دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

غربالگری عفونت های دوران بارداری (PISP) با تکنولوژی جدید multiplex؛ Line Blot

| تعداد بازدید : 9722

تست TORCH یک تست کاربردی در زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده به منظور بررسی 5 بیماری عفونی است که این بیماریها در صورت وجود در مادر باردار به نوزاد منتقل شده و باعث ایجاد یک سری از ناهنجاریهای مادرزادی در هنگام تولد میگردد. TORCH نامی مخفف برای 5 عامل عفونت میباشد.

غربالگری عفونت های دوران بارداری (PISP)  با تکنولوژی جدید multiplex؛ Line Blot

اهمیت بالینی و آزمایشگاهی تست TORCH

کلمه تورچ بر عوامل عفونی که میتوانند بصورت مادرزادی ، درون رحم، در حین زایمان و یا بعد از زایمان به نوزاد منتقل شوند تاکید دارد.این عوامل شامل توکسوپلاسما گوندی،ویروس  روبلا، سایتومگالوویروس، ویروس هرپس سیمپلکس، و سایر پاتوژنها همچون بوردتلا پرتوسیس، کلامیدیا تراکوماتیس، پاروویروس B19 ،ترپونما پالیدوم و ویروس واریسلا زوستر میباشند.عفونتهای اولیه در حین دوران بارداری معمولا باعث ترس مادران به علت  ریسک بالای سقط جنین میگردد. حتی ممکن است این عفونتها باعث بدنیا آمدن نوزادان نارس و یا از دست دادن نوزاد در حین زایمان، نقصهای متعدد در نوزاد و یا عفونتهای بعدی در نوزاد شوند.بنابراین تعیین ایمونوگلوبولینهای IgG و IgM علیه آنتی ژنهای تورچ قبل از بارداری به تعیین میزان ایمنی مادر و خطرات احتمالی دوران بارداری کمک خواهد کرد. نتایج تعیین این آنتی بادیها میتوانند راهنمایی در جهت یافتن راههای پیشگیری از عفونت و یا پیگیری دقیق آن توسط تستهای مکمل بیشتر بعنوان قدمی برای مراقبتهای قبل زایمان باشند.  

 

مزایا ومحاسن این تست:

  1. تعیین آنتی بادیهای اختصاصی در رابطه با عفونتهای وابسته با بارداری را بصورت کامل و یک جا

  2. آنالیز و تفسیر بیش از 10 آنتی بادی در هر نوار تست در یک نوبت آزمایش

  3. روش انجام ساده و بسیار سریع تست و آماده شدن جواب بطور اورژانسی برای بیمار

  4. ارزیابی تیترهای واکسیناسیون مادر و خطرات احتمالی در بارداری حاضر

  5. آنتی ژنهای بسیار خالص نوترکیب و ذاتی برای تعیین میزان ایمنی بدن مادر

  6. راهنمای اولیه ای برای لزوم انجام تستهای مکمل در مرحله بعدی برای جلوگیری از عفونت مادر و پیشگیریهای قبل از زایمان

  7. قالب خطی بلات که باعث قرارگیری آنتی ژنها با جایگاههای کاملا مشخص روی نوار شده و در نتیجه خوانش نتایج را بسیار آسان نموده و احتمال خطا را به حداقل رسانده است

  8. امکان انجام تست و ارزیابی آن بصورت کاملا اتوماتیک توسط دستگاه EUROBlotOne/EUROLineScan  تمام اتوماتیک

  9. اختصاصیت و حساسیت بسیار بالای تست

نمونه های از پیش ارزیابی شده از تستهای داخل آزمایشگاه و 150 سرم از افراد سالم دهنده خون توسط نوار تورچ یورولاین مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج زیر بدست آمد:

همبستگی تست:

246 سرم با سیستم تستی الایزای شرکت یورولاین (علیه توکسوپلاسما گوندی، ویروس روبلا، ویروس سایتومگالوویروس) بعنوان روش رفرانس و همچنین 92 سرم دیگر برای وجود کلامیدیا تراکوماتیس با روش وسترن بلات شرکت یوروایمیون مورد ارزیابی قرار گرفتند. مقایسه این روشها حساسیت و اختصاصیت نمایش داده شده در جدول زیر را بدست داد:

 

 

اساس تست

این کیت شامل نوارهایی پوشیده شده با خطوط موازی از آنتی ژنهای بسیار خالص میباشد. در اولین مرحله نوارها ی بلات شده با نمونه های رقیق شده بیماران انکوبه میشوند. در موارد مثبت آنتی بادیهای اختصاصی کلاس IgG (anti IgA,IgM) به آنتی ژنهای مربوطه می چسبند. برای ظاهر شدن آنتی بادیهای باند شده، یک آنزیم نشاندارشده anti-human IgG (کونژوگه آنزیمی) بکار میرود که باعث ایجاد واکنش رنگی برای دیدن نتیجه خواهد شد.

 

  1. Mendelson E, Aboudy Y, Smetana Z, Tepperberg M, Grossman Z. Laboratory assessment and diagnosis of congenital viral infections: Rubella, cytomegalovirus (CMV), varicella-zoster virus (VZV), herpes simplex virus (HSV), parvovirus B19 and human immunodeficiency virus (HIV). Reprod Toxicol 23 (2006).

  2. Müller I, Brade V, Hagedorn HJ, Straube E, Schörner C, Frosch M, Hlobil H, Stanek G, Hunfeld KP. Is serological testing a reliable tool in laboratory diagnosis of syphilis? Meta-analysis of eight external quality control surveys performed by the german infection serology


نویسندگان

دپارتمان ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس آزمایشگاه اریترون، نیلوفر نقشینه

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270