• غربالگری پیش از بارداری
  • غربالگری سه ماه اول بارداری
  • غربالگری سه ماه دوم بارداری
  • آنچه نومادران باید بدانند
  • دوقلوزایی
  • مشکلات دوران بارداری و سقط جنین
  • آمنیوسنتز

دسته بندی مطالب

غربالگری سلامت جنین غربالگری سلامت نوزادان غربالگری و پیشگیری از سرطان خدمات تشخیص پزشکی و بالینی خدمات ایمونولوژی و ایمونوفلورسانس خدمات پاتولوژی و سیتو پاتولوژی آموزش های همگانی و تخصصی همکاران و متخصصین آزمایشگاهی

لیست مطالب

  • همه چیز درباره آزمایش بارداری یا hCG

    گنادوتروپین جفتی انسانی یا hCG  ((The human chorionic gonadotropin  هورمونی است که توسط جفت یک زن باردار تولید می‌شود. در اوایل بارداری، سطح hCG در خون افزایش می‌یابد و از طریق ادرار دفع می‌گردد. در آزمایش بارداری، میزان  hCG موجود در خون یا ادرار را اندازه‌گیری کرده و حاملگی را تأیید یا رد می‌کند.

  • اصول تغذیه دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

    خانم های باردار و شیرده سالم  می توانند بدون داشتن رژیم غذایی خاصی مقدار بیشتر و متنوع تری از غذا نسبت به قبل از دوران بارداری مصرف کنند. خانم های باردار و شیرده هم باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از 4 گروه غذایی اصلی استفاده کنند. آنچه که در تغذیه در بارداری و شیردهی اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی می باشد.

  • همه چیز درباره سقط جنین

    سقط جنین (Abortion) به معنی از دست رفتن محصول حاملگی (جنین یا رویان) قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان بیشتر از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه‌ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند .

  • بیماری کرونا در دوران بارداری و شیردهی

    بارداری زمانی خاص و پر از هیجان و انتظار است. اما برای مادران باردار شیوع بیماری کرونا، باعث شده که ترس و اضطراب بر این اوقات خوش سایه بیافکند.

    تاکنون شواهدی ازانتقال مادر به جنین دیده نشده است اما تب و مشکلات ریوی که از علائم بیماری کرونا است، می تواند خطر زایمان زودرس و پارگی کیسه آب را افزایش دهد.

    درمان مادران باردار و شیرده  به دلیل ایمنی پایینتر بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است به خصوص اگر مادر دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های روماتیسمی و بیماری های تنفسی باشد.

  • دیابت بارداری (GDM) چیست؟

    دیابت شرایطی است که بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست، یا نمی تواند به طور عادی از انسولین استفاده کند. انسولین یک هورمون است که به قند (گلوکز) موجود در خون کمک می کند تا درون سلول های بدن به عنوان سوخت استفاده شود. وقتی گلوکز نتواند وارد سلول شود، در خون تجمع می یابد. این منجر به قند خون بالا (هایپرگلیسمی) می شود افزایش قند خون تقریبا در 4 درصد از بارداری ها دیده می شود که معمولا با رژیم غذایی و ورزش کنترل می شود قند خون بالا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر بدن شود و می تواند به رگ ها اعصاب خون به چشم کلیه و قلب آسیب برساند. در اوایل بارداری ، قند خون بالا می تواند باعث مشکلاتی از جمله نقص نوزاد هنگام تولد شود. دیابت حاملگی معمولاً بعد از بارداری از بین می رود. اما وقتی دیابت حاملگی را تجربه کردید، شانس شما در بارداری های آینده که دوباره به آن مبتلا شوید بیشتر می شود.

  • اختلالات TPO و تاثیر آن بر بارداری

    بارداری طبیعی و تغییرات هورمونی و متابولیکی متعدد مربوط به آن منجر به یکسری تغییرات فیزیولوژیک در بدن می گردند که از جمله این تغییرات تأثیر عمیق بر روی غده تیروئید و عملکرد آن می باشد. بارداری در واقع یک حالت تحریک بیش از حد تیروئید و در نتیجه تغییر در مقادیر هورمون تیروئید است و این در حالیست که در زمان بارداری نیاز به هورمون های تیروئید ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد تا بتواند نیازهای مادر و جنین در حال رشد را تامین نماید.

    اندازه تیروئید در طول یک بارداری طبیعی، در کشورهای مملو از ید ۱۰ %و در مناطق دارای کمبود ید ۴۰-2۰ %افزایش می یابد. تولید تیروکسین T4 و تری یدوتریونین T3 تا 5۰ %افزایش می یابد. در واقع حاملگی همراه با تغییرات قابل توجه اما قابل برگشت در عملکرد تیروئید است در این مبحث در مورد اثرات متقابل سیستم ایمنی و تیروئیذ بر بارداری توضیحاتی مختصر داده می شود.

  • آزمایش NIPT در حاملگی های دوقلو

    بارداری های چند قلویی (multiple  pregnancies) در دنیا حدوداً سه درصد از تولد ها را به خود اختصاص می دهند. به طورکلی در این بارداری ها هم ریسک تست های تهاجمی پریناتال ( مانند CVS ,amniocentesis ) و هم ریسک آنیوپلوییدی ها  بیشتر از بارداری های تک قلو می باشند.

  • نکته های کلیدی آزمایشگاهی برای غربالگری سلامت جنین

    غربالگری سلامت جنین با هدف تشخیص ناهنجاری های کروموزومی و یا نقائص زمان تولد جنین انجام می شود. به همین منظور انواع روش های غربالگری وجود دارد.  برای انجام دقیق این آزمایشات توجه به نکات آزمایشگاهی لازم است، در این مقاله برخی از این نکات توضیح داده شده است.

  • خونریزی جنینی - مادری (FMH) چیست؟

    ورود خون جنین به جریان خون مادر درحین بارداری یا هنگام زایمان را خونریزی جنینی - مادری(Fetal-maternal hemorrhage[FMH]) می گویند. شمارش سلولهای خون جنینی (Fetal cell count) در هموراژی جنینی-مادری با روش فلوسایتومتری (FCM) انجام می شود.

  • کاربرد های تشخیصی مارکر آلفافیتوپروتئین مادری

    آلفافیتوپروتئین مادری ([AFP]Alpha - Fetoprotein)غیراز موارد غربالگری سه ماهه ی دوم بارداری ، ارزش تشخیصی پریناتال دیگری دارد، مانند تشخیص کریپتورکیدیسم یا نهان بیضگی در جنین پسر .

  • عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

    مصرف مواد مخدر در دوران بارداری عوارضی در پی دارد که فراتر از تاثیرات مصرف مواد مخدر در سایر دوران زندگی است. نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری از مواد مخدر استفاده می کرده اند (اعتیاد در مادران باردار) در خطر عوارضی مانند تولد زودس و حتی مرگ قرار دارند. این نوزادان در بزرگسالی نیز در خطر مشکلات متعدد دیگری از جمله اختلالات یادگیری و رشد نامناسب می باشند.

  •  آزمایش هارمونی (NIPT;cfDNA)

    آزمایش پیش از تولد هارمونی یک آزمایش خون است که برای غربالگری تریزومی های 21، 18 و 13 انجام می‌شود. امکان انجام آزمایش‌های تکمیلی برای بررسی ناهنجاری‌های کروموزوم X، ریز حذف در ناحیه 22q.11.2 و تعیین جنسیت جنین نیز در آزمایش هارمونی وجود دارد. این آزمایش می تواند از هفته دهم بارداری انجام شود و تایید شده برای هر گروه سنی و با هر گروه خطری است. آزمایش هارمونی برای بارداری های تک قلو؛ دو قلو و بارداری از طریق اهدا تخمک نیز قابل انجام است.

  • مطمئن ترین روش غربالگری غیر تهاجمی پیش از تولد با آزمایش هارمونی  (NIPT;cfDNA)

    غربالگری غیر تهاجمی پیش از تولد با استفاده از DNA آزاد جنینی که در طول بارداری درون خون مادر وجود دارد به بررسی وضعیت کروموزوم های جنین می پردازد. آزمایش هارمونی  (NIPT;cfDNA) یک آزمایش غربالگری پیش از تولد است که می تواند در هفته دهم بارداری با یک خونگیری ساده از مادر انجام شود. آزمایش های تشخیصی پیش از تولد مانند آمنیوسنتز و CVS هم می توانند وضعیت کروموزوم ها را مشخص کنند که معمولا در هفته های بعدی (14 تا 18) پیشنهاد می شوند ولی ایجاد کننده خطر سقط برای جنین هستند.

  • پرسش و پاسخ درباره آزمایش هارمونی (NIPT;cfDNA)

     آزمایش هارمونی یکی از معتبرترین آزمایش های غربالگری غیر تهاجمی پیش از تولد (NIPT) می باشد که بر پایه DNA آزاد جنینی (cfDNA) است. با انجام آزمایش هارمونی در مادران باردار، میزان مثبت کاذب (زمانی که کودک شما دچار تریزومی نیست ولی جواب آزمایش نشان دهنده ابتلا به تریزومی است) به یک مورد در هر هزار مورد کاهش یافته است. غربالگری های سنتی سه ماهه اول دارای نرخ مثبت کاذب یک مورد در هر 20 مورد بودند که باعث به وجود آمدن اضطراب در مادران و انجام غیر ضروری روش های تهاجمی مانند آمینوسنتز و یا  CVS می شد.

  • کاربرد های تشخیصی مارکر های  PAPP-A

    مارکر  PAPP-A درتست های غربالگری زنان باردار استفاده می شود، امروزه مشخص شده است که از این مارکر در تشخیص سندروم کرونر حاد نیز می توان استفاده کرد.

  • غربالگری Yourgene با تکنولوژی Sage

    غربالگری پیش از تولد Yourgene یک آزمایش غیر تهاجمی (NIPT;cfDNA) می‌باشد که با استفاده از خون مادر، ریسک ابتلا به سندروم داون و دیگر بیماری های ژنتیکی شایع را در جنین شما بررسی می‌کند. این آزمایش  با تکنولوژی Sage و NGS انجام می شود. در این روش  آنیوپلوئیدی 24 کروموزوم و میکرودلیشن های ژنی را با دقت و حساسیت بالای 99% تعیین می شود.انجام این آزمایش می‌تواند توسط پزشک متخصص درخواست شود تا نتایج آن در طی 14 روز کاری دراختیار شما قرار گیرد.

  • مراحل تکوین جنین در دوران بارداری

    بارداری حدود ۴۰ هفته طول می کشد. این ۴۰ هفته دقیقا از اولین روز آخرین دوره عادت ماهانه شما قبل از بارداری حساب می شود. مراحل بارداری به ۳ دوره ۳ ماهه تقسیم می شود. در این مطلب وقایعی که درطول تکوین جنین رخ می دهد را توضیح می دهیم.

     

  • آزمایش های پیش از بارداری

    اگر قصد بچه دار شدن دارید باید بیاموزید برای خانواده جدیدتان از هم اینک برنامه ریزی کنید. در اینجا ما به ترتیب اولویت، به پیش‌شرط‌های لازم برای بچه دار شدن می‌پردازیم.

     

  • سندرم آنتی فسفولیپید در بارداری

     سندرم آنتی فسفولیپید (APS)، یک بیماری خودایمنی اکتسابی است که می تواند منجر به انعقاد خون مکرر در عروق بدن و عوارض بارداری مانند سقط، تولد نوزاد نارس و مرده زایی شود. در این مقاله قصد داریم اثرات ابتلا به این سندرم را در بارداری بررسی نماییم. این سندرم منجر به انعقاد خون شده و موجب مواردی ازجمله سقط مکرر، از دست دادن جنین، نارسایی جفت و پره اکلامپسی و عوارض بالینی در زنان باردار مبتلا به این سندرم گردد.  نکته ی مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ممکن است فرد باردار، سابقه ی ترومبوز هم نداشته باشد و دچار عوارض بارداری سندرم آنتی فسفولیپید شود.

  • تفاوت بین آمنیوسنتز و CVS در غربالگری سلامت جنین چیست؟

    قطعاً در دوران بارداری با آزمایش‌های مختلفی مواجه می شوید که از قبل اطلاعاتی در مورد آنها نداشته‌اید. برخی از این آزمایش‌ها غربالگری و بعضی تشخیصی هستند. آزمایش‌های غربالگری مشخص می‌کند که آیا خطری برای ناهنجاری وجود دارد یا خیر، در حالی‌که آزمایش‌های تشخیصی، مشکل را تائید می‌کنند. آزمایش‌های غربالگری شامل سونوگرافی و آزمایش‌های ویژه خون (غربالگری سه ماهه اول و دوم) است، در حالی‌که نمونه برداری پرزهای جفتی CVS و آمنیوسنتز (amniocentesis) هر دو جزء آزمایش‌های تشخیصی تهاجمی هستند.

تماس با ما


اریترون یک آزمایشگاه تخصصی است که از راه های مختلف می‌توانید با آن در تماس باشید و پرسش ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما در میان بگذارید.

ساعت کار: از 05:30 صبح الی 12 شب به طور یکسره و روزهای تعطیل از 6:30 صبح الی 10 شب

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید غربی

شماره تماس:  7-36631906- 031            2 -36633621 - 031

031-37134

شماره فکس: 89784728- 021                        کد پستی : 76351-81647
ایمیل: [email protected] 

 

جوابدهی

شماره واتس آپ برای دریافت جواب آزمایش :   

   09138183947  

 

نمونه گیری در منزل

برای هماهنگی جهت نمونه گیری در محل مورد نظر خود با شماره های زیر در ساعت مشخص تماس حاصل فرمایید:

آقای مهندس عزیزی    09131689270