دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

تشخیص یائسگی با انجام تست‌های آزمایشگاهی

| تعداد بازدید : 11349

یائسگی، دورانی در زندگی زنان است که قاعدگی‌­های ماهانه او حداقل 12 ماه متوقف می‌شود و دیگر نمی‌تواند باردار شود. معمولاً یائسگی یک مرحله تدریجی است که در سنین 45 تا 55 سالگی شروع می‌شود. گاهی ممکن است یائسگی به دلایل بیماری، اقدامات پزشکی یا اختلالات هورمونی، زودتر شروع شود. بنابراین برای تشخیص یائسگی به انجام آزمایش‌های تکمیلی، نیاز است.

تشخیص یائسگی با انجام  تست‌های آزمایشگاهی

در دوران یائسگی چه تغییراتی در زنان ایجاد می‌شود؟

بانوان معمولاً در سنین 45 تا 55 سالگی به‌طور تدریجی دچار یائسگی می‌شوند یعنی قاعدگی متوقف می‌شود و فرد دیگر امکان باردارشدن ندارد. در این دوران تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد می‌شود.  قبل از یائسگی، هورمون‌های زنانه باهم کار می‌کنند تا تخمک را از تخمدان‌ها رها کنند و یا قاعدگی ماهانه را تنظیم کنند یا از شروع بارداری حمایت کنند. در دوران یائسگی، در بدن زمان ترشح هورمون­های زنانه شروع به نوسان می‌کنند. این نوسانات هورمونی باعث قاعدگی نامنظم و سایر علائم یائسگی می‌شود. این علائم عبارت‌اند از :

  • دوره‌های قاعدگی نامنظم

  • گرگرفتگی

  • مشکلات خواب

  • خشکی واژن، سوزش یا ترشحات واژن

  • نوسانات خلقی

  • مشکل در تمرکز

 

چه زمانی نیاز به انجام آزمایش‌های تشخیص یائسگی هست؟

از آزمایش های یائسگی برای تعیین اینکه آیا علائم بیمار بخشی از یائسگی است یا مربوط به بیماری دیگری است استفاده می‌شود. در ارزیابی علت علائم یائسگی، پزشک ممکن است در مورد سن، علائم و سابقه خانوادگی بیمار سؤال کند. در حدود 75 درصد از زنان، علائم یائسگی در محدوده سنی مورد انتظار شروع می‌شود و پزشکان می‌توانند یائسگی را بدون انجام تست های آزمایشگاهی تشخیص دهند. یائسگی پس از 12 ماه قطع قاعدگی در زن تأیید می‌شود.

بااین‌حال، آزمایش‌های تشخیص یائسگی زمانی درخواست می‌شوند که علت علائم مشخص نباشد. به‌عنوان‌مثال، آزمایش تشخیص یائسگی ممکن است برای زنانی که هیسترکتومی انجام داده‌اند یا بانوانی که  علائم غیرطبیعی یائسگی را نشان می‌دهند، درخواست داده  ­شود.

 

 

از چه آزمایش‌هایی برای تشخیص یائسگی استفاده می‌شود؟

با افزایش سن، تخمدان‌ها کمتر به هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) (دو هورمون مهم برای تخمک‌گذاری و تنظیم دوره‌های قاعدگی) واکنش نشان می‌دهند. در پاسخ، تخمدان‌ها تولید استروژن و پروژسترون را متوقف کرده و باعث کاهش سطح استروژن در بدن و افزایش سطح FSH می‌شوند.

هنگامی‌که آزمایش برای تشخیص یائسگی ضروری است، پزشکان ممکن است تنها تست FSH را برای تشخیص سطح بالای FSH در خون درخواست دهند. اندازه‌گیری FSH می‌تواند به تعیین اینکه آیا زن در دوران یائسگی است یا قبلاً یائسه شده است، کمک کند. آزمایش‌های اضافی که ممکن است برای کمک به پزشک در تشخیص یائسگی تجویز شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

 

 

نام تست

نوع نمونه

این تست برای بررسی چه چیزی اندازه‌گیری می‌گردد:

استروژن

نمونه خون، بزاق و ادرار

بررسی سطح استرادیول در خون برای تشخیص مشکلات قاعدگی

LH (Luteinizinghormone)

نمونه خون یا ادرار

بررسی سطح LH جهت تأیید شروع یائسگی

(AMH)

Anti-Müllerian
Hormone 

نمونه خون

بررسی این هورمون می‌تواند شروع یائسگی را پیش‌بینی کند یا دلیل یائسگی زودرس را مشخص کند.

 

بعضی از شرایط می‌توانند باعث ایجاد قاعدگی نامنظم یا توقف کامل آن شوند. در برخی موارد، پزشکان آزمایش‌هایی را برای تعیین اینکه آیا شرایطی غیر از یائسگی بر قاعدگی تأثیر می‌گزارد انجام می‌دهند که در جدول زیر به آن‌ها اشاره گردیده است:

نام تست

نوع نمونه

این تست برای بررسی چه چیزی اندازه‌گیری می‌گردد:

پنل تیروئید

نمونه خون

بررسی عملکرد تیروئید

پرولاکتین

نمونه خون

اندازه‌گیری سطح پرولاکتین خون

تست بارداری B-HCG

نمونه خون یا ادرار

بررسی بارداری

 

نویسندگان

نرگس بابادایی، امیر خسروی، واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270