دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

غربالگری هیپوتیروییدی نوزادان و شیوع ژن موتانت TSHB

| تعداد بازدید : 4577

هیپوتیروییدیسم مادرزادی [Congenital Hypothyroidism=CH] شایعترین اختلال اندوکرین نوزادان با شیوع ۱:۳۵۰۰ می باشد .بیشتر افراد CH اولیه با اختلال در رشد و نموغده‌ی تیرویید مشخص می گردند.هیپوتیروییدیسم مادرزادی مرکزی [Central Congenital Hypothyroidism =CCH] یا ثانویه یک اختلال اندوکرین شدید و نادراست  که دارای  شیوع تقریبی ۱:۵۰۰۰۰ -۱:۳۰۰۰۰می باشد.

غربالگری هیپوتیروییدی نوزادان و شیوع ژن موتانت TSHB

بیشتر بیماران CCH از سندروم نقص هورمون هیپوفیز مختلط [combined pituitary hormone deficiencies]رنج می برند که همراه با نقص در رشدونمو غده ی هیپوفیز می باشند که در ارتباط با جهش های رخ داده در فاکتورهای رونویسی گوناگون قراردارد مانند فاکتور یک رونویسی اختصاصی مثبت [ pit] و... .تقریباًیک سوم بیماران با CCH یک کمبود TSH ایزوله را پرزنت می کنند که در نتیجه ی موتاسیون در ژن های کدکننده ی TRH receptor مانند Arg17،Pro81Arg یا بتا ساب یونیت [ TSH-Beta] TSHرخ می دهند.

فنوتیپ های بیماران با یک ژن TSHB موتانت بسیار متغیرند.اغلب این کیس ها دارای علایم کلینیکال هیپوتیروییدیسم خفیف [ mild] شامل زردی و زبان بزرگ [ macroglossia ] می باشند.دربیماران ِSevere CH علائم شامل هیپوتونی عضلانی، مشکلات شیرخوردن، عقب ماندگی ذهنی و غده ی تیرویید هیپوپلاستیک و کوچک می باشد. در مراحل اولیه و زودرس بیماری و پیش از لِووتراپی [Replacement Therapy] بعضی از  نوزادان ممکنست فنوتیپ شدید با علایم ذهنی برگشت ناپذیر و اختلالات سایکوموتور را بروز دهند.بنابراین یکی از بزرگ‌ترین چالش ها تشخیص زودرس کیس های CCH و آغاز هورمون تراپی در نوزادانِ مبتلا می باشد.

در بیشتر کشورهای غربی -وکشورمان ایران - برنامه غربالگری هیپوتیروییدی  نوزادان منحصراً برمبنای TSH افزایش یافته می باشد بنابراین تشخیص کیس های CCH به نسبت کیس های CH یا   با تاخیر ویا اصلاًصورت نمی گیرد. تاخیر می تواند تا چندین ماه پس از تولد نوزاد نیز ادامه یابد.شایعترین موتاسیون ژن TSH -subunit Beta عبارتست از موتاسیون C105Vfs114Xکه عامل نقص TSH ایزوله می باشد[Isolated  TSH deficiency]. نوزادان حامل این موتاسیون خیلی زود علائم هیپوتیروییدی را بروز می دهند به طوری که از نظر سیمپتوماتیک با نوزادانِ مبتلا به “ Athyreosis” که فاقد هرگونه بافت فونکسیونل ِتیروییدی می باشند؛ بسیار شباهت دارند.

اکثریت نوزادان مبتلابه هیپوتیروییدیسم مادرزادی مرکزی [CCH] دارای پروفایل تیرویید ی؛ Low fT4 و Low or Normal TSH می باشند .درصد بسیارکمی از آنها نیز ممکنست TSH کمی افزایش یافته داشته باشند. بنابرگزارش در برخی کشورها مانند برزیل  شیوع CCH ایزوله حدوداً۱:۶۵۰۰۰ تخمین زده می شود که می تواند درنتیجه ی نقص در ژنهای کنترل کننده ی مسیر بیوسنتز TSH مشتمل بر موتاسیون در ژنهای TSHB,TRHR,IGFSF1 رُخ دهد.

 

پیشنهاد پژوهشی [Investigative Proposal]

جای خالی پژوهشی در راستای تعیین میزان شیوع ژن موتانت ِ TSHB or TSH subunit Beta در کشور ما احساس می شود .با توجه به شیوع بالای هیپوتیروییدی نوزادان در ایران(۱۴۰۰۰ بیمار ازمیان ۶ میلیون نوزاد غربالگری شده [پژوهشکده بیماری‌های غدددرون ریز ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، اسفند ۹۱])، ضرورت این پژوهش برای برنامه ریزی جهت تشخیص و درمان بموقع نوزادان  ِCCH  و اصلاح برنامه غربالگری هیپوتیروییدی نوزادان  بیش از پیش  نمود می یابد .


نویسندگان

دکتر علیرضا لطفی کیان (دکتری علوم آزمایشگاهی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران)، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270