یک کیس هم مربوط به حاملگی مونوکوریونیک دی آمنیوتیک ( MCDA ) که درتشخیص نهایی تریزومی ۲۱ به دست آمد. از دو کیس  مثبت کاذب ِیکی T7 و دیگری آنیوپلوییدی جنسی تشخیص داده شدند.

تکنیک غیرتهاجمی NIPT به علت حساسیت و اختصاصیت بالا قادرست در بارداری های دوقلویی که هردو جنین سالم هستند، مادر را از پذیرش ریسک روش‌های تهاجمی نجات دهد.همچنینNIPTِتقریبا ‌ً فقط توان افتراق بارداری های دارای آنومالی های جنینی با اندیکاسیون تست های تشخیصی - تهاجمی دریک جنین را دارد. درحالیکه در زنان حامل  دو قُل آنیوپلویید، هنوز NIPT قابلیت تشخیص آنومالی هردو جنین را ندارد.


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270