دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

چرا سالمندان آسیب بیشتری از بیماری کرونا می بینند؟

| تعداد بازدید : 5475

شواهد نشان می دهد سالمندان بالای 60 سال بیشتر از بیماری کرونا آسیب می بینند چرا که در این افراد معمولا بیماری زمینه ای مانند فشار خون، بیماری های قلبی، ریوی و دیابت وجود دارد. بر اثر برهمکنش افزایش سن و تضعیف سیستم ایمنی و از سوی دیگر خطر بیشتر بیماری های مزمن در این سنین، سالمندان را به عنوان مهم ترین گروه در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کرونا مطرح کرده است

چرا سالمندان آسیب بیشتری از بیماری کرونا می بینند؟

سالمندان و بیماری کرونا

 سالمندان قشری از جامعه هستند که از بقیه ی افراد بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند و سالمندانی که به این به این ویروس مبتلا می شوند ممکن است نیاز به بستری، مراقبت و حتی دستگاه برای تنفس داشته باشند.

افرادی که بین 60 تا 70 سال سن دارند نسبت به بقیه بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند و بیشترین خطر به سنین بالای 85 سال تعلق دارد.طبق آمار سایت cdc در آمریکا از هر 10 نفری که بالای 65 سال سن دارند 8 نفر فوت شده اند.

افراد مسن دارای بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، دیابت، سرطان و فشار خون در معرض خطر جدی تر بیماری کرونا و مرگ ناشی از آن قرار دارند. با افزایش سن شاهد شیوع بیشتر بیماری های مزمن غیرواگیر هستیم و این بیماری ها به نوبه خود منجر به کاهش قدرت سیستم ایمنی سالمندان می شود.

بر اثر برهمکنش افزایش سن و تضعیف سیستم ایمنی و از سوی دیگر خطر بیشتر بیماری های مزمن در این سنین، سالمندان را به عنوان مهم ترین گروه در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کرونا مطرح کرده است.در نمونه های بررسی شده در میان سالمندان 68 درصد بیماران حداقل به یکی از بیماری های مزمن مبتلا بوده اند.

 

آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا

اگر شیوع عفونت COVID-19 در جامعه ایی اتفاق بیفتد، می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. بسته به شدت شیوع، مقامات بهداشت عمومی ممکن است اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض COVID-19 توصیه کنند. این اقدامات می تواند سرعت گسترش و شدت بیماری را کاهش دهد. اگر به دلیل افزایش سن در معرض خطر ابتلا به عوارض عفونت COVID-19 هستید، یا شرایط پزشکی و زمینه ای دارید بسیار مهم است که برای کاهش خطر قرار گرفتن در معرض COVID-19  اقداماتی انجام دهید.

نگاهی به آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در بیماران بستری نشان می‌دهد شیوع فشار خون بالا در بین بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه فوت می‌کنند ( 63 درصد) در مقایسه با بیماران ترخیص شده از بخش مراقبت‌های ویژه بیشتر است (40 درصد) (اختلاف 23 درصد ).

همچنین در مقایسه با گروه سنی 61 تا 70 سال بدون پرفشاری خون، در گروه سنی 61 تا 70 سال مبتلا به پرفشاری خون رخداد مرگ دو برابر بیشتر مشاهده شده است. (42 درصد در مقابل 23 درصد) میانگین سنی بیماران دارای شکل شدید بیماری و بستری در آی سی یو 62 سال است که با میانگین سنی مبتلایان غیر بستری تفاوت زیادی ندارد.

در مطالعات مرور سیستماتیک نیز میانه سن مبتلایان حدود 60 سال گزارش شده است . اخیرا در یک مطالعه متاآنالیز با بررسی بیش از 7000 بیمار بستری مبتلا به 19-covid و با دامنه سنی 40 تا 80 سال ، پرفشاری خون شایعترین بیماری زمینه‌ای در بیماران گزارش شده بود که بین 5 تا 30 درصد شیوع آن متفاوت بود. در این مطالعه پس از پرفشاری خون، بیمار‌ی‌های قلبی عروقی، مصرف سیگار و دیابت در جایگاه‌های بعدی بودند.

این یافته ها نشان می‌دهد سن به تنهایی یک عامل خطر بزرگ برای ابتلا به شکل شدید بیماری نیست و همان گونه که ذکر شد ابتلا به حداقل یکی از بیماری‌های مزمن این شرایط پیچیده تر را در سالمندان رقم زده است . این نتیجه در مطالعات اولیه از چین به عنوان مبدأ کرونا نیز نشان داده شد که در بعضی مطالعات تا حدود 75 درصد افراد نیازمند بستری در ICU حداقل به یکی از بیماری‌های مزمن مبتلا هستند که در این میان پرفشاری خون نقش پررنگی از سایر بیماری‌ها دارد و پس از آن از می‌توان به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت اشاره کرد.

چگونه از ابتلا سالمندان به بیماری کرونا  جلوگیری کنیم؟   

  • تا حد امکان از خانه خارج نشوید.

  • لوازم لازم را همیشه همراه خود داشته باشید(ماسک، دستکش یکبار مصرف، ضد عفونی کننده دست و سطوح).

  • در ارتباط با مصرف داروهای اضافی جهت پیشگیری از ابتلاء به COVID-19 با پزشک خود مشورت کنید و آنها را تهیه نمایید.

  • در صورت امکان جهت تهیه اقلام دارویی و بهداشتی خود از سفارشات اینترنتی و پست استفاده کنید.

  • داروهای کاهنده تب، که بدون نسخه در اختیار تقاضا کننده گان قرار می گیرند را تهیه نمایید، تا در صورت بروز علائم آنها را مصرف کنید(مانند قرص استامینوفن).

  • وسایل و مواد غذایی خانگی کافی را در اختیار داشته باشید تا برای مدت زمانی که باید در خانه بمانید آماده باشید.

  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

  • اگر COVID-19 در جامعه شما شیوع پیدا کرده، اقداماتی را انجام دهید تا فاصله بین خود و افراد دیگر برقرار شود.

  • راه های دریافت مواد غذایی را که از طریق شبکه های خانوادگی، اجتماعی یا تجاری به خانه شما آورده می شود در نظر بگیرید.

  • از رفتن در جاهای شلوغ مخصوصاً در فضاهای کم تهویه جلوگیری کنید.

  • از طریق تلفن یا ایمیل با دیگران در تماس باشید. در صورت بیمار شدن ممکن است نیاز به کمک دوستان، خانواده، همسایگان، کارمندان بهداشت جامعه و غیره داشته باشید.

  • پیش بینی کنید که اگر پرستار شما بیمار شود، چه کسی می تواند به عنوان جایگزین از شما مراقبت کند.

اقدامات پیشگیرانه روزمره را انجام دهید.

  • دستان خود را همیشه تمیز کنید، هر بار دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید، خصوصاً بعد از دمیدن بینی، سرفه یا عطسه، یا قرار گرفتن در مکان عمومی.

  • اگر صابون و آب در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دست که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد، استفاده کنید.

  • تا حد امکان از لمس سطوح در اماکن عمومی خودداری کنید - دکمه های آسانسور، دستگیره درها، نرده های دستی و غیره.

  • در صورتی که باید چیزی را لمس کنید، از دستمال یا آستین خود استفاده کنید.

  • دست های خود را بعد از لمس سطوح در اماکن عمومی بشویید.

  • از لمس صورت، بینی، چشم ها و غیره خودداری کنید.

 

مراقب علائم هشدار دهنده اضطراری باشید:

  • به علائم بالقوه عفونت ویروس COVID-19 از جمله، تب، سرفه و تنگی نفس توجه کنید. اگر احساس می کنید علائم بیماری را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

  • اگر علائم هشدار اضطراری برای COVID-19 را داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • در بزرگسالان، علائم هشدار اضطراری شامل: مشکل در تنفس یا تنگی نفس، درد مداوم یا فشار در سینه، سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری، کبودی لب و صورت

 

چه کارهایی می توان جهت حفاظت افراد مسن در برابر ابتلاء به COVID-19 انجام داد؟

  • حمایت جامعه از افراد مسن

در برنامه ریزی آمادگی جامعه برای مقابله با ویروس COVID-19 باید افراد مسن و افراد دارای معلولیت، و سازمان هایی که از آنها در جوامع خود پشتیبانی می کنند مورد توجه ویژه ایی قرار بگیرند. بسیاری از این افراد در جامعه زندگی می کنند و بسیاری از آنها برای حفظ سلامتی و استقلال خود به خدمات و پشتیبانی هایی که در خانه یا جامعه ارائه می شود وابسته هستند.

  • حمایت از خانواده و سرپرستان

باید بدانید که آنها چه داروهایی را مصرف می کنند و آیا امکان این وجود دارد که مقدار بیشتری از داروهای آنها تهیه و در اختیارشان قرار دهید.

بر مواد غذایی و سایر تجهیزات پزشکی (اکسیژن، لوازم لازم جهت دست شویی، دیالیز، تجهیزات ایمنی اولیه) مورد نیاز و ایجاد یک برنامه پشتیبانی جهت تهیه این اقلام، نظارت داشته باشید.

مواد غذایی که دیر خراب می شوند را به مقدار زیاد تهیه و در اختیارشان قرار دهید.

از صحت عملکرد دستگاه های اندازه گیری فشار و قند خون که در خانه استفاده می گردد، اطمینان حاصل فرمایید.

اگر از یک عزیز مراقبت می کنید که در یک مرکز مراقبت زندگی می کند، وضعیت بیمار را رصد کنید، درمورد سلامت سایر ساکنان بطور مکرر سؤال کنید و در صورت بروز علائم، اقدامات لازم را انجام دهید.

نتیجه گیری 

براساس یافته‌های مطالعات اپیدمیولوژیک در کشورهای با شیوع بالای کرونا، سن بالا به تنهایی یک عامل خطر برای ابتلا به کرونا نیست و ابتلا به پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و هاپیر کلسترومیا مهمترین عوامل خطر ابتلا به کرونا در سالمندان محسوب می‌شود.

این بیماری‌ها با تضعیف سیستم ایمنی سالمندان، شرایط ابتلا و حتی اشکال شدید و کشنده بیماری را فراهم می‌کنند. با توجه به خطر بالای توصیف شده در این گروه سنی، رعایت توصیه‌هایی که  توسط سازمان جهانی بهداشت، متخصصین سالمندی و متخصصین بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و کاهش خطر مرگ بیان می شود، ضرورت دارد. 
 منبع:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/specific-groups/high-risk-complications.html

 


نویسندگان

نرگس بابادایی، مازیار عزیزی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270